بسمه تعالی
اطلاعات شخصی:
نام: محمدعلی
نام خانوادگی: نظری
تاریخ تولد: 1 / 5 / 1352
محل تولد: هیدج- زنجان
آدرس ایمیل: nazaripsycho@yahoo.com
تاریخچه تحصیلی:
1387 – 1382: دکتری تخصصی علوم اعصاب (نوروساینس) از دانشگاه پیکاردی ژول ورن (آمین، فرانسه). عنوان رساله:
ویژگیهای الکتروانسفالوگرافیک کودکان دارای نقص توجه و بیشفعالی و ارزیابی اثر نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی.
1377 – 1374: کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (تهران).
1374 – 1371: کارشناسی روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران (تهران).
کارگاهها و دورههای گذرانده شده:
دی 1390: الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG ) و پتانسیلهای وابسته به رویداد (ERP )؛ مدرس کارگاه: پروفسور یوری دی کروپوتف (Prof Jury D. Kropotov ) عضو آکادمی علوم روسیه، انستیتو مغز انسان در سنپترزبورگ، محل برگزاری: تهران.
تیر 1385: پتانسلهای وابسته به رویداد، دکتر دبتیس (Dr. Debatisse ) در بخش نوروفیزیولوژی جراحی مغز و اعصاب، بیمارستان لوزان، سوئیس.
20 – 18 خرداد 1384: نوروفیزیولوژی بالینی، بخش نورولوژی بیمارستان نانسی فرانسه.
8 - 4 اسفند 1383: نوروفیدبک و الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG )، بنیاد بیوفیدبک اروپا (BFE ) (هسلت، بلژیک).
مشاغل و تجربيات حرفهای:
استادیار دانشگاه تبریز (از سال 1387 تا کنون)
رئیس شورای اجرایی انجمن روانشناسی شعبه آذربایجان شرقی (از سال 1390 تا کنون)
مسئول آزمایشگاه نوروساینس دانشگاه تبریز (از سال 1387 تا کنون)
مدرس و مربی بنیاد بیوفیدبک اروپا (BFE ) در خاورمیانه (از سال 1389 تا کنون)
مربی گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (ازسال 1378 تا سال 1382)
سرپرست دورههای آموزشی ضمن خدمت کارکنان در سازمان بهزیستی و توانبخشی کشور (ازسال 1378 تا سال 1382)
روانشناس فدراسیون ورزش جانبازان و معلولین جمهوری اسلامی ایران (از سال 1375 تا سال 1381)
دروس ارائه کرده:
کارشناسی: روانشناسی تجربی، روانشناسی فیزیولوژیک، احساس و ادراک، مقدمه ای بر نوروسایکولوژی
کارشناسی ارشد: روانشناسی تجربی، نوروسایکولوژی بالینی کودک
دکتری: علوم اعصاب، یادگیری، حافظه و زبان
به عنوان مدرس در کارگاههای ذیل:
11 – 9 آذر 1390: دوره نوروفیدبک عمومی، انجمن روانپزشکی مازندران، ساری.
27 – 25 آبان 1390: پتانسیلهای وابسته به رویداد (ERP )، موسسه مطالعات علوم شناختی، تهران.
6 – 4 آبان 1390: مقدمهای بر نوروفیدبک، مرکز نوروفیدبک کاربردی، علوم اعصاب و رفتار دانشگاه فردوسی مشهد.
22 – 20 آذر 1390: دوره نوروفیدبک عمومی ، انجمن روانپزشکی خوزستان، اهواز.
21 – 19 مرداد 1390: پتانسیلهای وابسته به رویداد (ERP )، مرکز تحقیقات علوم اعصاب کرمان، کرمان.
23 – 21 تیر 1390: الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG )، موسسه مطالعات علوم شناختی، تهران.
5 – 4 خرداد 1390: دوره نوروفیدبک عمومی، انجمن روانشناسی ایران، تهران.
30 – 28 اردیبهشت 1390: دوره نوروفیدبک عمومی، دانشگاه تهران، تهران.
پایاننامههای راهنمایی شده (کارشناسی ارشد):
طاهره ملک زاده: اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر بهبودی لکنت: مطالعه مقدماتی، دانشگاه تبریز.
محمدمهدی میرلو: مقایسه تاثیر محرکهای دارای بار هیجانی متفاوت بر ادراک زمان کودکان دارای اختلال کاستی توجه بیشفعالی، دانشگاه تبریز.
رضوان محمدآقازاده: ساخت و اعتباریابی مقدماتی نسخهی رایانهای آزمون عملکرد مداوم، پژوهشکده علوم شناختی.
سایرا لطفی: تاثیر القای خلق بر سوگیری حافظه صریح با توجه به سیستمهای مغزی – رفتاری: تحلیل مبتنی بر تئوری تشخیص علامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
شيوا تقی زاده کلجاهی: تاثیر نوروفیدبک بر علائم نارسا خوانی در کودکان مبتلا به نارساخوانی : با تاکید بر فرضیه نقص دوگانه، دانشگاه تبریز.
الناز موسینژاد جدی: اثربخشی درمان نوروفیدبک بر کارکردهای عصبی - روانشناختی کودکان مبتلا به اختلال خواندن، دانشگاه تبریز.
فریبا خیاطی: تهیه و مقایسه واژگان فارسی دارای بار هیجانی شاد و غمگین و خنثی بر اساس ابعاد خوشایندی / ناخوشایندی، انگیختگی، SCL ، HRV ، دانشگاه تبریز.
رسالههای راهنمایی شده (دکتری تخصصی):
مهتا اسكندرنژاد: اثرات الكتروآنسفالوگرافيك و رفتاري تمرين نروفيدبك برروي تيروكمان كاران مبتدي، دانشگاه شهید بهشتی.
یوسف مقدس تبریزی: تصویرسازی ذهنی حرکت در بیماران مولتیپل اسکلروزیس: از لحاظ خصوصیات پتانسیل وابسته به رویداد (ERP ) هنگام چرخش ذهنی، مركز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشكی كرمان.
طرحهای تحقیقاتی:
تغییرات الکتروانسفالوگرافیک و نوروپسیکولوژیک افزایش توان آلفا با استفاده از نوروفیدبک و مقایسه آن با نوروفیدبک ساختگی، محل اجرا: دانشگاه تبریز.
تالیف کتاب
به زبان انگلیسی:
Nazari, M.A. (2012). EEG findings in ADHD and the application of EEG biofeedback in treatment of ADHD. Norvilitis, J.M (ed.). Current Directions in ADHD and Its Treatment, InTech: Croatia.
به زبان فارسی:
نظری، محمدعلی. (1381). روشهای اصلاح و تغییر رفتار کودکان، تهران: انتشارات ارجمند.
نظری، محمدعلی. (1381). روانشناسی عمومی. تهران: انتشارات پوران پژوهش.
مقالات در ژورنالهای بینالمللی:
Nazari, M.A., Berquin, P., Missonnier, P., Aarabi, A., Debatisse, D., de Broca, A. & Wallois, F. (2010). Visual sensory processing deficit in occipital region in children with ADHD as revealed by event-related potentials during cued continuous performance test. (Neurophisiologie Clinique/ Clinical Neurophysiology, 40).
Nazari, M.A., Querne, L., de Broca, A., & Berquin, P. (2011). Effectiveness of EEG biofeedback as compared with Methylphenidate in the treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder: A clinical outcome study. (Neuroscience & Medicine, vol. 2, No. 2).
Nazari, M.A., Aarabi, A., Wallois, F. & Berquin, P. (2011). Dynamic changes in quantitative electroencephalogram during continuous performance test in children with attention-deficit/hyperactivity disorder (International Journal of Psychophysiology, vol. 81 No. 3).
Bayrami, M., Hashemi, T., Bonyadi, M., Ayromlou, H., Nazari, M.A. and Tabatabaei, S.M. Apolipoprotein E Gene Polymorphism in Alzheimer Patients in Northwest of Iran. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(9): 1729-1733, 2011.
Nazari, M.A., Mosanezhad, E., Hashemi, T. & Jahan, A. (2012). The effectiveness of neurofeedback training on EEG-coherence and neuropsychological functions in children with reading disability. Clinical EEG and Neuroscience, 43(4), 315-322.
Yousef Moghadas Tabrizi , Shahrzad Mazhari, Mohammad Ali Nazari, Naser Zangiabadi, Vahid Sheibani, Sahar Azarang. (Under review). Compromised Motor Imagery in Individuals with Early Stage Multiple Sclerosis: An ERP Study.
Yousef Moghadas Tabrizi , Shahrzad Mazhari, Mohammad Ali Nazari, Naser Zangiabadi, Vahid Sheibani. (Under review). Abnormalities of Motor Imagery and Its Relation with Depressive Symptoms in the Early Stage of Relapsing-Remitting Multiple Sclerosis.
Mohammadzadeh, H., Nazari, M.A. (under review). The Effect of Neurofeedback Training on Dynamic Balance. Journal of Sport Rehabilitation.
Maryam Taghavi Jeloudar, Mohammad Ali Nazari, Hamid Poursharifi, Hasan Shahrokhi. (Submitted). The Effect of Computer Games on Arousal in Children With Attention/Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of clinical neuroscience.
Malekzadeh, T., Nazari, M.A., Jahan, A. (Submitted). The Effect of Training Distinct Neurofeedback Protocols on the Improvement of Stuttering: A Preliminary Study. Journal of Fluency Disorders.
Mojtaba Soltanlou, Mohammad Ali Nazari, Parvin Nemati, Simon Grondin (submitted). Explicit and Implicit Timing of Short Durations; Using the Same Method.
Mohamad Ali Nazari, Mojtaba Soltanlou, Parvin Nemati (submitted). Time Prediction; A new design to understand subjective time.
مقالات در مجلات داخلی به زبان انگلیسی:
Mosanezhad, E., Nazari, M.A. The effectiveness of EEG-biofeedback on attentiveness, working memory and Quantitative Electroencephalography on reading disorder. Accepted in Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences (IJPBS).
Nazari, M.A., Wallois, F. Aarabi, A., Nosratabadi, M., Berquin, P. P300 Component Modulation During a Go/Nogo Task in Healthy Children (Basic and Clinical Neuroscience, 2, 2010).
Vahedi, Sh., Nazari, M.A., Bakhshipoor, A. Factor structure of the relational and overt aggression questionnaire (ROAQ) in an Iranian sample. (Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences (IJPBS), Volume 4, Number 1, 2010: 30-37).
Mohammadkhni, P.; Mohammadi, M. R.; Nazari, M. A.; Salavati, M. A.; and Razzaghi, O.M. (2003). Development, validation and reliability of child abuse self report scale (CASRS) in Iranian student. Medical Journal of the Islamic Republic of Iran. Vol 17 (1).
مقالات در مجلات داخلی به زبان فارسی:
نظری، م. ع.، لطفی، س.، حسینینسب، د. (1389). تاثیر القای خلق بر سوگیری حافظهی آشکار با توجه به سیستمهای مغزی – رفتاری: تحلیل مبتنی بر تئوری تشخیص علامت. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، (5)20، 211 - 187.
نظری، م. ع.، پولادی، ف.، شکاری خانیانی، ل.، سلیمانی، ف.، صدیق مستحکم، ز.، شاملی، ر. (1390). واکنشهای هیجانی به دستگاههای موسیقی ایرانی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، (6)21، 189 - 165.
بیرامی، م.، عندلیب کورایم، م.، نظری، م. ع. (1390). بررسی تغییرات الکتروانسفالوگرافیک نیمکرههای مغز در همنوسانی باند تتا در طی تفکر همگرا و واگرا. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، (6)22، 18 - 1.
نظری، م. ع.، اسکندرنژاد، م.، عبدلی، ب.، واعظ موسوی، م. ک. (1390) تاثیر آموزش نوروفیدبک بر ویژگیهای الکتروانسفالوگرام و عملکرد در ورزش تیر و کمان. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، (6)22، 142 - 121.
باباپور خیرالدین، ج . ، نظری، م. ع.، رشیدزاده، ل. (1390). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر رضایت و صمیمیت زناشویی زوجین جانباز شیمیایی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی.
نظری، م. ع.، میرلو، م. م.، اسدزاده، س. (1390). خطای ادراک زمان در پردازش واژههای فارسی دارای بار هیجانی. فصلنامه تازههای علوم شناختی، (4)13، 48-37.
نظری، م. ع.، رستمی، م. (1390). اثر متفاوت تصاویر عاطفی بر واکنشهای هیجانی افراد با ویژگی سیستم فعالساز/ بازداری رفتاری. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، (2)2، 104-90.
بیرامی، م.، نظری، م. ع.، عندلیب کورایم، م. (1390). بررسی میزان هم نوسانی الگوهای امواج مغزی باند تتا در تفکر همگرا و تفکر واگرا. فصلنامه تازههای علوم شناختی، (2)13، 8-1.
نريماني، م.، رجبی، س.، ابوالقاسمی، ع.، نظری، م. ع.، زاهد، ز. (1390). بررسی اثربخشی نوروفیدبک در اصلاح دامنه امواج مغزی و میزان توجه دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 2(1)، 24-5.
فرشچی، ف.، اکبرفهیمی، م.، نظری، م. ع. (1390). بررسی تاثیر نوروفیدبک و کاردرمانی بر عملکرد حرکتی بیماران سکته مغزی مزمن. توانبخشی نوین، (4)5، 49-42.
رستمی، م. نظری، م. ع.، گروسی فرشی، م. ت. (1391). تاثير القاي خلق بر الگوي فعاليت مغزي با توجه به سيستم هاي مغزي- رفتاري. مجله پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز، (2)34، 52.
نظری، م. ع.، جهان، ع.، مقدم سلیمی، م. (1391). لکنت و رسش مغزی. پژوهش در علوم توانبخشی، (4)8، 10-1.
فخاری، ع.، رستمی، م.، نظری، م. ع.، گروسی فرشی، م. ت. (1391). اثر خلق القا شده بر ناقرینگی ناحیه پیشانی مغز در افراد با سیستمهای فعال ساز و بازدارنده رفتاری. تحقیقات علوم رفتاری، (1)10، 9-1.
نظری، م. ع.، نبیزاده چیانه، ق.، واحدی، ش.، رستمی، م. (زیر چاپ). بررسی اعتبار و روایی آزمون خودارزیابی تصاویر آدمک. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی.
ندا صادقی نائینی پور، محمد علی نظری، مهدی علیزاده زارعی، محمد کمالی. (زیر چاپ). تاثیر آموزش نوروفیدبک بر نوار مغزی و عملکرد تعادلی کودکان مبتلا به اختلال خواندن. مجله توانبخشی نوین.
نظری، م. ع.، میرلو، م. م.، سلطانلو، م.، رضایی، م.، روشنی، ع.، اسدزاده، س. (زیر چاپ). طراحی و ساخت آزمون رایانهای برای اندازهگیری آستانه افتراقی زمان، فصلنامه تازههای علوم شناختی.
میرلو، م. م.، نظری، م. ع.، اسدزاده، س. (زیر چاپ). نوروفلسفه از آغاز تا به امروز. پژوهشهای فلسفی.
نظری، م. ع.، خیاطی، ف.، پورشریفی، ح.، حکیمی، م.، شجاعی، ز. (تحت بررسی). تهیه هنجار مقدماتی بار هیجانی واژگان فارسی.
مقالات ارائه شده در کنفرانسهای بینالمللی:
Nazari, M. A.; Aarabi, A.; Wallois, F; Berquin, P. Electroencephalographic characteristic of children with attention-deficit/Hyperactivity disorder. 1st Annual World Congress of NeuroTalk, June 25-28, 2010, in Singapore.
Nazari, M. A.; Berquin, P.; Missonnier, P.; Aarabi, A.; Broca, A.; Wallois, F. Early visual processing deficit in children with ADHD: An event-related potential study. Third International Conference of Cognitive Science. 3-5 March 2009 in Tehran, Iran.
Berquin, P., Querne, L., Nazari, M.A., de Broca, A., & Boucart, M. (2007). Prediction of response to methylphenidate in children with Attention Deficite Hyperactivity Disorder with a short visuospatial choice task. 39th International Danube Symposium, Wurburg (Germany), 2-5 June. Journal of Neural Transmission, 114 (7).
Querne, L., Nazari, M.A., de Broca, A., Boucart, M. & Berquin, P., (2007). Attention Deficite Hyperactivity Disorder: Distinct abnormal distributions of response time evidenced in Inattentive, Compined and Hyperactive/Imponsive subtypes. 39th International Danube Symposium, Wurburg (Germany), 2-5 June.
Querne, L., Nazari, M.A., de Broca, A., Boucart, M. & Berquin, P., (accepté). Trouble Déficitaire d’Attention avec ou sans Hyperactivité (TDAH) : distribution anormale des temps de réponse dans les sous-types hyperactifs/impulsif, inattentif et mixte. Congrès de SOCIETE DE NEUROPSYCHOLOGIE DE LANGUE FRANCAISE. Amiens, 23-24 Mai 2008.
Mohammadi, M. R.; Mohammadkhani, P.; Nazari. M. A.; Salavati. M. .Self Report of Psychological Problems in Abused Children in Iran. XII world Congress of Psychiatry. 24-29 August 2002 in Yokohama, Japan.
Mohammadkhani, P.; Salavati, M.; Nazari. M. A. Development, validation, and reliability of Child Abused Scale. XII world Congress of Psychiatry. 24-29 August, 2002 in Yokohama, .Japan.
Mohammadi, M. R.; Mohammadkhani, P.; Salavati, M.; Nazari. M. A. Normalization of traumatic symptoms checklist for children (TSCC) in Iran. World Congress of Psychiatry. 24-29 August, 2002 in Yokohama, .Japan.
Mohammadkhani, P.; Mohammadi, M. R.; Salavati, M.; Nazari M. A. Life Quality and general Health in Parents of Abused Children. Xth European Conference on Developmental Psychology. 22-26 August 200I in Uppsala, Sweden.
Mohammadkhani, P.; Mohammadi, M. R.; Salavati, M.; Nazari. M. A. Prevalence, different forms of child abuse and maltreatment. Xth European Conference on Psychological Assessment. Uppsala, Sweden, 22-26 August, 2001.
Nazari, M. A.; Ahmadlou, M.; Wallois, F. Effects of Continuous Performance Task on EEG Synchronization. 15th Congress of the European Federation of Neurological Societies, Budapest, Hungary, September 10-13, 2011.
Nazari, M. A.; Mirloo, M. M.; Asadzadeh, S. Neuroplasticity and treating children with attention deficit/ hyperactivity disorder, 1th international and 12th Iranian congress of pediatric neurology, Zanjan, Iran, August 29-31, 2012.
Mosanezhad, E.; Nazari, M. A.; Jahan, A. Reading improvements and normalization of the EEG in reading disabled children following neurofeedback, 1th international and 12th Iranian congress of pediatric neurology, Zanjan, Iran, August 29-31, 2012.
مقالات ارائه شده در کنفرانسهای ملی:
Nazari, M. A. Working memory and EEG changes following Neurofeedback training in reading disabled children. Basic and Clinical Neuroscience Congress, Tehran, Iran, November 7-9, 2012.
Nazari, M. A.; Taghizadeh, S.; Jahan, A. Which is impaired in ADHD: early stage or late stage information processing. Basic and Clinical Neuroscience Congress, Tehran, Iran, November 7-9, 2012.
Nazari, M. A.; Mirloo, M. M.; Soltanlou, M.; Rezaei, M.; Bakhshipoor Rodsari, A. Time perception: time discrimination test as a dual task, Basic and Clinical Neuroscience Congress, Tehran, Iran, November 7-9, 2012.
Nazari, M. A.; Berquin, P. Effect of electrical activity feedback on cognition. 17th Iranian Conference on Biomedical Engineering (ICBME), 3-4 November, 2010, in Isfahan. Indexed in IEEE Xplore.
Nazari, M. A.; Ahmadlou, M.; Wallois, F. Effect of cognitive task on delta and beta EEG synchrinization. 17th Iranian Conference on Biomedical Engineering (ICBME), 3-4 November, 2010, in Isfahan. Indexed in IEEE Xplore.
نظری، م. ع. اثرات رفتاری و نوروسایکولوژیک نوروفیدبک در مقایسه با فنیل فینیدات در درمان اختلال نقص توجه و بیشفعالی، دومین کنگره ملی پژوهشهای روانشناسی بالینی، 29 بهمن لغایت 1 اسفند 1387، تهران.
نظری، م. ع.، اعرابی، ا.، برکن، پ.، ولوآ، ف. تغییرات زمانی و توپوگرافیک موج P300 در حین تکلیف شناختی: نتایج مقدماتی، دومین کنگره ملی انجمن روانشناسی ایران، 19 لغایت 21 اردیبهشت 1385، تهران.
نظری، م. ع.، رضایی، م.، رمضانپور، ا. تهیه و اعتباریابی آزمون تشخیص دیسلکسیا: یک آزمون غربالگری، اولین کنگره ملی انجمن روانشناسی ایران، 30 شهریور لغایت 1 مهر 1377، تهران.
میرلو، م. م.؛ نظری، م. ع. نوروپسیکولوژی ادراک زمان در کودکان دارای نقص توجه – بیشفعالی. پنجمین سمپوزیوم نوروپسیکولوزی ایران، 22 لغایت 24 آذرماه 1390، تهران: مجتمع دانشگاهی ولیعصر.
رضائیپور، ی.؛ نظری، م. ع. بررسی تاثیرات نوروپسیکولوژیک بازیهای رایانهای. پنجمین سمپوزیوم نوروپسیکولوزی ایران، 22 لغایت 24 آذرماه 1390، تهران: مجتمع دانشگاهی ولیعصر.
نظری، م. ع.، محمدآقازاده، ر.، پورشریفی، ح. ساخت و اعتباریابی مقدماتی نسخهی رایانهای آزمون عملکرد مداوم. پنجمین سمپوزیوم نوروپسیکولوزی ایران، 22 لغایت 24 آذرماه 1390، تهران: مجتمع دانشگاهی ولیعصر.
رستمی، م.؛ نظری، م. ع. سیستمهای مغزی – رفتاری، جنسیت و دست برتری، 11 و 12 اسفندماه 1389، سومین کنگره انجمن روانشناسی ایران، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
نظری، م. ع.، لطفی، س. تاثیر القای خلق بر سوگیری حافظه صریح با توجه به سیستمهای مغزی- رفتاری. سومین کنگره انجمن روانشناسی ایران، 11 و 12 اسفندماه 1389، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.