مقالات روانشناسی: مطالب علمی روانشناسی متخصصان و عموم

ویژه مطالعه

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، در راستای بخشی از رسالت خود که همانا ارتقای دانش روانشناختی متخصصان و نیز عموم مردم به ویژه مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می باشد، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

 

دست‌اندازهای خطرناک زندگی را بشناسیم
دست‌اندازهای خطرناک زندگی را بشناسیم
دکتر حمید پورشریفی
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

دست‌اندازهای خطرناک زندگی را بشناسیم

ترجمه و بازنویسی:
علی فیضی
این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاورۀ زندگی ترجمه شده است
ضرب المثل چینی معروفی وجود دارد که می‌گوید: «اگر ندانی کجا می‌روی این همان جایی است که به آن خواهی رسید». بدون این که از خود بپرسیم واقعا می‌خواهیم در زندگی به کجا برویم نمی‌توانیم مسیر زندگی خود را مشخص کنیم. به نظر ساده و بدیهی می‌آید اما در این مورد حرف زدن از عمل کردن خیلی راحت‌تر است. در این مسیر دست‌اندازهایی وجود دارند که اگر مراقبشان نباشیم ماشین زندگی‌مان را پنچر می‌کنند.
وقتی به اولین دست‌انداز می‌رسید که اهداف خود را با مسیرهای مطلوب زندگی خود و ارزش‌هایتان عوضی بگیرید. اجازه بدهید توضیح بدهم. اهداف چیزهایی هستند که می‌توانید به آنها برسید یا نرسید: ازدواج کردن، استخدام شدن، ترفیع شغلی گرفتن، کسب یک مهارت حرفه‌ای، خانه خریدن و نظیر اینها. اهداف مثل تابلوها راه به پیش رفتن کمک می‌کنند اما مسیر ما را مشخص نمی‌کنند. اگر آنها را مقصد نهایی خودتان در نظر بگیرید با دو مشکل عمده روبه‌رو خواهید شد؛ اول این که اگر به آنها نرسید آن وقت زندگی شما شبیه یک شکست خواهد بود، دومی این است که به آنها برسید ان وقت سوال این است که بعدش چه؟ دیگر می‌خواهید چکار بکنید؟ اینجاست که مفهوم ترسناک «بحران وجودی» را می‌توان در افرادی که به ظاهر موفق هستند دید.
ارزش‌ها و مسیرهای مطلوب زندگی مثل اهداف نیستند بلکه ویژگی‌هایی هستند که می‌توانید در رفتار خود متجسمشان بکنید یا نکنید. می‌توانید و امیدوارم که با کسی که دوستش دارید قرار بگذارید اما سوال اصلی این است که به عنوان یک شریک عاطفی چه ویژگی‌هایی می‌خواهید داشته باشید؟ ممکن است بگویید می‌خواهم متعهد، عاشق و حمایت‌گر باشم. خوشبختانه می‌توانید این ویژگی‌ها را لحظه به لحظه در رفتار خود نشان بدهید اما هیچ وقت به آنها به صورت کامل نخواهید رسید. همیشه می‌توانید قدم بیشتری برای متجسم کردن این ویژگی‌ها بردارید یا این که به قرار خودتان گند بزنید. انتخاب با شماست.
به دومین دست‌انداز وقتی می‌رسید که اجازه بدهید ارزش‌هایتان وابسته به دیگران باشد. مثلاً خواستن این که دوستتان بدارند. این که بخواهیم دوستمان بدارند طبیعی است. من هم می‌خواهم دوستم بدارند؛ فقط مساله این است که نمی‌توان این خواسته را به عنوان مسیر زندگی در نظر گرفت چون نمی‌توانید این ویژگی را در خود متجسم کنید. این خواسته وابسته به شما نیست؛ پس استفاده از این خواسته به عنوان مسیر مطلوب زندگی شبیه این است که از یک غریبه بخواهید مشخص کند که تعطیلات به کجا سفر کنید. ایدۀ خوبی به نظر نمی‌رسد.
سومین دست‌انداز وقتی خودش را نشان می‌دهد که احساسات را به عنوان مسیرهای مطلوب زندگی یا ارزش‌های خودتان انتخاب کنید. مثلا یک مثال رایج این است: شاد باشم یا آرامش داشته باشم. اول این نکته را بگویم که چنین آرزویی طبیعی است. من هم می‌خواهم شاد و آرام باشم؛ اما این آرزو را به عنوان مسیر مطلوب زندگی در نظر گرفتن شبیه این است که بگویید فقط می‌خواهم در خیابان‌های بدون ترافیک رانندگی کنم. شما نمی‌توانید ترافیک را کنترل کنید؛ بدتر این که اگر چنین چیری را بخواهید لزوما مشخص نیست که در نهایت سر از کجا در می‌آورید. البته وقتی ناراحت می‌شویم کاملاً طبیعی است که بخواهیم از این ناراحتی دور بشویم. من هم وقتی ناراحت می‌شوم می‌خواهم این ناراحتی را نداشته باشم. این خواسته کاملاً طبیعی است فقط مساله این است که نمی‌توان چنین آرزویی به عنوان مسیر مطلوب زندگی یا ارزش استفاده کرد.
به خودتان هدیۀ روشن‌سازی ارزش‌ها و مسیرهای مطلوب زندگی‌تان را بدهید. در مطلب بعدی تمرینی را برای شما بیان خواهم کرد که به شما کمک می‌کند مسیرهای مطلوب واقعی زندگی‌تان را برای خودتان مشخص کنید. شناختن این مسیرها رضایتمندی بیشتری از زندگی را به ارمغان می‌آورد و حس تازه‌ای از معنادار بودن زندگی را در روان شما جاری می‌کند.
حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
فیضی، علی. دست‌اندازهای خطرناک زندگی را بشناسیم. (1396). برگرفته در روز/ماه/ سال از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://mrmz.ir/


مطلب قبلی چه زمانی و چطور به بچه ها نه بگوییم؟
مطلب بعدی مصداق های آزار جنسی در محیط کار و روش های مقابله با آن
چاپ
5347 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10374

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21300

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی