تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری بهمن 23, 1399 0 5143 تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، نایل شدن به دکتری تخصصی روانشناسی بالینی را خدمتتان تبریک عرض مینماید.
پیام تسلیت خرداد 22, 1399 0 10707 پیام تسلیت مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانوادهی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل برای ایشان آرزومند است.
ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹ اردیبهشت 03, 1399 0 6805 ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹
پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. فروردین 20, 1399 0 7731 پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. دکتر حمید پورشریفی - روانشناس سلامت - مدیر مسئول مرکز مشاوره زندگی
اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری اسفند 05, 1398 0 5627 اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری
کارگاه های عموم مهر 19, 1396 0 21509 کارگاه های عموم فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی
دکتر حمید پورشریفی / ﺳﻪشنبه, 26 دی,1396 / دسته بندی ها: مطالعه برای متخصصان آیندۀ درخشان روانشناسی (1): روانشناسی امروز بیش از همیشه محبوب است ربکا کلی مترجم: علی فیضی این مطلب به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاورۀ زندگی ترجمه شده است مقدمه در جوامع انسانی قدر تخصصهای روانشناسی شامل پژوهشی که برای شناسایی رفتار انسان و درمان آن و بینشهایی که برای بهبود سلامتی و بهزیستی ارائه میکنند امروز بیش از همیشه دانسته میشود؛ اما البته که قابلیتهای این حوزه فراتر از پژوهش و کاربست است. خردحوزههای در حال افزایش روانشناسی با هر جنبهای از زندگی انسان در تماس هستند. روانشناسان امروزی محصولات و خدمات آمریکایی از خودروهای خودران گرفته تا برنامههای نظارتگر بر سلامتی در گوشیهای همراه را بهبود میبخشند. آنها رهبران فکری هستند که مدافع جنبشهای مهم از حقوق زنان گرفته تا سیاستگزاری عمومی هستند. در گزارش ویژۀ APA Monitor، «10 روند قابل توجه در روانشناسی» به این نکته میپردازیم که رشد و توسعههای چشمگیر علم و حرفۀ روانشناسی چگونه این حوزه و همراه با آن جامعه را تا حد زیادی دگرگون میکنند. در اولین مطلب از این ده مقاله این مسابه را پیش میکشیم که روانشناسی امروز بیش از همیشه محبوب است. در روندی که حاکی از آیندهای خوب برای آیندۀ رشته و سلامتی ملت است، تقاضا برای روانشناسان و آموزش روانشناسی زیاد و چشمگیر است. اخباری خوب برای روانشناسان: چشماندازهای شغلی مثبت هستند و تعداد آمریکاییهایی که به تحصیل روانشناسی در تمام سطوح آموزشی میپردازند در حال افزایش است. بر اساس پیشبینیها، نرخ اشتغال برای روانشناسان در بازۀ زمانی 2014 تا 2024، نوزده درصد افزایش خواهد یافت که بسیار سریعتر از میانگین هفت درصد رشد پیشبینیشده برای همۀ مشاغل است. از سوی دیگر نرخ اشتغال پیشبینیشده برای روانپزشکان 15 درصد و برای مددکاران اجتماعی 12 درصد است. اشتغال روانشناسان بالینی، مشاوره و مدرسه انتظار میرود که رشدی سریعتر نسبت به اشتغال روانشناسان به طور کلی داشته باشد. رشد پیشبینی شده برای این حرفهها 20 درصد است که نیازمندی برای خدمترسانی به سالمندان دارای مسائل مربوط به سالمندی، کهنهسربازان مبتلا به تروما و افراد دچار اوتیسم از جمله دلایل چنین تقاضایی است. در زیرحوزههای نامربوط به سلامت، نرخ اشتغال روانشناسان صنعتی-سازمانی پیشبینی میشود که تا 19درصد افزایش بیابد. با این حال انتظار بر این است که رقابت سختی بین این روانشناسان در بگیرد چون بین تعداد زیاد کارجویان و چهارصد و اندی شغل جدید عدم تطابق وجود دارد. روی هم رفته نرخ بیکاری برای روانشناسان پایین است. بنا به آخرین اطلاعاتی که بنیاد ملی علوم فراهم آورده است، در سال 2013 نرخ بیکاری برای افراد دارای دکتری پژوهشی (Ph.D.) در روانشناسان 1.6 درصد بوده که از 2.1 درصد برای دارندگان مدرک دکتری در همۀ حوزههای علوم و مهندسی و 1.9 درصد برای دارندگان مدرک دکتری در حوزههای علوم اجتماعی کمتر بود. «دارا بودن دکتری روانشناسی به شدت بازار محبوب است چون نشان میدهد مهراتهای ارزشمند و قابل انتقالی همچون نوشتن، تعامل، پژوهش دربارۀ رفتار و فهم آن دارید که در محیطهای گوناگون شغلی کاربرد دارد»؛ اینها حرفهای دکتر پگی کریستیدیس پژوهشگر ارشد مرکز APA برای مطالعات نیروی کار است. دانشجویان بیشتری در روانشناسی تحصیل میکنند بزرگراه آموزشی روانشناسی نیز شلوغ است. تعداد دانش آموزان دبیرستانی که در آزمون پیشرفتۀ تعیین سطح در روانشناسی شرکت میکنند از 3916 نفر در 1992 به 303000 نفر در 2016 سال افزایش پیدا کرده است و این تعداد شامل تعداد نامعلومی -شاید 50 هزار نفر- از دانش آموزان نمیشود که در دوره ثبت نام کرده اما در آزمون شرکت نمیکنند. اینها گفتههای دکتر دیوید مایرز نویسنده یک کتاب محبوب روانشناسی مقدماتی و استاد کالج هوپ در هالند میشیگان است. این نرخ همچنین شامل دانشآموزانی نمیشود که در دیگر دورههای روانشناسی ثبتنام میکنند. بنا به آمار دپارتمان آموزش ایالات متحدۀ آمریکا، تقریباً 30 درصد فازغ التحصیلان دبیرستانی -نزدیک به 1 میلیون نفر- اعتبار شرکت در دورۀ روانشناسی را کسب کردهاند. محبوبیت روانشناسی در کالج همچنان ادامه دارد. بنا به تخمینها بین 1.2 الی 1.6 میلیون دانشآموز هرسال در کلاسهای مقدماتی روانشناسی شرکت میکنند (مجلۀ روانشناس آمریکایی، 2016). بسیاری از این دانشآموزان میخواهند کارشناسی روانشناسی بگیرند. سهم دانش آموزان کالج در کسب مدرک کارشناسی در روانشناسی در سالهای اولیۀ دهۀ نود میلادی 6 تا 6.5 درصد بوده که نسبت به 4 الی 5 درصد در دهۀ هشتاد میلادی بیشتر است. این آمار روانشناسی را محبوبترین مدرک کارشناسی در میان رشتههای خاص حوزههای علوم و مهندسی میکند؛ یعنی روانشناسی حتی از علوم زیستی، فیزیک و ستارهشناسی، ریاضی، مهندسی الکتریک، علوم کامپیوتری و بسیاری رشتههای دیگر محبوبتر است. رشتۀ روانشناسی بعد از تجارت، حرفههای مختلف سلامتی و برنامههای مرتبط، علوم اجتماعی و تاریخ چهارمین رشتۀ محبوب بین دانشجویان است. در سال تحصیلی 2014-2015 بیش از 117000 نفر مدرک کارشناسی روانشناسی گرفتهاند. در عین حال علاقه به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر روانشناسی نیز زیاد است. بین 2004 تا 2013 تعداد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی 54 درصد و فارغ التحصیلان مقطع دکتری روانشناسی 32 درصد افزایش یافته است. در سال 2013، 58 درصد کارشناسان ارشد روانشناسی . 56 درصد دانشجویان دکتری در حوزههای مربوط به سلامت -بالینی، مشاوره و مدرسه- مشغول به تحصیل بودهاند. جامعهای سالمتر دکتر ویلیام تی.رایلی که سمت مدیر ادارۀ پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی را در موسسۀ ملی سلامتی را بر عهده دارد میگوید که هزینۀ همۀ این تحصیلات در جامعهای پرداخته میشود که نسبت به روانشناسی روی گشودهتری نشان میدهد و این دانش فواید محسوسی خواهد داشت. او بر این باور است که حتی یک یا دو کلاس روانشناسی به دانشآموزان ابزارهایی میدهد که برای تغییر سالم رفتار خود به آن نیازمندند: «کلاسهایی که به دانشآموزان چالش با مفروضههایشان دربارۀ رفتار خود و دیگران و آزمون آن مفروضهها را یاد میدهند زمینهای علمی برای مصرفکنندۀ خوب حوزۀ پژوهش در سلامت بودن ایجاد میکند و آنها را آماده میکند تا در بهبود خود از جمله تغییرات مفید رفتار موثرتر عمل کنند». دکتر رایلی به این نکته نیز اشاره میکند که بیش از نیمی از بار بیماری در جامعه مربوط به عوامل رفتاری و اجتماعی است. قطعاً آمریکاییهای بیشتری به دنبال کمک گرفتن در زمینۀ مشکلات سلامت روان هستند. بنا به اطلاعات ادارۀ ملی خدمات سلامت روان و مداخله در سوءمصرف مواد، تعداد آمریکاییهایی که به دنبال خدمات سلامت هستند از 13 درصد در سال 2004 به 15 درصد در سال 2014 رسیده است. همزمان، علوم روانشناختی منجر به ایجاد مداخلاتی شدهاند که در حوزههای وسیعی از جمله افزایش موفقیت تحصیلی، کاهش رانندگی با حواسپراتی، بهبود زندگی کاری یا طراحی محصولات و خدمات راحتتر، زندگی مردم را بهتر کردهاند. خط تولید قدرتمند آموزش روانشناسی، تمام وقت دارد نسل بعدی از روانشناسان را به بار میآورد که به کار ادامه میدهند. دکتر مایرز بر این باور است که «میلیونها دانش آموز که تحصیل در رشتۀ روانشناسی را انتخاب میکنند و میلیونها دانشآموز و دانشجوی بیشتری که در کالجها و دانشگاهها در کلاسهای روانشناسی مقدماتی شرکت میکنند، شانس ما برای نقشافرینی در افزایش دانش بشری و ایجاد و تداوم آیندۀ خوب بشری را نشان میدهند». حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتابشناسی زیر بلامانع است: کلی، ربکا. (1396). آیندۀ درخشان روانشناسی (1): روانشناسی امروز بیش از همیشه محبوب است. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ماه/سال از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://mrmz.ir/ مطلب قبلی درستی یا کارآمدی رفتار؟ مساله این است! مطلب بعدی فرار از لحظات دردناک و چهار گام رهایی از این دام چاپ 8468 به این مطلب امتیاز دهید: هیچ امتیازی موجود نیست لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید