مقالات روانشناسی: مطالب علمی روانشناسی متخصصان و عموم

ویژه مطالعه

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، در راستای بخشی از رسالت خود که همانا ارتقای دانش روانشناختی متخصصان و نیز عموم مردم به ویژه مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می باشد، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

 

تمرین‌هایی ساده برای مقابله با اضطراب
تمرین‌هایی ساده برای مقابله با اضطراب
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

تمرین‌هایی ساده برای مقابله با اضطراب

تمرین‌هایی ساده برای مقابله با اضطراب

تهیه و تنطیم: علی فیضی
این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی تهیه شده است.

در این متن سه تمرین ساده برای مقابله با اضطراب ارائه‌شده است. شما می‌توانید این پنج تمرین را به‌سادگی در زندگی روزمره خود انجام بدهید. انجام این تمرین‌ها وقت زیادی را از شما نمی‌گیرد و انجام منظم آن‌ها تأثیر «زیادی» در کاهش میزان اضطراب شما خواهد داشت .

1. مشاهده برگ

چند برگ جمع‌آوری کنید. مهم نیست که چه نوع برگی باشد. از هر برگی می‌توان برای این تمرین استفاده کرد. یک برگ را در دست خود نگه‌دارید و توجه خود را به‌طور کامل روی آن متمرکز کنید. آن را مشاهده کنید. به خصوصیات آن دقت کنید؛ مثلاً می‌توانید به خود بگویید: «این برگ سه لکه بزرگ روی یک‌طرف خود دارد یا گوشه‌های آن باهم منطبق است» یا این‌که: رگ‌های سبز این برگ از بالا به پایین کشیده شده است.
به تاروپود، رنگ و نرمی و زبری برگ توجه کنید و این کار را بدون این‌که درباره خوبی یا بدی یا خوشایند و ناخوشایندی، زشتی و زیبایی قضاوت آن کنید انجام بدهید.
برگ را ارزیابی و درباره آن فکر نکنید. فقط آن را برای 5 دقیقه مشاهده کنید.

2. غذا خوردن با هشیاری

چند گام برای غذا خوردن با توجه آگاهانه وجود دارد. اول اینکه ببینید آیا هرروز از سر عادت نوع خاصی از غذا را سر صبحانه و نهار و شام می‌خورید؟ اگر این‌طور است سعی کنید این عادت‌ها را تغییر بدهید. دوم اینکه با توجه غذا بخورید؛ یعنی هنگام خوردن هر تکه به مزه، گرمی و سردی و دیگر خصوصیات دقت کنید. گام سوم این است آن را وقتی سرتان شلوغ است و وسط کلی کار دیگر غذا نخورید. به‌عبارت‌دیگر وقتی غذا می‌خورید فقط همان کار را بکنید و کار دیگری انجام ندهید. گام چهارم این است فقط وقتی گرسنه هستید غذا بخورید. به‌عبارت‌دیگر هر وقت سروقت غذا می‌روید از خود بپرسید: آیا من واقعاً گرسنه هستم؟ تا موقع سیر شدن غذا بخورید و خودتان را گرسنه نگذارید. البته نباید تا نباید تا موقع پر شدن معده به غذا خوردن ادامه بدهید. گام پنجم تفکر هشیارانه است؛ یعنی مشاهده کنید که چطور افکار انتقادی مثل نمی‌خواهم پنج کیلو اضافه‌وزن داشته باشم یا «من خیلی احمقم، چطور می‌توانم این کار را انجام بدهم» می‌تواند توجه و هشیاری شمارا منحرف بکند. به این نکته توجه کنید که چون این افکار را دارید مجبورید که بر اساس آن‌ها عمل کنید یا اجازه بدهید ما را هیجان‌زده بکنند. افکار منفی می‌تواند باعث شروع پرخوری یا توقف غذا خوردن معقول و مناسب بشود.

به یاد داشته باشید: یک فکر فقط یک فکر است. نه یک واقعیت!

گام ششم گفتگوی هشیارانه است. صحبت کردن درباره غذا خوردن و چاقی آن‌قدر شایع است که ما از تأثیرات مضر آن روی عزت‌نفس خود آگاه نیستیم. وقتی با دوستان و اعضای خانواده هستید. مراقب واکنش خود به «گفتگو درباره چاقی» باشید (مثلاً من خیلی چاقم یا بحث: من چاقم اما تو نیستی). به یاد داشته باشید که کلمات می‌توانند تأثیر مضری روی مشکلات یک فرد با غذا خوردن و چاقی داشته باشد.

3. تنفس آگاهانه

یک جای راحت و ساکت برای نشستن پیدا کنید و سپس شروع به تمرکز روی درون خود بکنید. چشمانتان را ببینید و عمیق تنفس کنید. توجه خود را روی چگونگی تنفس خود متمرکز کنید اما سعی نکنید که الگوی آن را تغییر بدهید. این کار کمک می‌کند تا آگاهی خود را لحظه حال متمرکز کنید. اگر متوجه شدید که ذهنتان به سمت فکر و خیال‌های دیگری می‌رود تمرکز خود را دوباره رو تنفس خود متمرکز کنید. در طول تمرین  ممکن است افکار متفاوتی ازجمله افکار منفی و اضطراب‌آور در ذهن شما پیدا بشوند. به‌جای تلاش برای سرکوب این افکار، به آن‌ها خوش‌آمد بگویید و منتظر باشید تا از ذهن شما بگذرند. تمرین خوش‌آمد گویی به افکار ناراحت‌کننده باعث می‌شود تا کمتر به آن‌ها واکنش نشان بدهید و اضطراب کمتر و آرمش بیشتری را تجربه کنید.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب شناسی زیر بلامانع است:
علی فیضی. (1393 تمرین‌هایی ساده برای مقابله با اضطراب. برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR
مطلب قبلی پنج کلید عشق‌ورزی هشیارانه: آیا می‌توانید تفاوت رابطه خوب با بد را بگویید؟
مطلب بعدی آن افکار لعنتی ناخواسته: به دنیای افکار مزاحم خوش‌آمدید!
چاپ
6990 به این مطلب امتیاز دهید:
2/4

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10336

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21267

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی