مقالات روانشناسی: مطالب علمی روانشناسی متخصصان و عموم

ویژه مطالعه

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، در راستای بخشی از رسالت خود که همانا ارتقای دانش روانشناختی متخصصان و نیز عموم مردم به ویژه مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می باشد، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

 

با نوجوانم چطور رفتار کنم؟
با نوجوانم چطور رفتار کنم؟
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

با نوجوانم چطور رفتار کنم؟

 پرستون نی
مترجم: عاطفه محمدصادق(این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی تهیه و تنظیم شده است)


مشکلات نوجوان و والدین:

 نوجوانان عالی اند و بی ثبات! پر از شور! آشفته،خود تخریب گر، خلق بی ثابت،عاشق و پرخاشگر، جدا و نزدیک.

 نوجوانان با چه چیزهایی برخورد دارند؟ تغییرات فیزیکی، بلوغ، میل جنسی، شکل گیری هویت و تلاش برای پیدا کردن علائق موضوعاتی هستند که یک نوجوان با آنها روبه رو است. مدرسه فشار می آورد و دوستی ها زیاد می شود

. والدین با چه چیزهایی درگیر اند؟ چطور به نوجوانشان هم ریشه دهند هم بال پرواز، چطور بلوغ سالم و استقلال مناسبی را برایشان فراهم کنند و در عین حال مرزهای مناسبی داشته باشند. این دلسوزی باعث می شود پند و اندرزها افزایش یابد و سرکشی نوجوان هم بیشتر شود. والدین اغلب غصه می خورند که چرا نوجوانی ما اینطور نبود و بچه های الان انقدر سرکش هستند

 درک نوجوان:
 تمرکز روی احساسات بهترین راه برای درک نوجوانتان این است که روی احساساتش تمرکز کنید. احساسات پایه و اساس تمام رفتارها هستند. بنابراین روی احساسات نوجوان تمرکز کنید و درباره آنها صحبت کنید. در تمام این پیچیدگی های یک کلید مهم وجود دارد که می تواند ارتباط شما با نوجوانتان را بهبود ببخشد. روی علاقه مندی های(یا کنجکاوی ها) نوجوانتان تمرکز کنید. احساس علاقه  ریشۀ همه فعالیت های اکتشافی و یادگیری و خلاقیت است.علاقه مندی های نوجوان خود را بشناسید و با آنها همراه شوید. سوارکاری دوست دارد؟فرصتی برای اسب سواری او ایجاد کنید. ایا به کارهای فنی علاقه مند است؟به او اعتماد کنید و اجازه دهید انجام دهد. ورزش خاصی دوست دارد؟برایش باشگاه خوبی پیدا کنید. فکر می کنید بی فایده است؟ امتحان کنید.

 7 روش برای برخورد با نوجوانان مشکل ساز

 1.آرامش خود را حفظ کنید: یکی از رایج ترین ویژگی های نوجوانان دشوار این است که دوست دارند به طرق مختلف شما را عصبی کنند مثل نافرمانی کردن، گوش ندادن، قانون شکنی، تحریک کردن و مسخره کردن. اگر در این مواقع از کوره در بروید نوجوان شما فکر می کند قدرت را از شما گرفته و موفق شده نقطه ضعف های شما را دستکاری کند. اولین قانون این است که خونسردی خود را حفظ کنید. هرچه کمتر واکنش نشان دهید بهتر می توانید وضعیت را مدیریت کنید. لحظه ای که عصبی هستید هرچه بگویید یا هرکاری انجام دهید ممکن است وضع بدتر شود. نفس بکشید و تا ده بشمارید. اگر آرام شدید به موقعیت برگردید و حل مسئله کنید اگر آرام نشده بودید در صورت امکان تا زمان آرام شدنتان صبر کنید و چیزی نگویید.

 2.مرزهای روشن تعریف کنید: اکثر نوجوانان به دنبال استقلال هستند. بعضی از آنها شما را به چالش می کشند تا قدرت خودشان را وسعت دهند. در چنین مواقعی بسیار مهم است که مرزهای روشنی برای حفظ ارتباط درست داشته باشید. مرزها باید واضح باشند. موثرترین مرزها مرزهایی هستند که منصفانه، منطقی و قابل اجرا باشند. اگر به خاطر دیر آمدن نوجوان با اون درگیر شوید در حالیکه مرزهای روشنی ندارید همه چیز را سخت تر می کنید. اولین مرز این است که محترمانه رفتار کنید. توهین و تحقیر بدترین کاری است که می توانید برای خراب شدن رابطه انجام دهید. علاوه بر احترام و بسته به شرایط، فهرستی از قوانین بنویسید. جملات کوتاه اما واضح. این قوانین قابلیت تغییر را با گذشت زمان دارند.

 3.استفاده از ارتباط موثر و جراتمندی: اگر نوجوان شما مرزها را رعایت نمی کند و با شما چالش می کند با استفاده از مهارت های جراتمندی و ارتباط موثر از او بخواهید که نسبت به تعهداتش وفادار باشد.

 4.در موقعیت های مناسب شوخ طبع باشید و همدلی تان را نشان دهید: وقتی یک نوجوان شما را عصبی می کند به جای پرخاشگری یا اضطراب چند لحظه فاصله بگیرید و نفس عمیق بکشید و این جمله را کامل کنید: این نباید آسان باشد.... مثلا: پسر من خیلی کج خلق است. این آسان نیست که پسرم به دنبال استقلال است اما مجبور است با ما زندگی کند این کار برای افزایش همدلی با اوست.

 5. در صورت مناسب بودن شرایط، به نوجوانتان فرصت حل مسئله بدهید: بسیاری از نوجوانان بدرفتاری می کنند چرا که احساس می کنند توسط بزرگترها جدی گرفته نمی شوند. وقتی غمگین هستند با آنها صحبت کنید. مثلا بگویید:" اگر بخواهی صحبت کنی من برای شنیدن آماده ام. موافقی؟" در دسترس نوجوانتان باشید و در نظر داشته باشید که برای حرف زدن اصرار نکنید. اگر شروع به صحبت کرد فقط مثل یک دوست گوش دهید. قضاوت نکنید، وسط حرف او نپرید و عصبانی نشوید. اجازه دهید نوجوانتان به راحتی صحبت کند. قبل از اینکه راه حل بدهید از او اجازه بگیرید: "می خواهی نظر من را در این مورد بدانی؟ اگر نه، مشکلی نیست من همچنان گوش می کنم". صبر کنید نوجوان آماده شنیدن نظرات شما باشد زمان صحبت از مسائل و مشکلات نوجوان را در بحث شرکت دهید: "به نظر خودت با وجود این وضع چه کار می تونی بکنی؟" اگر فکر میکنید ایده او سازنده است اجازه دهید آن را امتحان کند. اصرار به روش خودتان نداشته باشید. معقولانه گفتگو کنید.

 6.در موقعیت های جدی، پیامدهای وسیع تری اعمال کنید و او را به همکاری با قوانین منزل وادار کنید: وقتی نوجوان اصرار دارد قوانین را نقض کند پیامدها را گسترش دهید. توانایی انتخاب پیامدها از مهمترین مهارت هایی است که والدین باید بلد باشند.اگر پیامدها به طور موثری انتخاب شوند وضعیت نوجوان از مقاومت و لجبازی به همکاری تبدیل می شود. هر رفتاری پیامد خاصی دارد و نوجوان باید بداند با رعایت نکردن مقررات چه چیزی را از دست می دهد. اینها پیامد عادی رفتار هستند و نه تنبیه های خشن.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
 نی، پرستون. (1396).با نوجوانم چطور رفتار کنم؟. عاطفه محمدصادق (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://MRMZ.IR/    

مطلب قبلی اجازه نده لبخند دیگران تو را گول بزند
مطلب بعدی نمیتونی آروم بشینی و تکالیفت رو انجام بدی؟
چاپ
5476 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10417

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21332

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی