تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری بهمن 23, 1399 0 5196 تبریک خدمت آقای دکتر مرتضی کشمیری جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، نایل شدن به دکتری تخصصی روانشناسی بالینی را خدمتتان تبریک عرض مینماید.
پیام تسلیت خرداد 22, 1399 0 10788 پیام تسلیت مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانوادهی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل برای ایشان آرزومند است.
ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹ اردیبهشت 03, 1399 0 6857 ساعت کاری مرکز مشاوره زندگی در خرداد ۱۳۹۹
پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. فروردین 20, 1399 0 7791 پیامی کوتاه به مراجعان: مشاورههای غیرحضوری هم اثربخش هستند. دکتر حمید پورشریفی - روانشناس سلامت - مدیر مسئول مرکز مشاوره زندگی
اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری اسفند 05, 1398 0 5670 اطلاعیه مرکز مشاوره زندگی در مورد مشاوره غیرحضوری
کارگاه های عموم مهر 19, 1396 0 21560 کارگاه های عموم فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی
Anonym / یکشنبه, 18 مرداد,1394 / دسته بندی ها: موج سوم رفتار درمانی نکاتی کوتاه درباره رابطه درمانی و گرفتن تاریخچه در ACT دکتر راس هریس مترجم: علی فیضی این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمه شده است. برقراری رابطه همه مدلهای درمانی به رابطه درمانی اهمیت میدهند و ACT نیز اهمیت خاصی برای آن قائل است. بسیاری از کتابهای ACT از خوانندگان میخواهند تا ACT را در مورد خودشان به کار ببندند. چرا؟ چون ACT وقتی اثر بسیار بیشتری دارد که ما درمانگران واقعاً آن را در جلسه درمانی مجسم کنیم. وقتی ما کاملاً در محضر درمانجویان خود حاضر هستیم، به هر محتوای هیجانی که پیش میآید گشودهایم، از افکار و قضاوتهای خود گسلیدهایم و با ارزشهای اساسی خود در مورد ارتباط، شفقت و همیاری در تماس هستیم آنگاه بهطور طبیعی یک رابطه اصیل، گشوده، عمیق و گرم را تسهیل میکنیم. درواقع وقتی توجه کامل خود را با گشودگی، شفقت و کنجکاوی متوجه یک انسان دیگر میکنیم، این توجه بهخودیخود خاصیت درمانی دارد. موضع ACT این است که ما بهعنوان درمانگر در همان قایقی هستیم که درمانجوی ما در آن نشسته است: هردو گرفتار ذهن خود میشویم، تماس خود را با لحظه اکنون از دست میدهیم و درگیر نبردی بیهوده با افکار و احساسات خود میشویم؛ بهطور مکرر تماس خود را با ارزشهای اساسی خود از دست میدهیم و به شیوههای خودشکن رفتار میکنیم؛ و هردوی ما با بسیاری از مشکلات مشابه نظیر ناامیدی، طرد عاطفی، شکست، خیانت، فقدان، احساس تنهایی، بیماری، زخمی شدن، سوگ، خشم، اضطراب، احساس ناامنی و مرگ روبهرو خواهیم شد. پس با توجه به اینکه درمانجو درمانگر در مسیر مشابه زندگی انسانی همسفرند، هردو میتوانند از یکدیگر بیاموزند. در ACT یک رابطه درمانی مشفقانه، گشوده و محترمانه اهمیتی فوقالعاده دارد. بدون آن بسیاری از ابزارها، تکنیکها، راهبردها و مداخلهها شکست خواهد خورد، نتیجه معکوس خواهد داد یا به نظر خالی از عاطفه یا نامعتبر کننده خواهد آمد. ما مخصوصاً نیازمندیم که نسبت به خودبرتربینی در رفتارهایمان حساس باشیم، چون این رویکرد با موضع ACT در مورد تساوی درمانگر و درمانجو ناسازگار است. استعاره دو کوه بهطور مؤثری این موضع را منتقل میکند و من معمولاً آن را در میانه جلسه اول با درمانجو در میان میگذارم. استعاره دو کوه درمانگر: میدانید خیلی از افرادی که به رواندرمانگر مراجعه میکنند باور دارند که درمانگر نوعی موجود روشنفکر است که به همین خاطر تمام مشکلاتش را حلوفصل کرده است؛ اما درواقع اصلاً اینطور نیست. قضیه این است که شما در اینجا دارید از کوه خود را بالا میروید و من هم از کوه خودم دارم بالا میروم. از جایی که من روی کوه خود هستم میتوانم چیزهایی روی کوه شما مثل یک بهمن در حال وقوع، یا مسیر جایگزین ببینم که شما نمیتوانید یا مثلاً میتوانم ببینم که شما از کلنگ کوهنوردی خودتان بهطور مؤثر استفاده نمیکنید. من اما اصلاً دوست ندارم که شما فکر کنید به بالای قله کوه خودم رسیدهام و آسوده نشستهام. درواقع من همچنان دارم از کوه بالا میروم، همچنان اشتباه میکنم و همچنان از این اشتباهات درس میگیرم. در اصل همه ما همینطور هستیم. همگی ما تا روز مرگ از کوه خود بالا میرویم اما یک نکته وجود دارد: شما میتوانید در کوهنوردی بهتر و بهتر عمل کنید و در یادگیری قدردانی از این سفر بهتر و بهتر بشوید. اینهمه کاری است که میخواهیم اینجا انجام بدهیم. گرفتن تاریخچه گرفتن تاریخچه درمانجو وابسته به موقعیت ممکن است از چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. بهعنوانمثال کتاب عالی ACT در عمل پیشنهاد میکند که یک جلسه کامل صرف گرفتن تاریخچه مفصل درمانجو و مفهومپردازی دقیق مشکلات او شود. از دیگر سو، ACT بهطور فزایندهای در محیطهای مراقبت اولیه به کار میرود که در آنها درمانگر ممکن است تنها دو یا سه جلسه پنجاه یا سیدقیقهای در اختیار داشته باشد و این موقعیت بهروشنی نیازمند گرفتن تاریخچه کوتاه است. پس بار دیگر پیغام این است: ACT را شیوه کاری خود، سبک خود و درمانجویان خود منطبق کنید؛ و بهعنوان بخشی از گرفتن تاریخچه میتوانید از هر ابزار استانداردشده دلخواه خود استفاده کنید. فقط در یاد داشته باشید: بسیاری از ابزارهای محبوب ارزیابی تغییر در تعداد یا شدت نشانهها (همان تغییر در شکل نشانه) را اندازه میگیرند اما از سنجش تغییر در اثر روانشناختی یا تأثیر نشانهها (همان کارکرد نشانهها) ناتواناند. بااینحال در ACT مطلوب ما تغییر در کارکرد نشانهها است تا تغییر شکل آنها؛ پس بااینکه هیچ ضرورتی برای استفاده از ابزارهای ارزیابی مختص به ACT نظیر AAQ (پرسشنامه پذیرش و اقدام) وجود ندارد اما استفاده زا این نوع ابزارها ممکن است بسیار مفید باشد. من نمیخواهم درباره این ابزارها در این کتاب بحث کنم اما شما میتوانید بسیاری از آنها را از این آدرس دانلود کنید: WWW.CONTEXTUALPSYCHOLOGY.ORG/ACT-SPECIFIC _ MEASURES. بهطور خلاصه در یاد داشته باشید نتیجهای که ما از ACT میخواهیم یک زندگی ارزشمند و همراه با توجهآگاهی است. بهعبارتدیگر ما میخواهیم (از طریق گسلش و پذیرش) از تقلا و رنج درمانجوی خود بکاهیم و یک زندگی غنی، کامل و معنیدار (از طریق اقدام ارزشمند و همراه با توجه آگاهانه) ایجاد کنیم. وقتی تاریخچه میگیریم درمانجویان ما اغلب توصیف رنج و تقلاهای خود را آسانتر از توصیف یک زندگی غنی، کامل و معنیدار انجام میدهند. بااینحال ما نیازمند هردو نوع اطلاعات هستیم. حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتابشناسی زیر بلامانع است: هریس، راس. (1394). نکاتی کوتاه درباره رابطه درمانی و گرفتن تاریخچه در ACT. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR مطلب قبلی بازگشت ازیادرفته: داستان رکود و رنسانس تحلیل رفتار بالینی مطلب بعدی تروما و بخشش از دیدگاه ACT چاپ 6434 به این مطلب امتیاز دهید: 3/6 لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید