متخصصان آموزش دهنده به عموم

خانم عاطفه محمدصادق
0 18474

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
برای افزایش سلامتی خود سه دقیقه وقت بگذارید
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

برای افزایش سلامتی خود سه دقیقه وقت بگذارید

جیسون لیلیس

مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است

در صدسال گذشته حالت نشسته‌ بودن در جامعه انسانی رفته‌رفته بیشتر شده است. پیشرفت‌های فوق‌العاده در فناوری پیوسته نیاز ما به قدم زدن یا حمل چیزها برای انجام دادن کارها را کاهش داده است. من اغلب مواقع روز جلوی کامپیوتر خودم می‌نشینم. اغلب شغل‌ها همین شرایط را دارند. این وضعیت یکی از دلایل افزایش دور کمرها است اما هزینه دیگری هم به ما تحمیل می‌کند که خیلی‌ از ما به آن آگاه نیست.

زمانی که صرف بودن در حالت نشسته می‌کنیم هرچه بیشتر شود احتمال بیماری قلبی و مرگ هم بیشتر می‌شود. به‌عبارت‌دیگر اگر خوب بخورید، به‌طور منظم ورزش کنید و وزن مناسبی داشته باشید اگر شغلتان نیازمند نشستن پشت میز باشد سلامتی شما همچنان در معرض خطر است.

پژوهشگران مدرسه پزشکی براون اخیراً مطالعه‌ای انجام دادند که هدف آن کاهش زمان نشستن بود. شرکت‌کنندگان در پژوهش یک گوشی تلفن هوشمند داشتند که مجهز به فناوری شتاب‌سنج بود که تحرک و زمان نشسته بودن را پیگیری می‌کرد. اگر فرد 30، 60 یا 120 دقیقه به‌طور متوالی می‌نشست آن‌وقت گوشی تلفن به او خبر می‌داد که پاشده و پیاده‌روی کند (مدت‌زمان پیاده‌روی وابسته به این بود که فرد در کدام شرایط است و چقدر نشسته است؛ یعنی وابسته به شرایط یعنی 3، 6 یا 12 دقیقه پیاده‌روی می‌کرد؛ پس هرچه مدت‌زمان نشستن کوتاه‌تر بود فرد هم کمتر راه می‌رفت).

در هر سه شرایط مدت‌زمان نشستن کاهش پیداکرده و فعالیت کم یا متوسط در طول هفته افزایش پیدا کرد اما شرایط 30 و 60 دقیقه نتایج بهتری داشت. یکی از نتایج پژوهش این بود که بودن در شرایط 30 دقیقه بااینکه طور کلی پیامدهای مؤثرتری داشت از طرف شرکت‌کنندگان ناخوشایندتر ارزیابی شد؛ شاید به این دلیل که وقفه‌های پیاده‌روی خیلی زیاد بود و تعداد کمی از افرادی که در این شرایط بودند آن را بعد از یک هفته ادامه دادند.

با توجه به پژوهش بالا می‌توانید نکته‌های مفیدی از آن استنتاج کرده و در زندگی روزمره خود به کار ببرید. اگر شغل شما نیازمند دوره‌های طولانی‌مدت نشستن باشد خطر بیشتری شما را تهدید می‌کند. حالا می‌دانیم که این دوره‌ها نیاز به وقفه دارند؛ پس از زمان‌سنج استفاده کنید؛ دوره‌های نشستن خود را بخش بخش کنید و در بین این بخش‌ها چنددقیقه‌ای پیاده‌روی کنید. شما را نمی‌دانم اما این کار باعث می‌شود که حال بهتری داشته باشم و هشیارتر بشوم. شما هم این کار ساده را امتحان کنید و سلامتی خودتان را افزایش بدهید.

 

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:

لیلیس، جیسون. (1394). برای افزایش سلامتی خود سه دقیقه وقت بگذارید. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR

 

مطلب قبلی غلبه بر غذا خوردن هیجانی
مطلب بعدی اگر کسی از شما بپرسد چند کیلو هستید راستش را می‌گویید؟
چاپ
4564 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی