متخصصان آموزش دهنده به عموم

شقایق جلالی
0 18461

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
ادراک و ورزش
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

ادراک و ورزش

ادراک شما از ورزش چگونه روی آنچه می‌خورید اثر می‌گذارد؟

دکتر جیسون لیلیس

مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره زندگی ترجمه شده است

آیا ورزش را مثل یک کار سخت و طاقت‌فرسا می‌بینید؟ یا شبیه یک تکلیف کاری که باید علی‌رغم تمایل شما انجام بشود؟ اگر این‌طور است احتمال دارد بعداً خود را در دام غذاهای شبیه پاداش نظیر دسرها بیندازید.

در یکی از پژوهش‌هایی که در این مورد انجام‌شده از گروهی از افراد شرکت‌کننده در پژوهش خواسته شد تا دور محل برگزاری پژوهش قدم بزنند. به آن‌ها گفته شد که از منظره محل پیاده‌روی لذت ببرند و هدف این پیاده‌روی تفریح کردن است. به یک گروه دیگر گفته شد که برای ورزش کردن قدم بزنند. نتیجه این شد که گروه ورزشکار نسبت به گروهی که پیاده‌روی تفریحی داشت دسرهای پرکالری‌ بیشتری نظیر کیکی شکلاتی انتخاب کرد و خورد.

ایده غذا خوردن جبرانی مدت‌ها است که موردعلاقه پژوهشگران بوده و یافته‌های پژوهشی در مورد آن یکدست نیست. بعضی‌اوقات پژوهشگران به این نتیجه می‌رسند که افراد بعد از ورزش دست به جبران بیش‌ازحد زده و غذاهای پرکالری‌تری می‌خورند. دیگر مطالعات ارتباطی بین ورزش و غذا خوردن جبرانی پیدا نکرده‌اند. شاید این تفاوت به خاطر این باشد که مثل مطالعه‌ای که به آن اشاره کردیم افراد ادراک متفاوتی از ورزش داشته‌اند.

اگر این‌طور باشد چه‌کار باید کرد؟ به‌روشنی بهتر است شما آن فعالیت‌های جسمانی را انتخاب کنید که دوستشان دارید و برای شما مفرح است. افرادی که از فعالیت‌های ورزشی خود لذت می‌برند بیشتر ورزش کرده و به انجام آن بیشتر ادامه می‌دهند اما اگر شما هیچ نوع فعالیت جسمانی را دوست نداشته باشید چطور؟

این راه‌حل را امتحان کنید. خودتان را همین حالا تا آنجایی که می‌توانید خوشحال کنید. چطور شد؟ توانستید؟ امکان ندارد؛ درست است؟ به همین ترتیب نمی‌توانید یک فعالیت را برای خودتان مفرح کنید. تصور کنید دارید می‌دوید و به خودتان می‌گویید: لعنتی خیلی مفرح است! باوجوداین درسی که از پژوهش یادشده گرفتیم همچنان مهم است چون درنهایت درباره ادراک است.

یک‌راه برای تغییر دادن ادراک خود ازآنچه انجام می‌دهید این است که آن فعالیت را به چیزهایی که برای شما واقعاً مهم است ربط بدهید. اگر شما ورزش می‌کنید چون ورزش کردن برای شما لازم است این نگرش کمترین انگیزه را برای شما به بار می‌آورد. حالا اگر ورزش می‌کنید چون تناسب‌اندام، نیرو و تحرک ناشی از ورزش به شما کمک می‌کند تا از حضور در کنار همسر و کودکان و دوستان خود بدون مشکل لذت ببرید یا بتوانید به هرجایی که دوست دارید سفرکرده و از سفر خود لذت ببرید آن‌وقت شما کاری واقعاً ارزشمند انجام می‌دهید. فکر کنید و بنویسید که چرا ورزش برای شما مهم است و چطور به چیزهایی که برای شما بیشترین اهمیت را دارد وصل می‌شود.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:

لیلیس، جیسون. (1394). ادراک و ورزش. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR

 

مطلب قبلی داغ ننگ درهم‌شکسته بودن
مطلب بعدی غلبه بر غذا خوردن هیجانی
چاپ
3700 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی