تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری بهمن 23, 1399 0 5144 تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، نایل شدن به دکتری تخصصی روانشناسی بالینی را خدمتتان تبریک عرض مینماید.
پیام تسلیت خرداد 22, 1399 0 10710 پیام تسلیت مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانوادهی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل برای ایشان آرزومند است.
ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹ اردیبهشت 03, 1399 0 6808 ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹
پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. فروردین 20, 1399 0 7735 پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. دکتر حمید پورشریفی - روانشناس سلامت - مدیر مسئول مرکز مشاوره زندگی
اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری اسفند 05, 1398 0 5629 اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری
کارگاه های عموم مهر 19, 1396 0 21513 کارگاه های عموم فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی
Anonym / یکشنبه, 17 مرداد,1395 / دسته بندی ها: مطالعه برای عموم پنج چیزی که هر نوجوانی به آن نیاز دارد سین گروور مترجم: عاطفه محمدصادق (این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمه شده است) پنج چیزی که هر نوجوانی به آن نیاز دارد: آیا از رفتارهای نوجوانتان گیج شده اید؟ -پسر من شب ها نمی خوابد و صبح نمی تواند به موقع بیدار شود. -دختر من خیلی تنبل است. -اتاق خواب فرزند من شبیه صحنه جرم است! آیا این جملات برای شما هم آشناست؟ شاید کتاب های زیادی خوانده باشید و سمینار های مختلف تربیت کودک شرکت کرده باشید. از این جلسات احتمالا محدود کردن، تنبیه، برگزاری جلسات خانوادگی و راه های دیگر را آموخته اید اما هیچ چیز تغییر نکرده است. در نهایت تصمیم گرفتید به یک مشاور مراجعه کنید. حتی احساس کردید در دام رفتارهای نوجوان خود گیر افتاده اید و کاری از دستتان بر نمی آید. شاید هم مشاور با زدن یک برچسب روانی به فرزندتان جلسه مشاوره را تمام کند و احساس منفی شما را تقویت کند. نوجوانی تغییر همه چیز است: بلوغ دوره ای از زندگی است که تغییرات فیزیکی، روانی و عاطفی اتفاق می افتد که می توان آن را مثلث برمودای رشد نام گذاشت. با این حال واقعیت این است که نیازهای اساسی نوجوانان موضوع پیچیده ای نیست. کلید تاثیر گذاری روی نوجوان این است که سعی نکنید رفتارهای آنها را کنترل یا دستکاری کنید. اگر هدف شما چالش پرخاشگرانه با رفتارهای مشکل ساز به خصوص با نوع خاصی از کودکان باشد این را بدانید که با این کار تنها مخالفت و بیزاری آنها را افزایش می دهید و حداقل چیزی که انجام می دهید بدتر کردن رفتار نوجوانتان است. این جمله را در ذهن داشته باشید: پشت هر رفتار مشکل سازی یک مشکل هیجانی نهفته است، یک تجربه از دست رفته در زندگی نوجوان. نیازهای عاطفی برآورده نشده، رفتارهای مخرب را در فرد تحریک می کند و در رشد فرد شکاف ایجاد می کند. برای اینکه این شکاف ها بسته شوند بهتر است روی تجارب جدید و غنی سازی تجاربی کار کنید تا نیازهای برآورده نشده را ارضا کند. برای مثال اگر سعی کنید شیشه شیر را از یک کودک بگیرید باید جنگ کنید! اما اگر این بچه به خوبی تغذیه شده باشد و همان لحظه یک عروسک به او بدهید با میل و رغبت شیشه را رها خواهد کرد. در واقع او به طور کلی فراموش خواهد کرد شیشه ای وجود داشته است. در مورد فرزند شما نیز همینطور است. به جای تلاش برای کنترل یا توبیخ کردن او، چیز بهتری به او بدهید. مثل مسئولیتی که احساس خوب او را از خودش افزایش دهد. وقتی نیازهای او بر طرف شد خواهید دید که بعد از مدتی رفتارهای مشکل ساز نوجوان شما ناپدید شده است. مهمترین وظایف نوجوان هر مرحله ای در چرخه زندگی، چالش ها و وظایف خاص خود را دارد. وظیفه اصلی نوجوان هویت یابی است. هر روزی که بچه شما مدرسه را ترک می کند با احساسات شدیدی از عدم قطعیت و ناامنی مواجه می شود. نواجوانان به ویژه در اوایل دوره نوجوانی برای دور کردن این احساسات ناراحت کننده، ویژگی های مختلفی از افراد مختلف را اتخاذ می کنند. آنها به معنای واقعی کلمه هویت های مختلف را امتحان می کنند. اگر مدارس مختلف را در مقطع دبیرستان بازدید کنید گروه های مختلفی را به وضوح می بینید که هر کدام هدف خاصی دارند: ورزشی، فرهنگی، فنی و غیره. وقتی بچه ها احساس ناامنی می کنند آنها را در گروه خاصی قرار دهید فورا اضطراب آنها فروکش می کند. در نهایت آنها افراد مورد علاقه خود را پیدا می کنند. در اواسط و اواخر دوره نوجوانی، علاقه نوجوان به برچسب زدن خود رو به افول می رود (میل نوجوان به وابستگی به یک گروه خاص کم می شود). ظهور فردیت آغاز می شود، او روابط دوستی عمیق تری ایجاد می کند، استعداد ها و نقاط قوت منحصر به فرد خود را شناسایی می کند و آینده روشنی را برای خود پیش بینی می کند. همچنین به کمک پدر و مادر خود می پردازد و از حالت دفاعی و گارد گرفتن او کاسته می شود، احساس ثابتی نسبت به خود پیدا می کند و زبانی برای بیان احساساتش پیدا می کند. نیازهای هر نوجوان چیست؟ برای کمک به پسر یا دختر خود در مسیر مستقل شدن، بلوغ و مسئولیت های شخصی اجازه دهید آنچه در زندگی از دست داده به دست بیاورد. نگاهی به لیست زیر بیندازید: 1.مجرایی برای خروج تنش ها: مطالعات نشان دادند 30 دقیقه ورزش سه روز یا بیشتر در هفته اضطراب را کاهش داده و نشانه های افسردگی را تا 70 درصد کاهش می دهد. در صورت ورزش، بچه ها فکر باز تر و روشن تری پیدا می کنند و خواب بهتری خواهند داشت زیرا تنش آنها کاهش می یابد. 2.فعالیت های افزایش دهنده عزت نفس: هر نوجوانی باید حداقل سه تا 5 منبع تقویت عزت نفس داشته باشد. بسیار مهم است که به فرزند خود کمک کنید تا استعدادها، مهارت ها و احساسات خود را توسعه دهد. اگر نوجوان شما فقط یک منبع افزایش عزت نفس داشته باشد و اگر تنها با یک فعالیت تعریف شده و مشخص خود را بشناسد، در برابر مشکلات زندگی توانمندی کمتری خواهد داشت. اگر احساس خود ارزشمندی درونی او فقط از یک منبع حاصل شود و در بعضی موقعیت ها شکست بخورد ممکن است دچار افسردگی شود. به همین دلیل بهتر است از چند منبع و فعالیت مختلف برای افزایش عزت نفس خود بهره بگیرند تا توانایی بیشتری در مدیریت فراز و نشیب زندگی پیدا کنند. 3.ساختار، حدود و مرزها: ناشناخته های زندگی همیشه اضطراب را افزایش می دهند. نوجوانان طالب ساختار، حدود و مرزها هستند حتی اگر علیه آنها باشد. این موانع روانی اضطراب را تسکین می دهند و به احساس امنیت آنها کمک می کنند. وقتی نوجوانان بدانند چه انتظاراتی از آنها هست و چه چیزی از آنها خواسته می شود احساس راحتی بیشتری خواهند کرد. وقتی ساختارها، حدود و مرزها از هم پاشیده باشند رفتارهای مشکل زا ظاهر می شوند. برای مثال، استفاده بیش از حد از کامپیوتر و بدون زمان بندی مشخص، خواب نامنظم، مطالعه بی برنامه همگی باعث بی ثباتی بچه ها و افزایش دمدمی بودن و هیجانی رفتار کردن آنها می شود. مهمتر از همه زندگی بدون ساختار و مرز و محدودیت باعث می شود نوجوانان عادات سالمی برای ادامه زندگی پرورش ندهند. 4.معلمان، الگوها و مربیان: هیچ چیز قوی تر از ایجاد یک رابطه مثبت بین نوجوان و بزرگسالی که الهام بخش و محرک باشد، نیست. یک معلم نشاط بخش، یک مربی مشوق، یک عمه، عمو یا دوستان خانوادگی که نوجوان به او ایمان دارد. روابط مثبت این قدرت را دارند که رفتارهای مشکل ساز را یک شبه تغییر دهند. بچه ها اعتماد به نفس یک فرد بالغ را درونی می کنند، آنها نسبت به خودشان مطمئن و امیدوار می شوند، آینده آنها روشن تر می شود و احساس هدفمندی می کنند زیرا خارج از خانواده خود کسی را دارند که به آنها ایمان داشته باشند. 5. یادگیری تشخیص ها: والدین اغلب از یادگیری ارزیابی طفره می روند. وقتی می شنویم بچه های خود را در مورد تکالیف مدرسه با کلماتی مثل تنبل یا بیخیال توصیف می کنند ما همیشه نقص های یادگیری را در نظر می گیریم. حتی ناتوانی های یادگیری خفیف مثل سرعت پردازش کند، اختلال کمبود توجه یا مشکلات عملکرد اجرایی، تنش مزمنی در نوجوان ایجاد می کند که باعث می شود زود احساس خستگی کرده و به سرعت تمرکز خود را از دست بدهند. نمرات پایین موجب تضعیف روحیه شده و لذت یادگیری را از آنها می گیرد. یک روانشناس خوب می تواند به شناسایی مشکلات یادگیری کمک کند و با القای احساس حمایتی که بچه به آن نیاز دارد احساس موفقیت او را در مدرسه بالا ببرد. رویکرد یکپارچه نگر واقعیت این است که هیچ مداخله ای به تنهایی، کودک را در مسیر درستی قرار نمی دهد. شما باید کل کودک را در نظر بگیرید نه فقط بخشی از او را. رویکرد پیشگیرانه بهترین مداخله است. بزرگسالان دیگر را به کار بگیرید، با مسئولین مدرسه صحبت کنید، با دوستان و بستگان ارتباط بگیرید، شیوه های فرزندپروری والدین را اصلاح کنید و در فعالیت های نوع دوستانه شرکت کنید. این موارد فقط تعداد کمی از روش هایی است که می توانید برای کمک به کودک به کار ببرید و رابطه دوستانه ای با او برقرار کنید. حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتابشناسی زیر بلامانع است: گروور، سین. (1395). پنج چیزی که هر نوجوانی به آن نیاز دارد، عاطفه محمدصادق (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://mrmz.ir/ مطلب قبلی 6 عبارتی که به شما کمک می کند از شکست عاطفی خارج شوید مطلب بعدی مقابله با استرس شغلی چاپ 3942 به این مطلب امتیاز دهید: 4/8 لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید