متخصصان آموزش دهنده به عموم

خانم عاطفه محمدصادق
0 18434

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
مگه میشه کودک بیش فعال رو چند ماه در خانه نگه داشت؟
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

مگه میشه کودک بیش فعال رو چند ماه در خانه نگه داشت؟

با گذشت زمان، به ویژه برای شرایط فعلی که مشخص نیست چه زمانی تمام می شود، والدین بچه های بیش‌فعال به یک برنامه بازی نیاز دارند تا دوره کوئید 19را به خوبی سپری کنند.

 

8 راه برای اینکه در شرایط قرنطینه با کودک بیش فعال کنار بیایید.

مترجم: شقایق جلالی (کارشناس ارشد روانشناسی)

در حال حاضرهمه‌ی افراد با این مساله درگیر هستند. بسیاری از والدین صرفا برای اینکه فرزندشان در مدرسه تحت آموزش قرار بگیرد به مدرسه توجه نمی کنند، بلکه به این خاطر است که چند ساعتی آنها را نیز سرگرم می کند. با گذشت زمان، به ویژه برای شرایط فعلی که مشخص نیست چه زمانی تمام می شود، والدین بچه های بیش‌فعال به یک برنامه بازی نیاز دارند تا دوره کوئید 19را به خوبی سپری کنند.

 

در ادامه چند ایده را مطرح می کنم:

 

1.      اگر برای كودكان بیش فعال ( ADHD ) ساختار مشخص کنیم، معمولاً بهتر رفتار می كنند. روزی که شما و فرزندتان درخانه هستید از همان زمانیکه از خواب بلند می شوید، برنامه ریزی کنید که چه فعالیت هایی را انجام بدهید (یا انجام ندهید) و آنها را یادداشت کنید. نوشتن برنامه برایتان تعهد ایجاد می کند و به شما یادآوری می کند که قرار است چه تصمیمی بگیرید. احتمال دارد شما از برنامه منحرف شوید – این طبیعیست و شما مجاز هستید - اما حداقل داشتن یک برنامه به بچه ها ایده می دهد که چه زمانی درس بخوانند و چه زمانی بازی کنند.

2.      به کودک ADHD وظایفی در خانه بدهید تا انجام دهد. معمولا به بسیاری از بچه ها کارهایی داده نمی شود. قرار گرفتن در خانه فرصتی خیلی خوبیست برای انجام وظایفی از جانب بچه ها که به منافع مشترک خانواده کمک می کند. اولین قدم تمیز کردن اتاق خواب های خودشان است، آنها باید بدانند که بخشی از جامعه‌ی خانواده‌شان هستند. چگونه آنها می توانند به نفع خانواده کمک کنند؟

3.      اثری هنری خلق کنید. در شرایط فعلی بحران، همه ما احساس می کنیم تا حدودی ناتوانیم. خلق یک اثر پادزهر خوبی است. برخی از کودکان ADHD تمایل دارند که از این طریق رقابت کنند. فعالیتی را در نظر بگیرید که چند مرحله ای باشد (به عنوان مثال، ساختن یک خانه‌ با چوب بستنی)، یا یک فعالیت که حس لامسه‌ی او را درگیر کند (به عنوان مثال ، بافتنی کردن). برخی دیگر از کودکان ADHD می توانند ساعت ها در یک فعالیت غوطه‌ور بمانند. برای آنها فقط مقداری رنگ تهیه کرده و او را به حال خودش رها کنید.

 

4.      کودک بیش فعال ممکن است مجبور شود تکالیف مدرسه را انجام دهد، و "یادگیری از راه دور" ممکن است برای آنها بسیارچالش برانگیزباشد – اینجا نیاز به نظم و انضباطی دارند که شاید تا به حال نداشته اند! از استراتژی هایی مانند استفاده از تایمراستفاده کنید: آنها فقط 10 دقیقه (یا زمانی در همین حدود) وقت دارند تا تکلیفی را انجام دهند ، آنها باید دقیقا در 10 دقیقه آن کار را انجام دهند ، و بعد ازاتمام آن می توانند یک استراحت کوتاه داشته باشند. استراحت باید کوتاهتر از آن 10 دقیقه باشد، و باید شامل یک تمرین بدنی باشد اما نه فعالیتی که خیلی سرگرم کننده باشد  مثل دراز نشست ، شنای سوئدی یا دویدن دور یک مانع (یعنی فعالیت‌هایی که آنها تمایلی نداشته باشند که ادامه دهند). این نوع برنامه ها مهارت هایی هستند که  بعد از این دوران (قرنطینه) هم کاربرد دارند.

 

5.      در مورد استفاده از وسایل الکترونیکی (تلفن ، بازی کامپیوتری و غیره) قوانینی وضع کنید. قانون اول: از فرزندتان بخواهید زمانی را مشخص کند. ممکن است او بخواهد هشت ساعت بازی کند که مسلما این چیزی نیست که شما می‌خواهید پس با هم به یک نتیجه برسید. قاعده دوم: آنها مجبورند کاری غیرالکترونیکی انجام دهند( مانند خواندن، تمرین پیانو، کار هنری و غیره) که باید با زمانی که برای لوازم الکترونیکی مشخص کرده بودند مساوی باشد.  قاعدتا آنها نمی توانند 8 ساعت با وسایل الکترونیکی  وقت بگذرانند، زیرا در طول روز زمان کافی وجود ندارد، اما اگر 4 ساعت فعالیت غیر الکترونیکی نیز انجام دهند، می توانند 4 ساعت با گوشی و کامپیوتر و غیره بازی کنند. آنها می توانند کمی بازی غیرالکترونیک، سپس کمی با لوازم الکترونیکی بازی کنند. با تنظیم تایمرمی توانید به آنها خودتنظیمی را آموزش دهید. بسته به برنامه کاری خود ، می توانید برخی از زمان های غیر الکترونیک را به عنوان زمان با کیفیت و معطوف به خانواده اختصاص دهید.

 

6.      اگر از خانه کار می کنید ، گاهی به فرزند خود نشان دهید که چه کارهایی انجام می دهید. درک برخی از وظایف شغلی شما ممکن است برای فرزندتان دشوار باشد. اما مفهوم کارهایی را که انجام می دهید معرفی کنید و سعی کنید آن را با آنچه در مدرسه می آموزد، مرتبط کنید. 

 

۷.  آشپزی کنید. می توانیم زمان برخی فعالیت ها را کمتر کنیم و آن زمان را به فعالیت در آشپزخانه با بچه ها اختصاص دهیم. از او بخواهید در آماده کردن غذا به شما کمک کند (مثل آماده کردن مواد مورد نیاز). پخت و پز می توان برخی مهارت ها را در کودکتان افزایش دهد مثل: ریاضی (نسبت مواد لازم، کم و زیاد کردن مواد) ، صبوری (منتظر چیزی است تا آماده شود) ، مهارت آتش نزدن خانه!، اگر کارها به خوبی پیش نرفت دلسرد نشوید، راه های دیگری را امتحان کنید اگر حدس می زنید ممکن است آشپزخانه منفجر شود از قبل سفره ای زیر دستتان پهن کنید یا لوازم غیر ضروری را از جلوی دست بردارید.

 

۸.تمرین کنید تا جنبه های مثبت این شرایط را هم ببینید: این شرایط میتواند خیلی خسته کننده باشد. اما سعی کنید در هر روز یک ویژگی مثبت پیدا کنید. یکی از ویژگی های مغز ما این است که روی چیزهای بدی که برای ما اتفاق می افتد تمرکز می‌کنیم.برای بسیاری از افراد اتفاقات وحشتناکی رخ می دهد – منظورم فقط بیماری نیست، چیزهایی مثل از دست دادن شغل و تعطیلی مشاغل. . ضرب المثل قدیمی "نابرده رنج گنج میسر نمی شود." را به خاطر بیاورید. احتمالاً می توانید از اوقاتی که در کنار خانواده دارید بیشتر استفاده کنید و برخی از فعالیت ها را با هم امتحان کنید. وقتی سرانجام فرزندان شما به مدرسه برمی گردند ، ممکن است بیشتر قدر آن ها را بدانید.

چه کسی می داند وضعیت فعلی چقدر طول خواهد کشید؟ در حال حاضر هیچ کس.اوضاع روز به روز در حال تغییر است. اما به نسل های قبل از خودمان فکر کنید ، مثلا کشاورزان و خانواده های آنها در دهه 1800 که در زمستان تقریبا خانه نشین بودند. به زمان قبل از اینترنت فکر کنید یا یا زمانی که ماشین و وسایل نقلیه امروزی نبود یا قبل از این که بچه ها با ورزش و سرگرمی های پیشرفته‌ی امروزی آشنا شده بودند . خانواده ها مجبوربودند تا با خانواده هایشان بیشتر وقت بگذرانند، حوصله سررفتن ها را تحمل کردند و احتمالا راه هایی برای سرگرمی خود پیدا ‌کردند. آن ها رشد کردند پس ما هم می توانیم.

 

ترجمه از سایت: psychologytoday

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:

جلالی، شقایق. (۱۳۹۹). مگه میشه کودک بیش فعال رو چند ماه در خانه نگه داشت؟. برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره  زندگی HTTP://MRMZ.IR/ 

مطلب قبلی چطور با مهربانی "نه" بگوییم
مطلب بعدی چهار نشانه خطر که در روابط عاطفی باید جدی گرفته شوند
چاپ
3141 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی