متخصصان آموزش دهنده به عموم

متخصصان آموزش به عموم
0 18474

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
افزایش فعالیت جسمانی با استفاده مؤثر از اهداف و ارزش‌ها
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

افزایش فعالیت جسمانی با استفاده مؤثر از اهداف و ارزش‌ها

دکتر جیسون لیلیس

مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناختی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

من و همسر سال پیش صاحب اولین فرزند خود شدیم. انگار که طوفان به خانه ما زد و دو نفر خسته، درگیر و قطعاً کمتر سالم (اما خیلی خوشحال و رضایتمند) را پشت سر خود رها کرد. پسر ما الآن یک‌ساله شده است و ما عهد کرده‌ایم که سالم‌تر بشویم! که یک سؤال را پیش می‌آورد: بهترین راه ترسیم نقشه‌ای برای زندگی سالم چیست؟ و این نقشه باید بر چه اساسی ترسیم بشود؟ می‌خواهم امروز شما را با شیوه قدرتمندی برای پاسخ دادن به این سؤالات آشنا کنم که صاحب حمایت علمی است.

اهداف برای سازمان دادن به رفتار ما مهم هستند. اگر هدف اتمام یک مسیر دوی ماراتون را داشته باشید می‌دانید که باید خود را طور منظم تمرین بدهید تا بتواند به این هدف برسید. بااین‌حال بعضی اهداف از بعضی دیگر مفیدتر هستند.

از وقتی پسر به دنیا آمده من فعالیت جسمانی کمتری دارم (البته اغلب اوقات دنبال او در حال حرکت هستم!) پس این هدف را در سال جدید دارم که ورزش کنم. به نظر شما این هدف چقدر مؤثر است؟ اگر این هدف به نظر شما کمی مبهم می‌آید حق‌دارید. هدف ورزش کردن بیشتر خیلی نامتمرکز است. بیشتر یعنی چه و دقیقاً بیشتر از چه چیزی؟

حالا اگر هدف خود را این‌طور بیان کنم: سه روز ورزش در هر هفته و هر دفعه 30 دقیقه بهتر می‌شود؟ این هدف واضح و واقع‌بینانه است. من می‌توانم از این هدف برای هدایت رفتار خودم استفاده کنم چون می‌دانم که چند روز و چقدر نیاز به ورزش دارم تا به هدف خودم برسم. به‌علاوه احتمال موفقیت در رسیدن به این هدف در مقایسه با هدف ورزش کردن روزانه بیشتر است. وقتی در مورد اهداف فکر می‌کنید سعی کنید تا اختصاصی و قابل‌اندازه‌گیری باشند، چون در این صورت احتمال رسیدن به آن‌ها بیشتر خواهد بود. اگر بخواهید همزمان 5 هدف را برای خود طرح‌ریزی کنید خیلی به خودتان فشار خواهید آورد. به همین خاطر همین‌که به یک هدف رسیدید هدف دیگری را طرح‌ریزی کنید.

حالا به نظرتان بهترین راه برای انگیزه دادن به خود برای رسیدن به اهداف چیست؟ اگر شما هم مثل اکثر افراد باشید تمایل خواهید داشت که با خود سرزنشگری به خودتان انگیزه بدهید. مثلاً من متوجه شدم که لباس‌هایم کمی تنگ‌شده است و شکمم بزرگ‌تر شده و این افکار را داشتم: تو تنبل و قلمبه شدی! این واکنش طبیعی است اما سرزنش خود در طولانی‌مدت مؤثر نیست. درواقع پژوهش‌ها نشان می‌دهد که درواقع سرزنش خود در طولانی‌مدت اثر معکوسی روی انگیزه می‌گذارد. انگیزه دادن به خود با سرزنش خود معمولاً منجر به انجام دادن رفتارهای ناسالمی مثل نگاه کردن به تلویزیون و پرخوری می‌شود. چرا؟ نگاه کردن تلویزیون و پرخوری در کوتاه‌مدت منجر به آرامش یا تسکین دادن استرس می‌شود. از همه مهم‌تر سرزنش خود راهی مشفقانه برای زندگی یا ارتباط با خود نیست.

به‌جای سرزنش خود چطور است که از ارزش‌هایتان برای انگیزه دادن به خودتان استفاده کنید؟ ارزش‌ها منبع مداوم انگیزه هستند. یک حوزه از زندگی خود نظیر سلامتی را در نظر بگیرید و بعد به این فکر کنید که در این حوزه چه چیزی برای شما واقعاً مهم است؟ مثلاً من نیرو داشته باشم تا با پسرم بازی کنم و عملکرد خیلی خوبی در کارم داشته باشم. همین‌طور می‌خواهم تا حد امکان عمر طولانی‌تری برای بودن در کنار فرزندان خودم داشته باشم و از این عمر برای ارائه عشق، حمایت به همسرم و به اشتراک گذاشتن زندگی خودم با ا استفاده کنم. حالا این چیزهایی است که وقتی ساعت 30/5 از خواب بیدار می‌شوم و قبل از بیدار شدن فرزندم ورزش کردن را انتخاب می‌کنم دوست دارم به آن‌ها فکر کنم. وقتی خسته هستم نگاه کردن به تلویزیون عالی است اما اگر بتوانم به یاد بیاورم که برای حرکت در مسیر ارزش‌هایم می‌خواهم ورزش کنم می‌توانم برای رفتن روی تردمیل انگیزه پیدا کنم!

چطور می‌توانید این انگیزه را در ذهن خود نگه‌دارید؟ خوب، می‌توانید با نوشتن درباره ارزش‌های خود به‌طور منظم مثلاً یک‌بار در هفته شروع کنید. هرجایی چه یک دفترچه یادداشت باشد چه در یک فایل کامپیوتری خوب است. این کار به شما کمک می‌کند روی ارزش‌های خود متمرکز باقی بمانید. یک راهبرد بسیار خوب دیگر این است که یک یادیار ارزش‌ها را کنار خود نگه‌دارید. من تصویری از پسر خودم را در اتاق‌خواب (اولین جایی که چشم‌هایم را باز می‌کنم) و همین‌طور کنار تلویزیون (جایی که احتمال فراموشی برنامه ورزش برایم خیلی زیاد است) به‌عنوان یادیار این‌که چه چیزی برای در طولانی‌مدت مهم است نگه می‌دارم.

برای مطالعه مطالب بیشتر در مورد مدیریت وزن بخش مطالعه برای عموم سایت مرکز خدمات روان‌شناختی و مشاوره زندگی با ما همچنان همراه باشید

 

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:

لیلیس، جیسون. (1394). افزایش فعالیت جسمانی با استفاده مؤثر از اهداف و ارزش‌ها. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR

 

 

مطلب قبلی پارادوکس پذیرش و تغییر
مطلب بعدی غذا خوردن با بی‌توجهی برای سلامتی شما مضر است
چاپ
2964 به این مطلب امتیاز دهید:
3/7

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی