مقالات روانشناسی: مطالب علمی روانشناسی متخصصان و عموم

ویژه مطالعه

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، در راستای بخشی از رسالت خود که همانا ارتقای دانش روانشناختی متخصصان و نیز عموم مردم به ویژه مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می باشد، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

 

آن افکار لعنتی ناخواسته: به دنیای افکار مزاحم خوش‌آمدید!
آن افکار لعنتی ناخواسته: به دنیای افکار مزاحم خوش‌آمدید!
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

آن افکار لعنتی ناخواسته: به دنیای افکار مزاحم خوش‌آمدید!

آن افکار لعنتی ناخواسته: به دنیای افکار مزاحم خوش‌آمدید!

دکتر رابرت لیهی
مترجم: علی فیضی
این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمه شده است.

آیا تابه‌حال به از دست افکار و تصورات ناخوشایند به ستوه آمده‌اید؟ مثلاً فکرهایی نظیر: «من اشتباه کردم: یا به گمانم سرطان دارم یا دارم کنترل خودم را از دست می‌دهم». این افکار انگار که سرزده و بی دعوت وارد ذهنتان می‌شوند و در مقابل شما می‌خواهید تا آن‌ها را متوقف کنید. شما درباره این افکار به فکر فرومی‌روید و چیزهایی شبیه این جملات پائین به خود می‌گویید:

• باز این فکر را دارم.
• من چه ام شده که این‌جوری فکر می‌کنم؟
• این‌جور فکر کردن معنی بدی درباره من دارد.
• باید کاری بکنم- تا مطمئن شوم که این فکر به واقعیت نمی‌پیوندد.
• من نباید این فکر را داشته باشم.

شما شروع به توجه به این فکر می‌کنید و آن را بارها و بارها به‌عنوان چیز معنی‌داری تفسیر می‌کنید. شاید داشتن این فکر به معنی «دیوانگی» شما، شرور بودن شما باشد شاید به معنی آغاز حمله هراس باشد شاید به معنی آن باشد که به کسی حمله خواهید کرد. این فکر در سر شما می‌چرخد که ذهنتان دشمن جان شما شده است، با تعجب احساس می‌کنید که کنترل خود را ازدست‌داده‌اید: چرا این افکار دیوانه‌وار را دارم؟
مبارزه با ذهن خود را شروع می‌کنید و این فکر به ذهنتان می‌آید: افراد سالم چنین افکاری را ندارند. از فکر خود می‌ترسید، خجالت می‌کشید و خیال می‌کنید که این فکر پیش‌بینی چیزی در آینده است. این فکر شاید این معنی را بدهد که خطرناک هستید و خدا را شما را عذاب خواهد داد.

به دنیای افکار مزاحم خوش‌آمدید! درمان شناختی می‌تواند به شما کمک می‌کند. مشکل شما این نیست که چنین افکار مزاحمی دارید. مشکل شما این است که آن‌ها را بد به‌طور ناکارآمدی ارزیابی می‌کنید، تلاش می‌کنید تا آن‌ها را سرکوب کنید و از موقعیت‌هایی که آن‌ها را فراخوانی می‌کند پرهیز می‌کنید. مشکل خود فکر نیست بلکه کاری است که درباره آن انجام می‌دهید.

درباره افکار خود فکر کنید

سه قانون مهم را به یاد بسپارید:

1. هرکسی فکرهای دیوانه‌وار و منزجرکننده‌ای از ذهنش می‌گذرد.
2. فکر چیزی متفاوت از واقعیت است.
3. سرکوب فکر مفید نیست.

پژوهش درباره افرادی که به اختلال‌های اضطرابی مبتلا نیستند نشان داده که نود درصد آن‌ها افکار عجیب و غریبی دارند. افکاری که درباره آلودگی، آسیب زدن، موضوعات به لحاظ مذهبی ناشایست، از دست دادن کنترل و انحرافات جنسی است. همه ما افکاری ازاین‌دست را داشته‌ایم؛ پس فکرهای عجیب شما معنی خاصی درباره شما ندارد. همه ما کمی عجیب هستیم. انگار که بگوییم ما همه قوه تخیل داریم.
فکر و واقعیت یکی نیستند. اگر آن‌ها عین هم بودند شما باید الآن میلیاردر بودید. به یک کیسه پر از سکه طلا فکر کنید. همه اوقات روز درباره آن فکر کنید. در پایان روز شما فکرهای خیلی زیادی داشته‌اید اما چیزی برای فروختن ندارید.

تصور فکر= واقعیت چیزی است که یکی از پژوهشگران معروف حوزه اختلال وسواسی جبری به نام جک راکمن به آن «درهم‌آمیختگی فکر-عمل» می‌گوید. افرادی که مبتلا به اختلال وسواسی جبری هستند فکر می‌کنند: اگر فکر کنم که کنترلم را از دست می‌دهم همین‌طور خواهد شد یا اگر فکر کنم که شیطان می‌تواند ذهنم را تصرف کند او همین کار را خواهد کرد. عذر می‌خواهم، این‌ها فقط فکر هستند!
سرکوب افکار هم مفید نیست. شاید فردی به شما گفته است « یکی نوار کشی به مچ خودت ببند و هر وقت آن فکر (بد) به ذهنت آمد آن را بکش. فکر گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست و برمی‌گردد. لئون تولستوی درباره یک بازی که در دوران کودکی خودش انجام می‌داد نوشته‌ای دارد. او و هم‌بازی‌هایش یک‌گوشه می‌ایستادند و سعی می‌کردند که به خرس قطبی فکر نکنند. سال‌ها بعد روانشناس پژوهشگر دانشگاه هاروارد دن واگنر نشان داد که اگر به مردم بگوییم درباره خرس قطبی فکر نکنند آن‌ها به احتمال بیشتری درباره خرس قطبی فکر خواهند کرد. سرکوب فکر منجر به برگشت فکر می‌شود.
درمانگران شناختی به این موضوع علاقه‌مندند که ما چطور افکار خودمان را ارزیابی می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال روانشناسان کانادایی کریستین پوردون و دیود کلارک پژوهش‌های انجام‌شده درباره افکار مزاحم را مرور کردند. آن‌ها این نکته را فهمیدند که ارزیابی تصورات و افکار مزاحم و استفاده از راهبردهای کنترل فکر درباره آن‌ها ویژگی اصلی اختلالات اضطرابی است. افراد مبتلا به وسواس سعی می‌کنند تا افکار خود را اغلب با استفاده از آیین‌های اجباری سرکوب و خنثی کنند. افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی فکر مزاحم خود با محتوی «مضطرب به نظر خواهم آمد» را مساوی با تحقیرشدن می‌دانند. افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه وقتی تصورات و احساسات آزاردهنده و مزاحمی را تجربه می‌کنند خیال می‌کنند که سانحه در همان لحظه دارد اتفاق می‌افتد. وقتی این‌طور فکر می‌کنیم انگار داریم از ذهن خودمان فرار می‌کنیم.
انگار داریم از سایه خودمان فرار می‌کنیم، اما هرچه قدر هم سریع بدویم سایه مان همیشه پشت سر مان است.

منبع:
HTTP://WWW.PSYCHOLOGYTODAY.COM
حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب شناسی زیر بلامانع است:
رابرت لیهی. (1393). آن افکار لعنتی ناخواسته: به دنیای افکار مزاحم خوش‌آمدید!. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR
مطلب قبلی تمرین‌هایی ساده برای مقابله با اضطراب
مطلب بعدی روانشناسان مثبت نگر چه چیزی را درباره هیجان منفی به شما نمی‌گویند؟
چاپ
15008 به این مطلب امتیاز دهید:
3/4

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10336

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21267

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی