تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری بهمن 23, 1399 0 5212 تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، نایل شدن به دکتری تخصصی روانشناسی بالینی را خدمتتان تبریک عرض مینماید.
پیام تسلیت خرداد 22, 1399 0 10801 پیام تسلیت مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانوادهی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل برای ایشان آرزومند است.
ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹ اردیبهشت 03, 1399 0 6868 ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹
پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. فروردین 20, 1399 0 7807 پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. دکتر حمید پورشریفی - روانشناس سلامت - مدیر مسئول مرکز مشاوره زندگی
اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری اسفند 05, 1398 0 5684 اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری
کارگاه های عموم مهر 19, 1396 0 21571 کارگاه های عموم فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی
Anonym / جمعه, 12 اردیبهشت,1393 / دسته بندی ها: مطالعه برای متخصصان ریشههای نظری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT): نظریه چهارچوب ارتباطی ریشههای نظری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT): نظریه چهارچوب ارتباطی استیون هِیز مترجم: علی فیضی این متن به سفارش مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی زندگی ترجمه شده است. درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر بنیاد نظریه چهارچوب ارتباطی (RFT) قرار دارد. این نظریه یک برنامه پژوهشی بنیادی جامع درباره زبان انسان و شناخت اوست که بیش از هفتاد پژوهش تجربی درباره اصول آن انجام شده است. در ACT تقریباً هر مؤلفه فنی درمان به طور مفهومی با RFT مرتبط است و درباره برخی از این ارتباطها به صورت تجربی مطالعه شده است. بنا به RFT نقطه مرکزی زبان و شناخت انسان توانایی آموخته و به طور بافتاری کنترل شدهای است که به واسطه آن میتواند ارتباطی متقابل و ترکیبی بین رویدادها برقرار کند. انسان به واسطه این توانایی قادر است تا کارکرد رویدادهای ویژه را بر اساس ارتباط آنها دیگر رویدادها تغییر دهد. به عنوان مثال یک کودک میداند که سکه پانصد تومانی از سکه طلا به لحاظ اندازه بزرگتر است اما تا مدتها بعد نمیداند که سکه پانصد تومانی به لحاظ اجتماعی از سکه طلا کم ارزش تر است. این ارتباط علاوه بر این که به صورت قراردادی برقرار است (سکه پانصد تومانی به لحاظ اجتماعی کم ارزش است) به صورت متقابل (اگر سکه پانصد تومانی کم قیمت تر از سکه طلا است پس سکه طلا گرانتر از سکه پانصد تومانی است) و نیز ترکیبی است (اگر سکه صد تومانی کم ارزش تر از سکه پانصد تومانی است و سکه پانصد تومانی کم ارزش تر از سکه طلا است پس سکه صد تومانی کم ارزش تر از سکه طلا است). این ارتباط همچنین کارکرد رویدادهای مرتبط را نیز تغییر میدهد (اگر سکه پانصد تومانی برای خرید شکلات استفاده شده است یک سکه طلا حتی اگر قبلاً استفاده نشده باشد حالا بیشتر مورد ترجیح است). دلالتهای کاربردی RFT از ویژگیهای کلیدی پیش رو استنتاج میشود: 1. زبان انسان و توانمندی شناختی او نوع به خصوصی از رفتار آموخته شده است. پژوهشگران RFT نشان دادهاند که ارتباطهای مقایسهای کاربردی اختیاری (نظیر ارتباط سکه پانصد تومانی و سکه طلا) را میتوان به عنوان یک عامل فراگیر به کودکان یاد داد. شواهد مشابهی درباره آموزش چهارچوبهای مخالف و همسانی وجود دارد. 2. چهارچوبهای رابطهای دیگر فرایندهای رفتاری را تحت تأثیر قرار میدهد. به عنوان مثال فردی که در حضور محرک B به او شوک واردشده و یاد میگیرد که B کوچکتر از C است. او ممکن است در حضور C در مقایسه با B واکنش هیجانی بزرگتری از خود نشان بدهد؛ حتی اگر B مستقیماً با شوک جفت شده باشد. 3. ارتباطهای شناختی و کارکردهای شناختی به وسیله ویژگیهای بافتاری متفاوت یک موقعیت تنظیم میشود. دلالتهای اولیه RFT در حوزه آسیبشناسی و رواندرمانی بر پایه سه ویژگی ذکرشده گسترش یافته است. RFT بیان میکند: 1. مشکلگشایی و استدلال کلامی بر پایه همان فرایندهای شناختی قرار دارد که میتواند به آسیب روانی منجر شود و بنابراین نمیتوان به طور کاربردی از آن برای از بین بردن این فرایندها استفاده کرد. 2. خاموشی حتی اگر بتواند از یک واکنش یاد گرفتهشده جلوگیری کند نمیتواند آن را محو کند. این ایده به ظاهر عقلانی که شبکههای شناختی را میتوان به صورت منطقی محدود یا محو کرد به طور کلی به لحاظ روانشناختی درست نیست چون این شبکهها بازتابی از فرایندهای یادگیری تاریخی هستند. 3. تلاش برای تغییر مستقیم که متمرکز بر گرههای شبکههای شناختی است بافتاری ایجاد میکند که گرایش به سنگین ساختن شبکه در آن منطقهها دارد و اهمیت کارکردی این گرهها را افزایش میدهد . 4. و از آنجایی که محتوا و تأثیر شبکههای شناختی به وسیله ویژگیهای بافتاری متفاوت کنترل میشود ممکن است که اثر شناختهای منفی را کاهش داد خواه به شکل خاصی رخ بدهند یا رخ ندهند. این چهار دلالت در مجموع این معنای را دارند که اغلب نه خردمندانه و نه ضروری است که در مداخله بالینی تمرکز اصلی روی محتوای شبکههای شناختی باشد. نظریه خوشبختانه نشان میدهد که تمرکز بر کارکردهای این شبکهها کاملاً امکانپذیر است. توانمندی RFT در الگوسازی شناخت سطح بالا در حوزههای مختلفی تا کنون ثابتشده و اطلاعات عصب زیستشناختی نیز تاکنون با نظریه جور بوده است. RFT تبیین بافتاری جامعی از زبان و شناخت انسان است و بنابراین اهداف آن از ACT یا حتی درمانهای شناختی و رفتاری فراتر رفته است. همه ویژگیهای کلید نظریه چون در قالب متغیرهای بافتاری قابل دستکاری بیان شده است به سرعت میتوان بر اساس آن مداخلاتی کاربردی در حوزههایی نظیر آموزش تدوین کرد. منبع: http://contextualscience.org حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب شناسی زیر بلامانع است: استیون هِیز.(1393). ریشههای نظری درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش (ACT). علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://www.mrmz.ir مطلب قبلی ریشههای نظری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT): نظریه چهارچوب ارتباطی مطلب بعدی ریشههای نظری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT): نظریه چهارچوب ارتباطی چاپ 1993 به این مطلب امتیاز دهید: هیچ امتیازی موجود نیست لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید