مقالات روانشناسی: مطالب علمی روانشناسی متخصصان و عموم

ویژه مطالعه

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی، در راستای بخشی از رسالت خود که همانا ارتقای دانش روانشناختی متخصصان و نیز عموم مردم به ویژه مراجعان مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می باشد، قصد دارد مطالبی را با عنوان ویژه مطالعه فراهم و انتشار نماید. از مخاطبان محترم سایت مرکز انتظار می رود گاه گاهی به این صفحه از سایت مراجعه نمایند و از همکاران متخصص مرکز و دیگر اعضای حرفه انتظار می رود نسبت به تهیه و ارسال مطالب اقدام نمایند تا با نام خودشان در سایت منتشر شود.

 

 

چه زمانی و چطور به بچه ها نه بگوییم؟
چه زمانی و چطور به بچه ها نه بگوییم؟
مدیر سایت
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

چه زمانی و چطور به بچه ها نه بگوییم؟

ایلین کندی
مترجم: عاطفه محمدصادق
(این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی تهیه و تنظیم شده است)  

محدودیت گذاشتن برای بچه ها کار پر چالشی است. آنها التماس می کنند، گریه می کنند، پا می کوبند یا مدام حرفشان را تکرار می کنند. بعضی والدین برای اینکه دیگر صدای بچه را نشنوند با آنها موافقت می کنند. برخی احساس گناه می کنند و برخی با حرص و مدام نه می گویند.
 شش موقعیتی که باید نه بگویید در ادامه آمده  است:

 1.زمانی که رفتارهای کودک ممکن است به کسی یا چیزی آسیب وارد کند نه بگویید. پیشگیری از آسیب، اولین دلیل برای نه گفتن است.کودکان توانایی پیش بینی عواقب را ندارند و نیاز به راهنمایی والدین دارند. این نه گفتن به بچه ها کمک می کند رشد کنند.
می توانید پیشنهاد دیگری بدهید. مثلا:نه، نمی تونی روی میز بپری. ممکنه میز صدمه ببینه یا بشکنه. اگر می خواهی بالا و پایین بپری به حیاط برو.

 2.وقتی کاری را به تنهایی می توانند انجام دهند نه بگویید. گاهی بچه ها از والدین می خواهند کاری که خودشان از پس آن بر می آیند را انجام دهند. فارغ از اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوند کودکان نیاز دارند که تمرین کنند و مستقل شوند. این نه گفتن به کودک کمک می کند توانایی هایش را کشف کند.
 مثلا بگویید:نه نوبت تو هست که میز رو تمیز کنید. بلدی چطور این کار رو بکنی؟من یکی رو انجام میدم و بقیه ش با تو.

3.به خواسته ها نه بگویید نه به نیازها: مدام با تبلیغات بمباران می شویم و کلی چیز دلمان می خواهد که خرید آنها عاقلانه نیست.لازم نیست هرچیزی کودکتان می بیند بخرید. این نه گفتن باعث می شود کودکتان تحمل ناامیدی را یاد بگیرد و بداند هرچیزی که دوست دارد نمی تواند داشته باشد.
 می توانید با یک جمله همدلانه اینطور بگویید: نه ما اونو نمی خریم اما میتونم حدس بزنم چرا خوشت اومده. خیلی براق هست.

 4.وقتی برنامه تغییر می کند نه بگویید. زندگی قابل پیش بینی نیست. حتی وقتی می خواهیم کاری برای کودکمان بکنیم شرایط یکباره تغییر می کند. این نه گفتن به کودک صبوری و انعطاف پذیری را می آموزد.
 برنامه جدیدی بریزید.مثلا بگویید: نه ما نمی تونیم امشب اینکار رو انجام بدیم. امیدوار بودم که بشه اما عمه امشب به اینجا میاد و الان موقع خوابه. می تونیم فردا انجامش بدیم. دوست داری فردا صبح انجامش بدیم یا عصر؟

 5.وقتی نیازهای شخص دیگری(موقتا) مهم تر است نه بگویید .کودکان خودمحور اند و فقط خودشان را می بینند اما در نظر گرفتن نیازهای دیگران به آنها کمک می کند از مرحله خودمحوری عبور کنند.
 کشیدن احساسات دیگران روی کاغذ می تواند به درک کودک کمک بیشتری بکند. مثلا: نه نمی تونی جمعه با دوستت باشی. میدونم که خیلی دوست داری اما جمعه تولد مادربزرگ است. ما عاشق مادربزرگ هستیم پس می خواهیم خوشحالش کنیم. اگر تو نباشی ممکنه ناراحت بشه که نتونسته ببینتت.

 6.وقتی کاری خلاف ارزش های شماست نه بگویید. ما با رفتارهایمان ارزش ها را به کودکان آموزش می دهیم. پایبندی به ارزش هایتان به عنوان والدین باعث می شود کودکتان صداقت و ارزش های زندگی اش را پیدا کند.
 می توانید منطق رفتارتان را توضیح دهید اما فکر نکنید مجبورید کودک را متقاعد کنید. مثلا بگویید: نه تو نمیتونی موبایل داشته باشی. من فکر نمیکنم موبایل برای سن تو مناسب باشه و نمی خوام با تکالیف مدرسه و وقت گذرانی با خانوادت تداخلی پیدا کنه.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است: 
کندی، ایلین. (1396).چه زمانی و چطور به بچه ها نه بگوییم؟. عاطفه محمدصادق (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://MRMZ.IR/   
مطلب قبلی گذشته همسرم برایم مهم نیست: یک باور درست یا غلط؟
مطلب بعدی دست‌اندازهای خطرناک زندگی را بشناسیم
چاپ
4543 به این مطلب امتیاز دهید:
1/0

دیدگاه خود را درج فرمایید

افزودن دیدگاه

x
اخبار و رویدادهای جدید
0 10389

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21312

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی