آشنایی با توانمندی خلاقیت
آشنایی با توانمندی خلاقیت
دکتر بن دین (Ben Dean)
مترجم: علی فیضی، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
این مطلب به سفارش مرکز خدمات روانشناختی و مشاوره مرکز زندگی ترجمه شده است
این مجموعه نوشته ها سراغازی هستند برای آشنایی با 24 توانایی روانشناختی -نظیر خردمندی، صداقت، معنویت، مهربانی، قدردانی، کنجکاوی و خلاقیت.
به گفته دکتر مارتین سلیگمن، ما با استفاده بیشتر و خلاقانه از توانایی های اختصاصیمان می توانیم که به طور پایداری شادمانتر شویم. این نظریه اخیرا بواسطه یک مطالعه کنترل شده تصادفی تایید شده است، در این مطالعه از مشارکت کنندگان در تحقیق خواسته شد که از توانایی هایشان بیشتر و به شیوه های جدیدی استفاده کنند. این مشارکت کنندگان در 6 ماه بعد شادمانتر بودند در حالی که افرادی که تمرین های "کنترل" را انجام دادند، فرقی به حالشان نکرد.
سلیگمن و پترسون در کتاب: هنرها و توانمندیهای منش:کتاب راهنما و طبقه بندی (2004) تمامی آنچه را که برای فهم 24 توانایی روانشناختی لازم است خلاصه کرده اند. بنابراین خوشبختانه، شما می توانید که فصول مربوطه را مطالعه کنید و از دانش موجود درکتاب برای آگاهی از کارکرد توانایی هایتان استفاده کنید. هرچند ما شمارا ترغیب میکنیم تا از کتاب راهنمای توانایی ها استفاده کنید، متوجه هستیم که 700 صفحه ای بودن کتاب ترسناک است. اگر شما هم اینطوری هستید، پس خوش شانسید ! آنچه ما در 24 مقاله بعدی انجام خواهیم داد ارائه خلاصه مفیدی از کتاب راهنما خواهد بود. هر مقاله منحصر به توانایی واحدی خواهد بود و تمرکز من بر کاربرد آن خواهد بود. در هر مقاله ما اطلاعاتی ارائه خواهیم کرد تا شما بتوانید راحتتر 1) توانایی های خودتان را دارا شوید 2) آنها را بیشتر گسترش دهید و 3) از آنها به شیوه های جدیدی استفاده کنید.
برای شروع کار اجازه دهید تا خلاقیت را خدمتتان معرفی کنم.
تعریف:
فرد خلاق، کسی است که ایده های 1) ابتکاری و 2) مفیدی به ذهنش می رسد.
خلاقیت نظیر تمامی توانایی ها بر روی یک پیوستار قرار دارد. برخی فکر می کنند دو گونه خلاقیت وجود دارد، خلاقیت برجسته خلاقیتی است که در طول عمر به طور استثنائی خودش را در کارهای خلاقانه نشان میدهد ( به اینشتین، داوینچی یا ادیسون فکر کنید). برعکس خلاقیت کوچک اشاره به خلاقیت روزانه دارد.
نکاتی برای توجه:
ü افراد وقتی تحت فشار زمانی قرار دارند، وقتی که تحت موشکافی و قضاوت دیگران قرار می گیرند و شرایط خارجی گزینه های در دسترس را محدود می کنند خلاقیت کمتری از خود نشان می دهند.
ü کار سخت پیش نیاز خلاقیت است، مخصوصا خلاقیت برجسته. هنرمندان ، مخترعان، دانشمندان و نویسندگان برجسته قبل از آنکه اثار خلاقانه ارزشمندی تولید کنند، سالها برای حرفه ای شدن در حوزه های مربوط به کارشان تلاش کرده اند.
ü برای آنکه یک ایده یا کالا خلاقانه به حساب بیاید باید که کامل شود. چه کسی میداند چه تعداد نوشته ها و نقاشی های بالقوه خلاقانه و برجسته تا ابد ناتمام باقی مانده اند ؟
موقعیت هایی که در موقع به کار انداختن خلاقیت، باید به آنها نزدیک یا از آنها دور شد
ü افراد وقتی تحت فشار زمانی فرار دارند خلاقیت کمتری نشان می دهند، وقتی که آنها تحت موشکافی و قضاوت دیگران قرار می گیرند و شرایط بیرونی گزینه های در دسترس را محدود می کنند.
ü بر عکس، خلاقیت در محیط هایی حمایتگر، تقویت کننده، گشوده و غیر رسمی شکوفا می شود.
ü دکتر باربارا فردریکسون مولف نظریه گسترش دهنده، سازنده هیجان مثبت، اظهار میدارد که هیجانات مثبت به لحاظ تکاملی سازگارانه هستند چون گستردگی وضعیت ذهنی مان را راه اندازی می کنند. خلاقیت وقتی بیشتر محتمل است که ما نسبت به پذیرش ایده ها و تجربه های نو گشوده باشیم.
ü در تایید نظریه گسترش دهنده-سازنده، محققان متوجه شدند که افرادی که خلق شاد داشتند در انجام تکلیفی که محتاج خلاقیت بود، نسبت به آنهایی که خلق منفی یا خنثی داشتند، بهتر عمل کردند.
نکته کلیدی
وقتی که شما یا مراجعتان میخواهید تا خلاقیت تان را مورد استفاده قرار دهید، اول کاری انجام دهید که میدانید خلقتان را شاد و آسوده می کند. از انتقاد (که شامل انتقاد از خود هم می شود) و موقعیت هایی که فشار زمانی به همراه دارد تا حد امکان دوری کنید. نهایتا، متوجه باشید که خلاقیت اغلب محتاج کار، کار و کار بیشتر است.
انجامش بدهید
در آخر، جالب خواهد بود که اشاره کنم به آدمها اگر که گفته شود که خلاق باشند به احتمال بیشتری خلاقیت از خودشان نشان میدهند، پس اگر میخواهید که خلاقیتتان را به کار ببندید بی حرف و حدیث، این کار را بکنید!
منبع:
http://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/newsletter.aspx?id=67