تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری بهمن 23, 1399 0 5143 تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، نایل شدن به دکتری تخصصی روانشناسی بالینی را خدمتتان تبریک عرض مینماید.
پیام تسلیت خرداد 22, 1399 0 10707 پیام تسلیت مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانوادهی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل برای ایشان آرزومند است.
ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹ اردیبهشت 03, 1399 0 6805 ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹
پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. فروردین 20, 1399 0 7731 پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. دکتر حمید پورشریفی - روانشناس سلامت - مدیر مسئول مرکز مشاوره زندگی
اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری اسفند 05, 1398 0 5627 اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری
کارگاه های عموم مهر 19, 1396 0 21509 کارگاه های عموم فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی
Anonym / جمعه, 15 خرداد,1394 / دسته بندی ها: موج سوم رفتار درمانی مداخلات روانشناختی در محل کار: چرا ACT؟ جسیکا دور ترجمه و تلخیص: علی فیضی این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمهشده است. یکی از تفاوتهای کلیدی بیت رفتاردرمانی شناختی (CBT) و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) این است که در ACT به دنبال تغییر محتوا، بسامد یا شدن افکار، احساسات و حسهای بدنی ناخواسته افراد نیستیم بلکه هدف ما در این درمان تغییر رابطه بنیادی افراد با رویدادهای درونی خودشان است. این تغییر رابطه برای افزایش انعطافپذیری روانشناختی و همینطور اثربخشی رفتارهایی است که توسط ارزشهای فرد هدایت میشود. یک تفاوت بنیادی دیگر این است که برای ارزیابی اثر مداخلات ACT پژوهشگران بیش از آنکه از ابزارهای سنتی نشاندهنده کاهش نشانه استفاده کنند به افزایش کیفیت زندگی یا رضایت از زندگی نظر دارند. پژوهشها نشان میدهد که مداخلات ACT موجب بهبودیهای زیادی در عملکرد زندگی فرد میشود. این تغییر عملکرد مستقل از تغییر در محتوا یا بسامد افکار یا احساسات نامطلوب افراد دارد. برای آنهایی که علاقهمند به افزایش بهزیستی و اثربخشی رفتاری در محیطهای کاریاند ACT حرفهای نو و جالبی دارد. یکی از قویترین استدلالهایی که میتوان به نفع کاربرد ACT در محیط کار ارائه کرد ریشه در مدل عمومی بنیادین انعطافپذیری آن دارد. بر اساس نظریه چهارچوب ارتباطی (RFT) بسیاری از پریشانیهای روانشناختی و ناکارآمدیهای رفتاری نتیجه ویژگیهای خاصی از زبان انسان و شناخت او است. مدل انعطافپذیری روانشناختی که بر اساس همین نظریه قرار دارد برای دامنه گستردهای از تجارب انسانی کاربرد دارد. مثلاً اجتناب تجربهای (یک ویژگی خاص انعطافناپذیری روانشناختی که به معنای گرایش به اجتناب از افکار و احساسات نامطلوب و تغییر و حذف آنها دارد) اکنون از طرف جامعه علمی بهعنوان یکی از عوامل خطر عمده شناخته میشود که روی عملکرد عمومی انسان اثرات مضری دارد. پژوهشها بهطور مکرر نشان میدهد که تلاش برای سرکوب افکار ناخواسته عملاً منجر به وقوع زیادتر آن افکار و هیجانات نامطلوب همراهش میشود. ما انسانها هرقدر تلاش بکنیم که درباره چیزی فکر نکنیم ذهنهای ما میتوانند آن فکر را حداقل تا حدودی به یاد ما بیاورند. به همین صورت افرادی که از افکار و احساسات و دیگر تجربههای خودشان اجتناب میکنند گرایش دارند از موقعیتها، رویدادها و تعاملات بین فردی که آن تجربهها را به یاد ایشان میآورد دوری کنند. وقتی فرد به خاطر اجتناب تجربهای دست از پیشروی به سمت اهداف ارزشمند زندگی خود برمیدارد زندگی او محدودتر میشود. سطوح بالاتر اجتناب همراه با دسته گستردهای از مشکلات روانی نظیر اضطراب، افسردگی، فوبیاها، استرس پس از سانحه، اختلالات خوردن و شکلهای مختلفی از آسیب زنی به خود همراه است. با توجه به نقشی که فرایندهایی نظیر اجتناب تجربهای در اختلالات روانی، ناکارآمدی رفتاری و کاهش کیفیت زندگی دارند چرا باید دست روی دست بگذاریم و علاج واقعه قبل از وقوع نکنیم؟ چرا همانقدر که به مداخلات رواندرمانی اهمیت میدهیم به مداخلات پیشگیرانه اهمیت نمیدهیم؟ با کاربرد مداخلههایی نظیر ACT میتوان از اثرات نامطلوب و نا لازم اجتناب تجربهای روی افراد بسیاری بیشتری پیشگیری کرد. مداخلات ACT برای افرادی که هماکنون عملکرد خوبی دارند اما به دنبال عملکرد بهترند (مثلاً افزایش آگاهی از لحظه حال، رفتار متناسب با ارزشهای شخصی) حرفهای زیادی برای گفتن دارد. میتوان تکنیکها و تمریناتی که در مداخلههای ACT به کار میرود را بهراحتی در محیط کار اجرا کرد. اگر بخواهیم ساده و کلی شروع کنیم شش جنبه انعطافپذیری روانشناختی ازاینقرارند: 1. تماس با لحظه حال 2. پذیرش 3. گسلش شناختی 4. بافتارانگاری خویشتن 5. ارزشها 6. اقدام متعهدانه این مهارتهای روانشناختی را میتوان از طریق تمرینهای تجربی و انجام اقدامات ارزشمند به دست آورد. ACT هم مثل شکلهای سنتیتر CBT، یک رویکرد مهارت بنیاد به تغییر درمانی و عملکرد بهتر رفتاری است که میتوان آن را بهسادگی به شکل گروهی درآورد و در بسیاری از شرایط به کار برد. هدف ACT فراتر از این است که به افراد یاد بدهد با افکار، هیجانات نامطلوب خودشان چطور مقابله کنند. هدف ACT تغییر محتوای تجربههای درونی آنها نیست بلکه این درمان به افراد کمک میکند تا رابطه خودشان را با آن تجربهها بهطور بنیادینی عوض کنند. با در ACT هدف این است که به افراد یاد داده شود بهجای اینکه تلاش بکنند محتوای منفی تجربههای خودشان را مثبت کنند به کارکرد و اثر آنها توجه کرده و بر اساس آن به تجربههای خود واکنش نشان بدهند. مثلاً میتوان با وجود هیجانات شدید یا افکار منفی به تمرین توجهآگاهی پرداخت و در آن ماهر شد. مقدار افکاری که در طول تمرینهای گسلش (توجه کردن به فرایند افکار) تجربه میشود اهمیتی ندارد بلکه چیزی که اهمیت دارد به دست آوردن توانایی نگاه به هر نوع فکری است که پدیدار میشود. در محیط کار که ACT اغلب برای دسته همگنی از افراد با شرایط روانشناختی متفاوت به کار میرود این نوع تمرینهای توجهآگاهی فایده زیادی دارند. همینطور مهارتهای هدف و ارزشمدار ACT تناسب زیادی با محیطهای کاری دارند. کارمندان اغلب با فرایند هدفگزینی و سنجش موانع رسیدن به هدف آشنایی دارند. در طول جلسات آموزشی ACT مؤلفه کار روی ارزشها بهعنوان هدفگزینی با یک تفاوت معرفی میشود. تفاوت این است که اهداف انتخابشده بهروشنی با ارزشهای منتخب فرد مرتبط میشود و موجب حرکت و تداوم حرکت در مسیرهای ارزشمند زندگی میشود. نظر پژوهشگران ACT بر این است که وقتی از ACT برای افزایش عملکرد شغلی به کار میرود ترکیب تمرینهای توجهآگاهی و روشنسازی ارزشها: • زمینه بسیار مناسب و مؤثری برای استفاده از ابزارهای سنتی هدفگزینی ایجاد میکند • حس عمیقتری از معنا و هدفمندی ایجاد میکند • و به کارمندان کمک میکند تا موانع روانشناختی پیشاروی افزایش عملکرد شغلی را تشخیص داده و بر آنها غلبه کنند. همانطور که گفتیم میتوان ACT را بهطور مؤثری در شکلهای گروهی به کار برد که همان مشابه شرایط کاری است. به نظر پژوهشگران ACT جلسات آموزش گروهی این درمان فایدههایی ازایندست دارد: • به افراد شرکتکننده کمک میکند تا بدانند تجربههای روانشناختی آنها مثل استرس و نگرانی شایع و بهنجار است. • بافتاری ایجاد میکند که در آن شرکتکنندگان بهطور علنی به ارزشهای منتخب خودشان متعهد میشوند. • محیطی برای شوخی و مزاح ایجاد میکند که میتوان از آن برای آموزش بهتر فرایندهای ACT استفاده کرد. در سالهای اخیر پژوهشهای سلامت شغلی تغییر جهت دادهاند. در این پژوهشها بهجای پرداختن روی ناهنجاریها و مشکلات ایمنی و بهداشتی بیشتر روی برنامههای پیشگیری درزمینهٔ سلامت روانشناختی تأکید میشود. در دنیای سلامت شغلی بیشتر و بیشتر میفهمیم که پریشانی روانشناختی کارکنان تأثیر عمدهای روی عملکرد و بهرهوری شغلی آنها دارد. مشابهت جالبی بین فلسفه ACT و این گرایشهای پژوهشی در دنیای سلامت شغلی وجود دارد. ACT به دنبال این است که به افراد کمک کند تا حتی در حضور افکار، احساسات و حسهای بدنی نامطلوب عملکرد مؤثری داشته باشند. به همین جهت میتوان از ACT بهخوبی برای کمک به افراد استفاده کرد تا حتی وقتی حالشان خوب نیست عملکرد شغلی خوبی داشته باشند. اگر کارمندان دغدغه و پریشانی کمتری نسبت به افکار و هیجانات نامطلوب خود داشته باشند آنوقت احتمال استعفا یا اخراج یا بیانگیزگی آنها کمتر میشود. برای افرادی زندگی شغلی و فواید آن ارزشمند است، آموزش ACT موجب این اطمینان میشود که ارزشهای آنها راهنمای مؤثری برای رفتار شغلی کارآمد ایشان باشد. منبع: HTTPS://WWW.NEWHARBINGER.COM حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتابشناسی زیر بلامانع است: دور، جسیکا. (1394). مداخلات روانشناختی در محل کار: چرا ACT؟ علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR مطلب قبلی آیا میتوان با استفاده از توجهآگاهی، درد و رنج را واقعاً کمتر کرد؟ (بخش سوم) مطلب بعدی تله شادمانی (قسمت اول) چاپ 3877 به این مطلب امتیاز دهید: هیچ امتیازی موجود نیست لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید