متخصصان آموزش به روانشناسان و مشاوران

متخصصان آموزش به روانشناسان و مشاوران

 

 

 آموزش تخصصی به روانشناسان و مشاوران

 

همکاران فعلی مرکز مشاوره زندگی

دکتر حمید پورشریفی

لینک رزومه

دکتر جمیله زارعی

لینک رزومه

دکتر مهرنوش اثباتی

لینک رزومه

دکتر کمیل زاهدی تجریشی

لینک رزومه

 

 

 

همکاران قدیمی مرکز مشاوره زندگی)

 

نام همکار

برای آشنایی بیشتر

دکتر عبداله امیدی

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر عباس بخشی پور

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر حمید پورشریفی

متخصص روانشناسی سلامت

لینک رزومه

دکتر حمیدرضا حسن آبادی

متخصص روانشناسی تربیتی

لینک رزومه

 

 دکتر  جعفر حسنی

متخصص روانشناسی

 لینک رزومه

دکتر فریبا زرانی

متخصص روانشناسی سلامت

لینک رزومه

دکتر ناصر صبحی قراملکی

متخصص روانشناسی

لینک رزومه

دکتر کارینه طهماسیان

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر شهرام محمدخانی

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر مجید محمود علیلو

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه 

   دکتر نادر منیرپور

متخصص روانشناسی سلامت

    لینک رزومه

 

دکتر محمدعلی نظری
متخصص نوروساینس 

 لینک رزومه

دکتر مصطفی نوکنی

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر حمید یعقوبی

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

 

 

 

 

 

متخصصان ارایه دهنده خدمات مشاوره ای و رواندرمانی

متخصصان ارایه دهنده آموزش به سازمان ها


متخصصان آموزش دهنده به عموم

اخبار و رویدادهای جدید
0 10788

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21560

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
EasyDNNNews
نکاتی کوتاه درباره رابطه درمانی و گرفتن تاریخچه در ACT
Anonym
/ دسته بندی ها: موج سوم رفتار درمانی

نکاتی کوتاه درباره رابطه درمانی و گرفتن تاریخچه در ACT


دکتر راس هریس
مترجم: علی فیضی
این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره زندگی ترجمه شده است.

برقراری رابطه

همه مدل‌های درمانی به رابطه درمانی اهمیت می‌دهند و ACT نیز اهمیت خاصی برای آن قائل است. بسیاری از کتاب‌های ACT از خوانندگان می‌خواهند تا ACT را در مورد خودشان به کار ببندند. چرا؟ چون ACT وقتی اثر بسیار بیشتری دارد که ما درمانگران واقعاً آن را در جلسه درمانی مجسم کنیم. وقتی ما کاملاً در محضر درمان‌جویان خود حاضر هستیم، به هر محتوای هیجانی که پیش می‌آید گشوده‌ایم، از افکار و قضاوت‌های خود گسلیده‌ایم و با ارزش‌های اساسی خود در مورد ارتباط، شفقت و همیاری در تماس هستیم آنگاه به‌طور طبیعی یک رابطه اصیل، گشوده، عمیق و گرم را تسهیل می‌کنیم. درواقع وقتی توجه کامل خود را با گشودگی، شفقت و کنجکاوی متوجه یک انسان دیگر می‌کنیم، این توجه به‌خودی‌خود خاصیت درمانی دارد.
موضع ACT  این است که ما به‌عنوان درمانگر در همان قایقی هستیم که درمان‌جوی ما در آن نشسته است: هردو گرفتار ذهن خود می‌شویم، تماس خود را با لحظه اکنون از دست می‌دهیم و درگیر نبردی بیهوده با افکار و احساسات خود می‌شویم؛ به‌طور مکرر تماس خود را با ارزش‌های اساسی خود از دست می‌دهیم و به شیوه‌های خودشکن رفتار می‌کنیم؛ و هردوی ما با بسیاری از مشکلات مشابه نظیر ناامیدی، طرد عاطفی، شکست، خیانت، فقدان، احساس تنهایی، بیماری، زخمی شدن، سوگ، خشم، اضطراب، احساس ناامنی و مرگ روبه‌رو خواهیم شد. پس با توجه به اینکه درمان‌جو درمانگر در مسیر مشابه زندگی انسانی هم‌سفرند، هردو می‎توانند از یکدیگر بیاموزند.
در ACT یک رابطه درمانی مشفقانه، گشوده و محترمانه اهمیتی فوق‌العاده دارد. بدون آن بسیاری از ابزارها، تکنیک‌ها، راهبردها و مداخله‌ها شکست خواهد خورد، نتیجه معکوس خواهد داد یا به نظر خالی از ‌عاطفه یا نامعتبر کننده خواهد آمد. ما مخصوصاً نیازمندیم که نسبت به خودبرتربینی در رفتارهایمان حساس باشیم، چون این رویکرد با موضع ACT در مورد تساوی درمانگر و درمان‌جو ناسازگار است. استعاره دو کوه به‌طور مؤثری این موضع را منتقل می‌کند و من معمولاً آن را در میانه جلسه اول با درمان‌جو در میان می‌گذارم.

استعاره دو کوه

درمانگر: می‌دانید خیلی از افرادی که به روان‌درمانگر مراجعه می‌کنند باور دارند که درمانگر نوعی موجود روشنفکر است که به همین خاطر تمام مشکلاتش را حل‌وفصل کرده است؛ اما درواقع اصلاً این‌طور نیست. قضیه این‌ است که شما در اینجا دارید از کوه خود را بالا می‌روید و من هم از کوه خودم دارم بالا می‌روم. از جایی که من روی کوه خود هستم می‌توانم چیزهایی روی کوه شما مثل یک بهمن در حال وقوع، یا مسیر جایگزین ببینم که شما نمی‌توانید یا مثلاً می‌توانم ببینم که شما از کلنگ کوه‌نوردی خودتان به‌طور مؤثر استفاده نمی‌کنید.
من اما اصلاً دوست ندارم که شما فکر کنید به بالای قله کوه خودم رسیده‌ام و آسوده نشسته‌ام. درواقع من همچنان دارم از کوه بالا می‌روم، همچنان اشتباه می‌کنم و همچنان از این اشتباهات درس می‌گیرم. در اصل همه ما همین‌طور هستیم. همگی ما تا روز مرگ از کوه خود بالا می‌رویم اما یک نکته وجود دارد: شما می‌توانید در کوه‌نوردی بهتر و بهتر عمل کنید و در یادگیری قدردانی از این سفر بهتر و بهتر بشوید. این‌همه کاری است که می‌خواهیم اینجا انجام بدهیم.

گرفتن تاریخچه

گرفتن تاریخچه درمان‌جو وابسته به موقعیت ممکن است از چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. به‌عنوان‌مثال کتاب عالی ACT در عمل پیشنهاد می‌کند که یک جلسه کامل صرف گرفتن تاریخچه مفصل درمان‌جو و مفهوم‌پردازی دقیق مشکلات او شود. از دیگر سو، ACT به‌طور فزاینده‌ای در محیط‌های مراقبت اولیه به کار می‌رود که در آن‌ها درمانگر ممکن است تنها دو یا سه جلسه پنجاه یا سی‌دقیقه‌ای در اختیار داشته باشد و این موقعیت به‌روشنی نیازمند گرفتن تاریخچه کوتاه است.
پس بار دیگر پیغام این است: ACT را شیوه کاری خود، سبک خود و درمان‌جویان خود منطبق کنید؛ و به‌عنوان بخشی از گرفتن تاریخچه می‌توانید از هر ابزار استانداردشده دلخواه خود استفاده کنید. فقط در یاد داشته باشید: بسیاری از ابزارهای محبوب ارزیابی تغییر در تعداد یا شدت نشانه‌ها (همان تغییر در شکل نشانه) را اندازه می‌گیرند اما از سنجش تغییر در اثر روان‌شناختی یا تأثیر نشانه‌ها (همان کارکرد نشانه‌ها) ناتوان‌اند. بااین‌حال در ACT مطلوب ما تغییر در کارکرد نشانه‌ها است تا تغییر شکل آن‌ها؛ پس بااینکه هیچ ضرورتی برای استفاده از ابزارهای ارزیابی مختص به ACT نظیر AAQ (پرسشنامه پذیرش و اقدام) وجود ندارد اما استفاده زا این نوع ابزارها ممکن است بسیار مفید باشد. من نمی‌خواهم درباره این ابزارها در این کتاب بحث کنم اما شما می‌توانید بسیاری از آن‌ها را از این آدرس دانلود کنید: WWW.CONTEXTUALPSYCHOLOGY.ORG/ACT-SPECIFIC _ MEASURES.
به‌طور خلاصه در یاد داشته باشید نتیجه‌ای که ما از ACT می‌خواهیم یک زندگی ارزشمند و همراه با توجه‌آگاهی است. به‌عبارت‌دیگر ما می‌خواهیم (از طریق گسلش و پذیرش) از تقلا و رنج درمان‌جوی خود بکاهیم و یک زندگی غنی، کامل و معنی‌دار (از طریق اقدام ارزشمند و همراه با توجه آگاهانه) ایجاد کنیم. وقتی تاریخچه می‌گیریم درمان‌جویان ما اغلب توصیف رنج و تقلا‌های خود را آسان‌تر از توصیف یک زندگی غنی، کامل و معنی‌دار انجام می‌دهند. بااین‌حال ما نیازمند هردو نوع اطلاعات هستیم.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
هریس، راس. (1394). نکاتی کوتاه درباره رابطه درمانی و گرفتن تاریخچه در ACT. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR 

مطلب قبلی بازگشت ازیادرفته: داستان رکود و رنسانس تحلیل رفتار بالینی
مطلب بعدی تروما و بخشش از دیدگاه ACT
چاپ
6434 به این مطلب امتیاز دهید:
3/6

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی