مقالات روانشناسی: مطالب علمی روانشناسی متخصصان و عموم

ویژه مطالعه

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، در راستای بخشی از رسالت خود که همانا ارتقای دانش روانشناختی متخصصان و نیز عموم مردم به ویژه مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می باشد، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

 

آیا نوجوان من افسردگی دارد یا صرفا ویژگی های نوجوانی است؟
آیا نوجوان من افسردگی دارد یا صرفا ویژگی های نوجوانی است؟
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

آیا نوجوان من افسردگی دارد یا صرفا ویژگی های نوجوانی است؟

امی تاپلسون

مترجم: عاطفه محمدصادق

(این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی تهیه و تنظیم شده است) 

1.آیا نوجوان شما بیش از حد می خوابد؟ بیشتر نوجوان ها ت دیروقت بیدار می مانند و تا ظهر روز بعد می خوابند. چرخه خواب نوجوان شما به این دلیل که رهاسازی هورمون ملاتونین دیرتر در بدن او انجام می شود، از ساعت دیرتری شروع می شود. بیشتر نوجوانان به 8 الی 10 ساعت خواب نیاز دارند. اگر نوجوان شما 12 ساعت یا بیشتر می خوابد می تواند یک نشانه باشد. اگر هیچ مشکل پزشکی درکار نیست، خواب زیاد می تواند نشانه افسردگی باشد.

2.آیا عادت غذا خوردن او تغییر کرده است؟ آیا اشتهای نوجوان شما به صورت ناگهانی خیلی کم یا خیلی زیاد شده؟ پسر یا دختر شما بتغییر وزن ناگهانی داشته است(چاقی یا لاغری)؟ تغییرات مشهود در اشتهای فرزندتان و تغییر وزن او می تواند نشانه افسردگی باشد. البته در این مورد هم موارد پزشکی را چک کنید.

3.آیا نوجوان شما تحریک پذیر شده است؟ بیشتر نوجوانان گه گاه تحریک پذیر هستند و زود از کوره در می روند. اگر نوجوان شما سر هر موضوع کوچکی به هم می ریزد توجه کنید. از نوجوان خود بپرسید چرا احساس خشم یا غم می کند. می توانید از مشاور کمک بگیرید.

4.آیا نوجوان شما سمت مصرف الکل یا مواد رفته است؟ شاید نوجوانان بخواهند سیگار یا ماری جوانا یا گل را امتحان کنند. مصرف این مواد برای نوجوان راهی برای مقابله با افسردگی و اضطراب است. اگر متوجه تغییرات خلق و شخصیت و افت تحصیلی او شدید احتمال مصرف را در نظر بگیرید.

5.آیا نوجوان شما افکار خودکشی یا آسیب زدن به خود دارد؟ آیا تا به حال چنین حرف هایی از نوجوان خود شنیده اید:"کاش اصلا به دنیا نمی آمدم..." یا "کاش می تونستم بخوابم و دیگه بیدار نشم..." و از این دست جملات. شاید این جملات زیاد مهم نباشند اما شما به عنوان والد باید این ها را جدی بگیرید. با فرند خود حرف بزنید و از او سوالات باز پاسخ بپرسید تا بتواند برای شما صحبت کند. مثلا بپرسید:" زندگی تو چطور می گذرد که چنین احساسی داری؟" کاملا نسبت به قضیه هشیار باشید و در صورت خطر از مشاور یا شماره 123 (اورژانس اجتماعی) کمک بگیرید.

اگر نوجوان شما یکی از این علائم را دارد با او حرف بزنید، سوال بپرسید، حمایت و همدلی نشان دهید.

گاهی نشان دادن نگرانی تان، میزان زیادی از فشار روی نوجوان را کم می کند.

 

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:

تاپلسون، امی. (1398).سه عادتی که رابطه را تخریب می کند. عاطفه محمدصادق (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://MRMZ.IR/ 

منبع:https://www.psychologytoday.com

مطلب قبلی سه عادت بد برای تخریب رابطه
مطلب بعدی آیا شما هم مدام در پی راضی کردن دیگران هستید؟
چاپ
3876 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10374

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21300

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی