مقالات روانشناسی: مطالب علمی روانشناسی متخصصان و عموم

ویژه مطالعه

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، در راستای بخشی از رسالت خود که همانا ارتقای دانش روانشناختی متخصصان و نیز عموم مردم به ویژه مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می باشد، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

 

روانشناسان مثبت نگر چه چیزی را درباره هیجان منفی به شما نمی‌گویند؟
روانشناسان مثبت نگر چه چیزی را درباره هیجان منفی به شما نمی‌گویند؟
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

روانشناسان مثبت نگر چه چیزی را درباره هیجان منفی به شما نمی‌گویند؟

روانشناسان مثبت نگر چه چیزی را درباره هیجان منفی به شما نمی‌گویند؟

رابرت بیسواس دینر
مترجم: علی فیضی
این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

شادمانی را آسان می‌توان به مردم فروخت و درون حلقه‌های روانشناسی مثبت نگر بحث درباره شادمانی بیشتر از هر چیز دیگری است. حقیقت این است که مردم می‌خواهند لذت ببرند و از رنج کشیدن دوری کنند. درواقع پژوهشی با شرکت افرادی از ملت‌های گوناگون نشان می‌دهد که مردم بسیار به شادمانی علاقه‌مندند. شادمانی آن‌قدر در نظر مردم ارزشمند است که آن را هم‌ردیف رویدادهای شیرین زندگی از قبیل ثروتمند شدن و عاشق شدن می‌دانند. یکی از مقالاتی که در حوزه روانشناسی مثبت نگر به آن بسیار استناد می‌شود پژوهشی از سونیا لیوبومیرسکی و همکارانش است. ایشان در مطالعه خود نشان دادند که احساس مکرر هیجان مثبت با سلامتی، روابط خوب و موفقیت‌های شغلی همبستگی دارد. هرچند این اطلاعات خوراک افراد عادی آشنا با روانشناسی مثبت نگر است اما آن‌قدری محدود است که در آن به هیجان منفی چندان پرداخته نمی‌شود. گردشی در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های مرتبط با روانشناسی مثبت نگر بیان‌کننده تمرکز روی شادمانی و بحث بسیار کمتری درباره هیجانات تلخ است؛ بنابراین من در این مقاله اطلاعاتی را در اختیار شما می‌گذارم که حدس می‌زنم برای شما جدید باشد:

وقتی افراد انتخاب می‌کنند که عصبانی بشوند:

هرچند عموم مردم شادمانی را ترجیح می‌دهند اما به نظر می‌رسد وقتی می‌بینند که عصبانی شدن فواید طولانی‌مدتی برای آن‌ها دارد به آن تمایل پیدا می‌کنند! چطور مکن است عصبانیت مفید باشد؟ معلوم شده که احساس خشم به شما برای مواجهه کمک می‌کند. در مطالعه پژوهشگری به نام مایا تمیر معلوم شد افراد عصبانی در بازی‌های مواجهه‌ای از افراد غیر عصبانی موفق‌تر هستند. برای درک بهتر موضوع تصور کنید که در دنیای واقعی همه مسافرانی که پروازشان تأخیر داشته با عصبانیت با مأموران متصدی امور روبه‌رو شوند. چه ها که نمی‌شد! شاید شما بر این باور باشید که خنده‌ای دوستانه و اغماض کردن بیشتر مؤثر است اما این هم احتمال دارد که خشم با خود حمایت گری قوی‌تر و مصالحه کمتری همراه باشد. تامیر و همکارانش برای آنکه شواهد بیشتری به دست بیاورند یک پژوهش متعاقب مطالعه قبلی خود انجام دادند و متوجه شدند افراد خشمگین توانسته بودند که استردادهای مالی بیشتری به دست بیاورند و دیگران در مقابل خواسته‌های آن‌ها بیشتر تسلیم‌شده بودند. خشم شاید برای روابط بلندمدت خوب نیست و حتماً خوشایند نیست اما می‌تواند در برخی موقعیت‌ها مؤثرتر از شادمانی باشد.

وقتی مردم ترس را انتخاب می‌کنند:

عامل دیگری که وقتی به خشم توجه می‌کنیم ازنظر دور نگه‌داشته می‌شود این است که عصبانی شدن می‌تواند ما را خیلی برانگیخته کند و معنی برانگیختگی آن است که واقعاً یک‌جورهایی حس خوبی به آدم دست می‌دهد. جالب است که افراد بعضی‌اوقات احساسات کمتر برانگیخته کننده و کمتر لذت بخشی را انتخاب می‌کنند. این وضعیت مخصوصاً وقتی درست است که افراد اهداف منفی را بیشتر از اهداف مثبت انتخاب می‌کنند. به زبان ساده دو نوع هدف وجود دارد. اهداف مثبت آن‌هایی هستند که رسیدن به آن‌ها پیامد مثبت دارد، مثلاً: من می‌خواهم کیک شکلات بخرم تا دسر خوشمزه‌ای برای شام داشته باشم. اهداف منفی آن‌هایی هستند که در آن‌ها به دنبال اجتناب از پیامد منفی هستیم، مثلاً: من دیگر نمی‌خواهم پشمک بخورم چون باعث چاقی من می‌شود. در سلسله مطالعاتی که تامیر و همکارانش انجام دادند شاهد روشنی برای این پیدا شد که مردم وقتی به دنبال اهداف منفی هستند ترسیدن را ترجیح می‌دهند. علی‌رغم ناخوشایندی ترس، افراد انگار تشخیص می‌دهند که ترس به آن‌ها کمک می‌کند تا به اهداف خاصی بهتر دست پیدا کنند.
این نکات چه معنایی برای شما دارد؟ باید شادمانی را به نفع خشم و ترس کنار بگذارید؟ البته که نه. هیجانات مثبت همچنان فوایدی نظیر این دارد که باعث اجتماعی و پذیرا شدن بیشتر مردم می‌شود. شادمانی اما قرصی جادویی نیست که هر مشکلی را حل کند و هر زخمی را شفا بدهد. در جعبه‌ابزار هیجان‌های خود همچنان برای خشم و ترس جایی نگه‌دارید. خشم به شما کمک می‌کند تا درراه عشق خود پایمردی کنید، از حق خود دفاع کنید و در مقابل بی‌عدالتی بایستید. ترس به شما کمک می‌کند تا از نتایج ناخوشایند اجتناب کنید. درواقع پژوهش و یافتن اطلاعات بیشتر درباره ارتباط هیجان‌های مثبت و منفی –مثلاً وقتی‌که از آن‌ها برای پیگیری اهداف مثبت و منفی استفاده می‌کنیم- یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های بعدی در روانشناسی مثبت نگر است. نگه‌داشتن ایده‌های مطرح‌شده در این مقاله در ذهن به ما همچنین کمک می‌کند تا افراد عصبانی و ترسو را بهتر درک کرده و ببخشید. آن مرد در فرودگاه را یادتان می‌آید که زیادی سروصدا راه انداخته بود؟

منبع:
http://www.psychologytoday.com

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب شناسی زیر بلامانع است:
رابرت بیسواس دینر. (1393). روانشناسان مثبت نگر چه چیزی را درباره هیجان منفی به شما نمی‌گویند؟. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR
مطلب قبلی آن افکار لعنتی ناخواسته: به دنیای افکار مزاحم خوش‌آمدید!
مطلب بعدی حق با منه، تو اشتباه می‌کنی
چاپ
8637 به این مطلب امتیاز دهید:
4/7

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10382

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21307

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی