دنیای عجیبی است، از آسیب دیگران ناراحت می شویم و با انتشار اخبار آن، به دیگران آسیب می رسانیم!
بایدها و نبایدهایی در خصوص انتشار اخبار خودکشی
💠 دنیای عجیبی است، از آسیب دیگران ناراحت می شویم و با انتشار اخبار آن، به دیگران آسیب می رسانیم!
🔴 بایدها و نبایدهایی در خصوص انتشار اخبار خودکشی
🔸آیا می دانید، طبق گزارشهای جهانی، انتشار اخبار خودکشی در رسانههای بزرگ تا یک هفته، ۱۰ درصد آمار خودکشی را افزایش میدهد؟
💠 قبل از انتشار هر گونه خبر خودکشی، از خود بپرسید که:
🔸 اگر پاسخ تان اهمیت جان انسان ها هست پیشنهاد می شود به بایدها و نبایدهای زیر توجه نمایید:
-
باید از واژه خودکشی در تیتر رسانه ها ( صفحه اول روزنامه و خبرگزاری ها) اجتناب شود.
-
باید از باز نشر خبر خودکشی در شبکه های اجتماعی خودداری شود.
-
نباید جزئیات روش اقدام منتشر شود.
باید از انتشار فیلم، چاپ عکس و روش بکارگرفته شده در خودکشی و توصیف شرایط برای خودکشی خودداری شود.
-
باید از بزرگنمایی اتفاق خودداری شود.
-
نباید تحت هیچ عنوان خبر به شکل هیجان انگیز منتشر شود.
-
نباید در خصوص خودکشی کامل، از واژه خودکشی موفق استفاده شود.
-
نباید در اخبار و گزارش ها از عبارت هایی نظیر «همه گیر شدن خودکشی» و «منطقه ای با بالاترین شیوع خودکشی» استفاده شود.
-
نباید اقدام به خودکشی را معمولی جلوه داد:
نبایستی رفتار خودکشی، به عنوان «پاسخی قابل درک به تغییرات اجتماعی و فرهنگی» و یا «روشی برای سازگاری با محیط» گزارش شود.
-
باید از کارشناسان سلامت روان برای انتشار خبر استفاده شود.
✅ یادمان باشد که
🔸درج خبر خودکشی بدون ملاحظات موجب قبح زدایی و سرایت آن میشود.
🔸 قبل از انتشار هر خبر و گزارشی، به صورتی مسئولانه به این امر توجه کنیم که انتشار مطلب، چه تاثیری بر خانواده، بازماندگان، همشهریان، هم صنف های فرد اقدام کننده و به طور کلی آحاد جامعه دارد.
🔸و اینکه همیشه به یاد داشته باشیم که
همه ما در آنچه می نویسیم، می گوییم و به اشتراک می گذاریم مسئولیم.
دکتر حمید پورشریفی
11 اسفند ماه 1396