متخصصان آموزش به روانشناسان و مشاوران

متخصصان آموزش به روانشناسان و مشاوران

 

 

 آموزش تخصصی به روانشناسان و مشاوران

 

همکاران فعلی مرکز مشاوره زندگی

دکتر حمید پورشریفی

لینک رزومه

دکتر جمیله زارعی

لینک رزومه

دکتر مهرنوش اثباتی

لینک رزومه

دکتر کمیل زاهدی تجریشی

لینک رزومه

 

 

 

همکاران قدیمی مرکز مشاوره زندگی)

 

نام همکار

برای آشنایی بیشتر

دکتر عبداله امیدی

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر عباس بخشی پور

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر حمید پورشریفی

متخصص روانشناسی سلامت

لینک رزومه

دکتر حمیدرضا حسن آبادی

متخصص روانشناسی تربیتی

لینک رزومه

 

 دکتر  جعفر حسنی

متخصص روانشناسی

 لینک رزومه

دکتر فریبا زرانی

متخصص روانشناسی سلامت

لینک رزومه

دکتر ناصر صبحی قراملکی

متخصص روانشناسی

لینک رزومه

دکتر کارینه طهماسیان

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر شهرام محمدخانی

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر مجید محمود علیلو

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه 

   دکتر نادر منیرپور

متخصص روانشناسی سلامت

    لینک رزومه

 

دکتر محمدعلی نظری
متخصص نوروساینس 

 لینک رزومه

دکتر مصطفی نوکنی

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر حمید یعقوبی

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

 

 

 

 

 

متخصصان ارایه دهنده خدمات مشاوره ای و رواندرمانی

متخصصان ارایه دهنده آموزش به سازمان ها


متخصصان آموزش دهنده به عموم

اخبار و رویدادهای جدید
0 10788

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21560

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
EasyDNNNews
قابلیت‌های اصلی درمانگر ACT (بخش اول)
Anonym
/ دسته بندی ها: موج سوم رفتار درمانی

قابلیت‌های اصلی درمانگر ACT (بخش اول)

کرک استروساهل، استیون هِیز، کلی ویلسون و الیزابت گیفورد

مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناختی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

.

سخت است که قابلیت‌های اصلی درمانگر ACT را توصیف کنیم. چرا؟ چون همان فضایی که ACT از آن شروع می‌شود منجر به ایجاد تکالیف رفتار نو، تمرین‌های تجربی و استعاره‌ها به‌صورت جلسه به جلسه و لحظه‌به‌لحظه می‌شود. به همین خاطر است که توصیف ACT به‌صورت مجموعه محدودی از تکالیف، تمرینات، استعاره‌ها و تکالیف خانگی برای آن‌هایی که ACT را به کار می‌روند آزاردهنده است. اگر هدف ACT کمک به تولید انعطاف‌پذیری در درمانجو باشد پس بایستی شامل الگوسازی انعطاف‌پذیری روان‌شناختی از طرف درمانگر باشد. ACT بیشتر مجموعه‌ای از فرایندها است تا تکنیک‌ها. بااین‌حال با چنان مجموعه غنی‌ای از راهبردهایی درمانی احمقانه است اصرار شود که تکنیک در تولید نتایج خوب مهم نیست.

درنهایت ما عقیده داریم راه‌های بسیاری برای تفاوت گذاشتن بین درمان ACT خوب و درمان ACT بد وجود دارد. تفاوت بین درمان خوب و بد تا حدی با این تعیین می‌شود که فرایندهای اصلی ACT تا چه حد به‌خوبی درون درمان تلفیق و با آن یکپارچه‌شده‌اند. این یکپارچه‌سازی شامل پیام‌های اصلی موجود درون هر فرایند به همراه تمرینات تجربی، تکالیف، استعاره‌ها و تکالیف درون و بیرون از جلسه مرتبط با آن پیام‌ها است. به‌علاوه تجربه ما در آموزش نشان می‌دهد که موضع و حالت درمانگر ACT کاملاً قابل‌تمایز و به‌آسانی در جلسه قابل‌تشخیص است. تمثیلی که می‌توانیم استفاده کنیم یک اسکی کننده خوب بودن است. حالت‌های مشخص اسکی کردن وجود دارد که همه اسکی کننده‌های خوب آن‌ها را دارند. بدون چنان حالت‌هایی انجام همه مانورهایی که بعداً در مسیر لازم می‌شود ناممکن است. درعین‌حال هر مانور خاصی ملزومات جسمانی خود را دارد و باید به‌خوبی انجام بشود. در غیر این صورت اسکی کننده زمانی که مانور خاصی لازم می‌شود سقوط می‌کند. یک‌قدم پیش‌تر برویم، اسکی کننده‌های خوب به شیوه‌های بی‌شماری این مانورهای خاص با سبک اسکی خود متناسب می‌کنند. به‌طور مشابه درمانگر ACT بایستی تعداد حالت درمانی بنیادی داشته باشد، بایستی قادر باشد تا بر اساس دانشی که از فرایندهای اساسی دارد مانورهای ACT خاصی انجام بدهد و بتواند این مانورها را با واقعیت هر درمانجو متناسب کند.

 

قابلیت‌های اصلی در حالت درمانی ACT

حالت روان‌شناختی بنیادین درمانگر ACT عامل مهم خاصی در ارائه درمان خوب است. این حالت شامل توانایی برقراری تماس با "فضایی" است که در آن به‌طور طبیعی جریان می‌یابد و همین‌طور الگوسازی جنبه‌های معینی از انعطاف‌پذیری روان‌شناختی است که به دنبال رساندن آن‌ها به درمانجو هستیم. نظیر بسیاری از سنت‌های دیگر درمانی، ACT روی اهمیت گرما و ملایمت و نیز اصالت او تأکید می‌کند. این حالت به‌طور طبیعی از فهم عمیق رنج انسانی از دیدگاه ACT ناشی می‌شود. وقتی ما درمان‌جویان خود را می‌بینیم که در تله زبان گیر افتاده‌اند ما خود را و تله‌هایی را می‌بینیم که درد خود ما را هم تولید می‌کنند.. بازشناسی عمیق درمانجو به‌عنوان یک انسان همراه طبیعی چنین فهمی هست. درمجموع ویژگی‌هایی که در ادامه می‌آیند حالت بنیادین ACT را توصیف و تعریف می‌کنند:

  • درمانگر با درمانجو از دیدگاهی برابر، آسیب‌پذیر، اصیل و مشترک صحبت می‌کند و به توانایی درونی درمانجو برای حرکت از پاسخ ناکارآمد به پاسخ کارآمد احترام می‌گذارد.

  • درمانگر به‌طور فعالانه هم پذیرش محتوای فکری-هیجانی چالش‌برانگیز (مثل آنچه در طول درمان پدیدار می‌شود) و هم تمایل به نگه‌داشتن ایده‌ها، احساسات یا خاطرات دشوار را الگوسازی کند.

  • درمانگر با درمانجو بحث نمی‌کند، برای او سخنرانی نمی‌کند، او را مجبور نمی‌کند یا در مورد چیزی او را قانع نمی‌سازد.

  • درمانگر تمایل دارد تا وقتی‌که می‌خواهد نکته‌ای درمانی را بیان کند در مورد مسائل و موضوعات شخصی خود افشاگری کند.

  • درمانگر مداخلات را با نیازهای ویژه درمانجو منطبق می‌کند. درمانگر آماده است تا در هرلحظه جریان درمان را برای متناسب شدن با آن نیازها تغییر بدهد.

  • درمانگر مداخله‌ها را با شرایط و ویژگی‌های درمانجو تطبیق داده و استعاره‌های، تمرینات تجربی و تکالیف رفتاری جدید خلق می‌کند که با تجارب درمانجو، شیوه رایج سخن گفتن او و بافتار اجتماعی، قومی و فرهنگی او متناسب است.

  • درمانگر می‌تواند از فضای فیزیکی محیط درمانی برای الگوسازی حالت ACT استفاده کند (مثلاً در کنار درمانجو نشستن یا استفاده از چیزهایی در اتاق که به‌صورت جسمانی مفهوم ACT را نشان می‌دهد).

  • درمانگر فرایندهای مرتبط با ACT در لحظه تشخیص داده و هر جا که مناسب بود در بافتار رابطه درمانی از آن‌ها حمایت می‌کند.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:

استروساهل، کرک؛ هِیز، استیون؛ ویلسون، کلی؛ گیفورد، الیزابت. (1394). قابلیت‌های اصلی درمانگر ACT (بخش اول).  علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR

 

مطلب قبلی عشق: یک رفتار ارزشمند!
مطلب بعدی قابلیت‌های اصلی درمانگر ACT (بخش دوم)
چاپ
3931 به این مطلب امتیاز دهید:
2/0

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی