X

یادداشت های دکتر حمید پورشریفی

یاداشت های اجتماعی - حرفه ای دکتر حمید پورشریفی
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: یادداشت

روانشناسان و انتخابات 96


برنامه های کاندیداهای محترم ریاست جمهوری و نحوه ورود آنها به امر تبلیغات، تا حدود زیادی تعیین کننده این است که ارتقای سلامت روانی تا چه حد دغدغه جدی هر کدام از داوطلبان می باشد.

با توجه به تاثیر فرایند و نتیجه انتخابات بر حوزه سلامت روان، روانشناسان نوشته ها و اقداماتی داشته اند که برخی از آنها در زیر آورده شده است.

 

1.       مطالبات روانشناسان از کاندیداها

سیزده انجمن روانشناسی کشور به منظور ارتقای سلامت روانی در جامعه، توصیه هایی به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری داشته اند. متن کامل این نوشته در لینک زیر آمده است:

http://www.irna.ir/fa/News/82516554/

 

 

2.       نگاهی روانشناختی به ضرورت شرکت در انتخابات

#دکتر_علی_صاحبی ، از روانشناسان نامی کشور، با ارسال یک فایل صوتی، تبینی روانشناختی برای ضرورت شرکت در انتخابات داشته اند که در کانال تلگرامی انتشارات سایه سخن منتشر شده بود.

برای روانشناسان کشور مایه افتخار است که این فایل صوتی تاکنون توسط بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر شنیده شده است که به نوعی بیانگر ضریب نفوذ پیام می باشد.

@Sayehsokhan

 

3.       نقد روانشناختی مناظره ها و شیوه های کسب رای برخی از نامزدهای انتخاباتی

#دکتر_بیرشک، عضو محترم شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، و از روانشناسان مطرح کشور نوشته ارزشمندی با عنوان «تبعات روانی وعده دادن های دروغ» در روزنامه آرمان، به تاریخ 25 اردیبهشت ماه، به نگارش درآورده اند. متن کامل نوشته در لینک زیر آمده است:

 

http://khabarfarsi.com/u/38206562

 

4.       آگاه سازی در مورد عوامل روانشناختی موثر بر انتخاب افراد

روانشناسی اجتماعی، به ویژه مبحث قضاوت اجتماعی، مطالب ارزنده ای در خصوص اینکه چگونه ممکن است ما ناخواسته انتخاب هایی غیرمنطقی داشته باشیم ارایه می کند. نوشته «عوامل روانشناختی انتخابات» که توسط حمیرا ورمقانی، دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، در پایگاه خبری تحلیلی بهار نیوز منتشر شده است از جمله این نوشته هاست. خوشحالیم که روانشناسان جوان نیز در این خصوص دست به قلم برده اند.

http://baharnews.ir/interview/129644

 

5.       موضع گیری مشخص برخی از روانشناسان

علاوه بر نوشته ها، برخی از روانشناسان، بی هیچ توضیحی و صرفا با اعلام موضع خود، ایفای نقش نموده اند. #دکتر_مهریار (دکتر امیرهوشنگ مهریار)، عضو محترم شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در دوره های اول و دوم، رئیس اسبق دانشگاه شیراز ، که از پیش کسوتان روانشناسی کشور هستند از جمله این روانشناسان هستند. ایشان با انتخاب دکتر روحانی موضع خود را مشخص کرده اند.

 

 

خوشحالیم که روانشناسان، با وقوف به نقش و مسئولیت خود، گام های لازم را در عرصه حساس انتخابات ایفا می کنند.

 

امید است در این انتخابات و انتخابات های آتی، برنامه ها و تبلیغات داوطلبان، نه در کلام بلکه در عمل پیام آور واقعی کرامت و شان انسانی بوده و کاندیداهای ارجمند و هواداران آنها به گونه ای مدبرانه عمل نمایند که باعث ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش نشاط و امید جامعه شوند.

 

 

دکتر حمید پورشریفی

دانشیار روانشناسی سلامت

26 اردیبهشت 1396

 

@DrPoursharifi

 

مطلب قبلی آیا لازم است روانشناسان، عباسی ها را جدی بگیرند
مطلب بعدی نگاهی روانشناختی به مسئولیت هایمان بعد از انتخابات
چاپ
1065 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x