تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری بهمن 23, 1399 0 5212 تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، نایل شدن به دکتری تخصصی روانشناسی بالینی را خدمتتان تبریک عرض مینماید.
پیام تسلیت خرداد 22, 1399 0 10801 پیام تسلیت مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانوادهی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل برای ایشان آرزومند است.
ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹ اردیبهشت 03, 1399 0 6868 ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹
پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. فروردین 20, 1399 0 7807 پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. دکتر حمید پورشریفی - روانشناس سلامت - مدیر مسئول مرکز مشاوره زندگی
اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری اسفند 05, 1398 0 5684 اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری
کارگاه های عموم مهر 19, 1396 0 21571 کارگاه های عموم فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی
Anonym / شنبه, 29 فروردین,1394 / دسته بندی ها: موج سوم رفتار درمانی توجهآگاهی، پذیرش و انقلاب روان پویشی جسیکا دور ترجمه و تلخیص: علی فیضی این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمهشده است. رواندرمانی روان پویشی رابطهای روی روابط بین فردی بهعنوان اصل و اساس رشد شخصیت، آسیبشناسی و رشد درمانی تأکیددارد. این رویکرد کلیگرا است چون به رانههای زیستی و تعارضات درون روانی نیز اهمیت میدهد. این اواخر در این رویکرد روی نقش شفقت هم بهعنوان یک عامل تغییردهنده تأکید شده است. رویکردهای درمانی مبتنی بر پذیرش و توجهآگاهی هم بر پذیرش، شفقت و تغییر رفتار آشکار بهعنوان عوامل ضروری بهزیستی و رضایت از زندگی تأکیددارند. تا این اواخر منابع حرفهای زیادی درباره فایده ارتباط بین درمان روان پویشی و رواندرمانیهای مبتنی بر بافتارگرایی کارکردی وجود نداشت؛ اما اکنون چندین و چند نویسنده به این موضوع پرداختهاند و کتابی با عنوان توجهآگاهی، پذیرش و انقلاب روان پویشی نوشتهاند. بیایید اول به پذیرش بپردازیم. از دیدگاه بافتارگرایی کارکردی، پذیرش در آغوش کشیدن بی قضاوت تجربه در اینجا و اکنون است. پذیرش به معنای تحمل و تسلیم نیست بلکه فرایند فعال تغییر رابطه فرد با دنیای درونیاش –و نه محتوای آن دنیا- است. از این نظر پذیرش شبیه مفهومپردازی امانوئل گنت از رها کردن است: این مفهوم بهجای دلالت ضمنی بر شکست، به آزاد کردن خویشتن و گستردن آن درنتیجه فروگذاشتن موانع دفاعی اشاره دارد. بهعلاوه قبلاً اشارهشده است مفهوم اولیهای که فروید از حلوفصل (WORKING THROUGH) در نظر داشت در اصل نوعی پذیرش است. از دیدگاه روان پویشی رابطهای، پذیرش شامل فرایند رویآوری بیمار به شیوهای است که جنبههای متفاوتی از شخصیت خود را اصیل و معتبر در نظر گرفته و قابل شناختن بداند. این مفهومپردازی در تضاد با دیدگاه سنتیتر روان پویشی است که در آن بعضی بخشهای تجربه بیمار توسعهنایافتهاند و بایستی کنار گذاشته شوند. حالا توجهآگاهی. وقتی در لحظه حال بهطور عامدانه و ناقضاوتگرانه به چیزها همانطوری که هستند توجه میکنیم نوعی آگاهی پدید میآید که نام آن توجهآگاهی است. از دید هِیز و همکارانش آگاهی از لحظه حال حساسیت فرد را به ویژگیهای مهم محیطی و واکنشهایش افزایش داده و بنابراین مدیریت خود و مقابله موفق را بهبود میدهد. بهعلاوه قابلیت ملاحظه افکار، احساسات و حسهای بدنی به شیوهای دور از قضاوت، با گشودگی و بدون اجتناب و سرکوبی و تلاش برای کنترل وقوع آنها منجر به کاهش پریشانی و تکانش گری و رفتارهای مشکلساز اجتنابی شده و توانایی فرد را برای اشتغال به اقدامات مهم را افزایش میدهد. مطالعه شاخصی که در سال 2014 انجام شد نشان داد که توجهآگاهی ابزاری برای هماهنگی با خویشتن و دیگران و فرا رفتن از داستانهای -خود یا دیگر ساخته- شناختی، خطی و منطقی بهسوی تأمل معنادار درباره این سؤال است: کهام که میتوانم باشم که میخواهم باشم؟ تارا براچ که پژوهشگری پیشرو درزمینهٔ مطالعات شفقت است میگوید که بهمنظور توجهآگاه بودن، ما بایستی مشفق هم باشیم؛ چون اگر به خاطر ترس و سرزنش سختدل شده باشیم نمیتوانیم تجربه خود را بپذیریم. فردریکسون هم بر این باور است که شفقت به خویشتن و دیگران میتواند هیجانات مثبت تولید کند و به خاطر این هیجانات آگاهی فرد گستردهتر شده و او راحتتر میتواند دیدگاهی عینیتر و کمتر منفی نسبت به شرایط استرسزای زندگی اختیار کند. گرمر رواندرمانی روان پویشی و توجهآگاهی را مقایسه کرده و میگوید که هردوی اینها نوعی سفر شجاعانه درونیاند و هردوی این رویکردها به اهمیت فرایندهای ناخودآگاه واقفاند. گرمر توجهآگاهی را ابزاری برای ارزیابی و افزایش کارایی عملکرد روانشناختی فرد توصیف میکند. او اظهار میکند توجهآگاهی دفاع روانشناختی را کاهش میدهد، انعطاف را افزایش میدهد، ماندن با هیجانات را برای فرد راحتتر میکند و واکنش استرس مغز و اقدامات حاکی از بیتوجهی را کاهش میدهد. از دید او توجه -مؤلفه اصلی توجهآگاهی- اولین گام در فرایند تنظیم هیجان است. به علت تشابه مبنای فلسفی درمان روان پویشی رابطهای و رویکردهای مبتنی بر پذیرش و توجهآگاهی در حیطه رواندرمانی، این رویکردها درزمینهٔ چگونگی فهم بیماران و کار با آنها ارتباط زیادی با یکدیگر دارند که در مطالب بعدی این ارتباط را بیشتر مورد کاوش قرار خواهیم داد. منبع: HTTPS://WWW.NEWHARBINGER.COM/BLOG/MINDFULNESS-ACCEPTANCE-AND-PSYCHODYNAMIC-EVOLUTION حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتابشناسی زیر بلامانع است: جسیکا دور. (1394). توجهآگاهی، پذیرش و انقلاب روان پویشی. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR مطلب قبلی چه چیزی باعث میشود از خود متنفر شویم؟ بخش دوم مطلب بعدی خود افشاگری بهعنوان یک ابزار بالینی چاپ 4540 به این مطلب امتیاز دهید: 5/0 لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید