ویژه مطالعه برای متخصصان

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه متخصصان روانشناسی و مشاوره فراهم و انتشار نماید. از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 
م
وج سوم درمان های شناختی - رفتاری چیست؟

درمان­های مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش (treatments mindfulness- and acceptance-based ) به عنوان درمان­های موج سوم شناختی رفتاری شناخته می­شود. مداخلات مبتنی بر ذهن­آگاهی و پذیرش که دارای پشتوانه­ی تجربی هست شامل است بر: درمان پذیرش و تعهد (Acceptance and Commitment Therapy ) یا ACT ، رفتار درمانی دیالکتیکی (Dialectical Behavior Therapy ) یا DBT ، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Cognitive Therapy ) یا MBCT ، کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی (Mindfulness-Based Stress Reduction ) یا MBSR .

موج اول با درمان­ های مبتنی بر مطالعات آزمایشگاهی رفتار و یادگیری ایجاد شد و نیروی برانگیزاننده­ی آن نارضایتی از رویکردهای روان­تحلیلی به روان­درمانی در دهه­ی 1950 بود. روش­های موج اول شامل شرطی عاملی، مهارت­آموزی، و روش­های مبتنی بر مواجهه بودند که به طور وسیعی مورد استفاده قرار می­گرفتند. موج دوم از این نیاز برآمد که لازم بود به طور مستقیم با شناخت­ها کار شود. در این موج بر نقش فرایندهای شناختی در پدیدآیی، بقاء و درمان اختلالات روانشناختی تاکید می­شود. از رویکردهای برجسته­­ی موج دوم می­توان به شناخت درمانی بک و درمان عقلانی- عاطفی الیس اشاره کرد. هر دو رویکرد بر شناسایی و اصلاح شناخت­های تحریف شده و غیرعقلانی تاکید داشتند. رویکردهای موج اول و دوم با هم یکپارچه شده و مجموعه وسیعی از درمان­ها تحت عنوان درمان­های شناختی رفتاری (CBT ) ایجاد کردند.

اخبار و رویدادهای جدید
0 10374

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21300

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
خشونت های خانگی در دوران همه گیری
خشونت های خانگی در دوران همه گیری
مدیر سایت

خشونت های خانگی در دوران همه گیری

کسانی که مرتکب رفتار خشونت آمیز می شوند، رفتارهای نادرستشان را با سرزنش شرایط موجود و بدرفتاری دیگران توجیه می کنند و افرادی که زور و قدرت کمتری دارند بیش از پیش در معرض خطر قرار گرفته اند.

 

متاسفانه شرایط فعلی همه گیری باعث افزایش میزان خشونت های خانگی شده است. استرس ملی بالا رفته و خیلی از افراد بیکار شده اند. کسانی که مرتکب رفتار خشونت آمیز می شوند، رفتارهای نادرستشان را با سرزنش شرایط موجود و بدرفتاری دیگران توجیه می کنند و افرادی که زور و قدرت کمتری دارند بیش از پیش در معرض خطر قرار گرفته اند.

واقعیت غم انگیز این است: همزمان با افزایش خشونت و استرس، دسترسی قربانیان به منابع حمایتی کمتر شده است. مثلا شاید به دلیل ترس از ابتلا به ویروس، قربانیان قادر به ترک خانه نباشند یا در برخی مناطق دنیا از پلیس خواسته شده به تماس های مربوط به خشونت خانگی به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس یا کمبود نیروی منابع انسانی پاسخ ندهند.

• مصداق های خشونت خانگی کدام اند؟

خشونت خانگی ممکن است فیزیکی یا روانشناختی باشد و در هر سن و جنس و نژادی رخ دهد. رفتارهایی مثل ایجاد رعب و وحشت، آسیب جسمی یا کنترل کردن شریک زندگی مصداق هایی از خشونت خانگی هستند. نکته مهم در خشونت خانگی نابرابری قدرت است؛ یکی از همسران سعی می کند با زور دیگری را که قدرت کمتری دارد کنترل کند. همچنین توهین، تهدید، سوءاستفاده عاطفی و اجبارهای جنسی خشونت خانگی تلقی می شوند. برخی عاملان خشونت حتی ممکن است از کودکان، حیوانات خانگی یاسایر اعضای خانواده به عنوان اهرم فشار استفاده کنند تا قربانی را وادار به انجام رفتار خاصی کنند.

▪ مراقب نشانه های زیر باشید:
• مدام باعث خجالت و شرمندگی شما می شود
• طوری به شما نگاه می کند یا رفتار می کند که باعث ترس و وحشت شما می شود
• تمام رفتارهای شما را کنترل می کند
• پول هایتان را می گیرد یا به شما برای هزینه هایتان پول نمی دهد
• اختیار تصمیم گیری را از شما می گیرد
• شما را مقصر خشونت می داند
• اموال شخصی شما را از بین می برد یا تهدید به کشتن حیوان خانگی تان می کند
• شما را با چاقو یا سلاح های دیگر تهدید می کند
• هول می دهد، سیلی می زند و تلاش هایی شبیه خفه کردن می کند
• تهدید به خودکشی می کند
• تهدید به کشتن شما یا آسیب زدن می کن
• شما را مجبور به داشتن رابطه جنسی(زمانی که شما نمی خواهید) می کند یا رفتارهای جنسی از خود نشان می دهد که شما دوست ندارید
• شما را مجبور به مصرف مواد مخدر یا الکل می کند
• شما را زمانی که آمادگی ندارید مجبور به بارداری می کند

 

• چه کار باید کرد؟

اگر قربانی هستید:

1.فقط به امنیت خودتان فکر کنید: به غریزه و شهودتان اعتماد کنید! نشانه ها را بی اهمیت نشمارید و تحمل نکنید.

2.برنامه بریزید: اسناد و مدارک مهم(شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، پاسپورت و غیره)، پول نقد، کلیدهای یدکی را جایی آماده بگذارید و در صورت امکان آنها را به فردی مورد اطمینان بدهید. همچنین با کودکان یا سایر اعضای خانواده یک کلمه رمزی داشته باشید که خطر را به یکدیگر اطلاع دهید. شماره ها و نحوه شماره گیری را به فرزندانتان یاد دهید. از قبل بدانید که در صورت فرار کجا قرار است بروید؟ بهتر است جایی بروید که همسرتان از آنجا خبر ندارد.

3.کمک بگیرید: شماره 123 اورژانس اجتماعی بهزیستی است. همچنین می توانید دو نفر از اطرافیان مورد اعتماد خود را در جریان اتفاقات بگذارید و در صورت لزوم فورا از آنها کمک بگیرید.

اگر ناظر هستید:

اگر کبودی مشکوکی روی بدن کودکان می بینید، اگر صدای جیغ و فریاد می شنوید، اگر به وجود خشونت خانگی در همسایگی یا اطرافیان خود مشکوک هستید پس مسئولیت دارید. این مسئولیت اجتماعی شماست که خشونت خانگی را اطلاع دهید. با شماره های 123 تماس بگیرید و کمک بخواهید.

 

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:

Psychologytoday. محمدصادق، عاطفه. (۱۳۹۹). خشونت های خانگی در دوران همه گیری. برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره  زندگی HTTP://MRMZ.IR/ 

 

مطلب قبلی کنار آمدن با زندگی در دوران انزوا و محدودیت همه‌گیری کووید 19
مطلب بعدی رایج ترین عادت های ناسالم روانشناختی
چاپ
5884 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی