تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری بهمن 23, 1399 0 5143 تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، نایل شدن به دکتری تخصصی روانشناسی بالینی را خدمتتان تبریک عرض مینماید.
پیام تسلیت خرداد 22, 1399 0 10707 پیام تسلیت مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانوادهی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل برای ایشان آرزومند است.
ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹ اردیبهشت 03, 1399 0 6805 ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹
پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. فروردین 20, 1399 0 7731 پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. دکتر حمید پورشریفی - روانشناس سلامت - مدیر مسئول مرکز مشاوره زندگی
اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری اسفند 05, 1398 0 5627 اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری
کارگاه های عموم مهر 19, 1396 0 21509 کارگاه های عموم فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی
Anonym / پنجشنبه, 13 فروردین,1394 / دسته بندی ها: موج سوم رفتار درمانی چگونه در جلسات ACT رفتار کارآمد درمانجو را تقویت کنیم؟ جسیکا دور ترجمه: علی فیضی این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمهشده است. الگوی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مبنای مفهوم کارآمدی قوامیافته است. یک درمانگر ACT میپرسد: آیا آنچه انجام میدهید به شما یک زندگی غنی، کامل و معنیدار میدهد؟ اگر جواب بله باشد رفتار کارآمد است. اگر جواب نه باشد آن رفتار ناکارآمد است. برای یک درمانگر ACT تفکر، احساس و یادآوری هم رفتارند چون همه این چیزها را یک موجود زنده انجام میدهد. در طول جلسات ما به دنبال رفتارهای کارآمد و ناکارآمد هستیم. ما رفتارهای کارآمد را تقویت میکنیم. به این معنا که به آن رفتارها نوعی واکنش نان میدهیم که منجر به تداوم یا افزایش آن رفتار شود. از سوی دیگر بایستی رفتار ناکارآمد بایستی قطعشده و بهجای آن رفتار کارآمد تقویت شود. در هر جلسه ACT هدف این است که درمانگر بهطور مداوم شش فرایند اصلی ACT (پذیرش، گسلش، تماس با لحظهلحظه زندگی، بافتار انگاشتن خویشتن، روشنسازی ارزشها و اقدام متعهدانه) را الگوسازی کند، برانگیزد و تقویت کند؛ اما چطور؟ پیشنهاد راس هریس این است که درمانگر شش فرایند اصلی ACT را با تجسم دادن این درمان در اتاق کلینیک الگوسازی کند: 1. میتواند با نگرشی هشیارانه، مشفقانه و متجانس با ارزشهایش در اتاق درمان حضورداشته باشد 2. با گشودگی و کنجکاوی توجه کند 3. از افکار ناسودمندش بگسلد 4. با هدف خدمت به درمانجویش به ناراحتی خود فضایی برای حضور در ذهن بدهد (آنها را بپذیرد) 5. با ارزشهایش بهعنوان یک درمانگر یا مشاور- شفقت، احترام، صداقت، اصالت، مراقبت و همکاری- در تماس باشد. ما بهعنوان درمانگر میخواهیم که فعالانه انعطافپذیری روانشناختی را در هر جلسه ایجاد و تقویت کنیم. ما میخواهیم در هر جلسه درمانجوی خود را ترغیب کنیم تا توجهآگاهی را تمرین کند، با ارزشهایش تماس پیدا کند، هدفگزینی کرده و اقدام کند. دو راه عمده برای انجام این کار وجود دارد که اغلب با یکدیگر همپوشی دارند: تمرینات ساختاریافته؛ و توجه و اظهارنظر. تمرینات ساختاریافته شامل اینها هستند: 1. استعارههای فیزیکی (آنهایی که باید بهصورت عملی انجام داد) 2. استعارههای کلامی (آنهایی که صرفاً توضیح داده میشوند) 3. برگههای سؤال و پرسشنامه 4. تکنیکهای خاص نظیر خواندن آهنگین افکار یا تشکر از ذهن 5. و تمرینات تجربی نظیر تنفس با توجه آگاهی، تصور افکار به شکل برگهای ریزان یا تصور مراسم بزرگداشت خود درمانگران تازهکار ACT وقتی میخواهند انعطافپذیری روانشناختی را درون جلسات فراخوانی و تقویت کنند ممکن است تمایل زیادی به انجام تمرینات ساختاریافته داشته باشند. همچنان که با ACT آشناتر میشویم، میفهمیم که میتوانیم بهسادگی با اظهارنظر درباره آنچه اتفاق میافتد فرایندهای اصلی را فراخوانی کنیم. بهعنوانمثال میتوانیم با پرسیدن سؤالاتی نظیر آیا میتوانید الآن توجه کنید که ذهنتان به شما چه میگوید؟ یا آیا دقت کردید ذهنتان مدام شما را به سمت این موضوع میکشاند؟ فرایند گسلش را فراخوانی کنیم. میتوانیم از طریق اظهارنظرهایی شبیه به آنچه در ادامه میآید فرایند پذیرش را فراخوانی کنیم: همین الآن به احساسات خود چطور واکنش نشان میدهید؟ آیا با آنها میجنگید؟ آیا میخواهید از دست آنها خلاص بشوید؟ آیا میخواهید دست از طنابکشی با آنها بردارید؟ همینطور میتوانیم از طریق اظهارنظری که در ادامه میآید ارتباط درمانجو را با ارزشهایش تسهیل کنیم: انگار این موضوع برای شما واقعاً مهم است. چه چیز این موضوع برای شما مهم است؟ علامتهای انعطافپذیری روانشناختی- تماس با ارزشها، گسلش از افکار ناسودمند، پذیرش ناراحتی، بودن در اینجا و اکنون، تمرین شفقت بر خود- که در جلسه خود را نشان میدهند مثالهایی از رفتار کارآمدند. هدف ما افزایش کارآمدی این رفتارها و تقویت آنها است. راههای زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. میتوانیم با لحنی تشویقکننده و حاکی از قدردانی آنچه را که موردتوجه قرار داده و درباره آن اظهارنظر کردهایم با درمانجوی خود در میان بگذاریم. میتوانیم درباره اینکه درمانجو چگونه آن رفتار کارآمد را انجام میدهد کنجکاوی نشان بدهیم. میتوانیم از درمانجوی خود بخواهیم تا به آنچه انجام میدهد و اثر رفتار خود دقت کند؛ یا اینکه میتوانیم به درمانجو بگوییم که رفتار او چه احساسی را در ما ایجاد میکند یا چه اثری روی رابطه درمانی میگذارد. هرچند درباره اینکه چنین مداخلههایی اثر تقویتکننده دارند یا نه نمیشود با یقین صحبت کرد اما حداقل میتوان که رد این باره حدسهایی زد. از خودتان بپرسید: من چه میتوانم بگویم و انجام بدهم که اثری تقویتکننده داشته باشد؟ بعد پاسخ این سؤال را آزمون کنید و با هشیاری پیامدهای آن را بسنجید. علاوه بر الگوسازی، فراخوانی و تشویق رفتار کارآمد در جلسات، ما میخواهیم درمانجوی خود را ترغیب کنیم تا این رفتار را در فاصله بین جلسات تا حد ممکن انجام بدهد. در مقاله بعدی ما راههای ممکن برای رسیدن چنین هدفی را بررسی خواهیم کرد. منبع: HTTPS://WWW.NEWHARBINGER.COM/BLOG/REINFORCING-WORKABLE-BEHAVIOR-ACT-SESSIONS دور، جسیکا. (1393). چگونه در جلسات ACT رفتار کارآمد درمانجو را تقویت کنیم؟ علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR مطلب قبلی آیا درباره سلامتی خود بیشازحد مضطرب هستید؟ مطلب بعدی ترغیب رفتار کارآمد مابین جلسات ACT چاپ 4307 به این مطلب امتیاز دهید: 4/0 لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید