متخصصان آموزش به روانشناسان و مشاوران

متخصصان آموزش به روانشناسان و مشاوران

 

 

 آموزش تخصصی به روانشناسان و مشاوران

 

همکاران فعلی مرکز مشاوره زندگی

دکتر حمید پورشریفی

لینک رزومه

دکتر جمیله زارعی

لینک رزومه

دکتر مهرنوش اثباتی

لینک رزومه

دکتر کمیل زاهدی تجریشی

لینک رزومه

 

 

 

همکاران قدیمی مرکز مشاوره زندگی)

 

نام همکار

برای آشنایی بیشتر

دکتر عبداله امیدی

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر عباس بخشی پور

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر حمید پورشریفی

متخصص روانشناسی سلامت

لینک رزومه

دکتر حمیدرضا حسن آبادی

متخصص روانشناسی تربیتی

لینک رزومه

 

 دکتر  جعفر حسنی

متخصص روانشناسی

 لینک رزومه

دکتر فریبا زرانی

متخصص روانشناسی سلامت

لینک رزومه

دکتر ناصر صبحی قراملکی

متخصص روانشناسی

لینک رزومه

دکتر کارینه طهماسیان

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر شهرام محمدخانی

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر مجید محمود علیلو

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه 

   دکتر نادر منیرپور

متخصص روانشناسی سلامت

    لینک رزومه

 

دکتر محمدعلی نظری
متخصص نوروساینس 

 لینک رزومه

دکتر مصطفی نوکنی

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

دکتر حمید یعقوبی

متخصص روانشناسی بالینی

لینک رزومه

 

 

 

 

 

متخصصان ارایه دهنده خدمات مشاوره ای و رواندرمانی

متخصصان ارایه دهنده آموزش به سازمان ها


متخصصان آموزش دهنده به عموم

اخبار و رویدادهای جدید
0 10710

پیام تسلیت

 

مرکز مشاوره ی زندگی با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادر گرامی جناب آقای دکتر مرتضی کشمیری را خدمت ایشان و خانواده‌ی محترمشان تسلیت عرض نموده و صبر جزیل  ‎برای ایشان آرزومند است.

0 21513

کارگاه های عموم

فرزند پرورری - مقابله با اهمالکاری - مدیریت خشم - ارتباط موثر بین فردی - تربیت جنسی - آموزش جراتمندی - مهارت های ارتباط موثر زناشویی

RSS
EasyDNNNews
   "با عرض معذرت اما تقصیر خودت بود" یک عذرخواهی واقعی نیست!
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

"با عرض معذرت اما تقصیر خودت بود" یک عذرخواهی واقعی نیست!

بورلی فلازینگتون
 مترجم: عاطفه محمدصادق
 این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره زندگی ترجمه شده است

   "با عرض معذرت تقصیر خودت بود" یک عذرخواهی واقعی نیست!

بعضی مواقع عذرخواهی کاملا به جا و مناسب است و برخی اوقات مناسب نیست. مثلا: ببخشید امروز هوا بارانی است و پیک نیک کنسل است" عذرخواهی به جایی نیست. اما اگر شما صحبت کسی را قطع کردید و به این امر واقف بودید کاملا بجاست که عذرخواهی کنید. اگر برای رسیدن به جلسه ای تاخیر داشتید باید عذرخواهی کنید. اما وقتی شما می دانید که باید عذرخواهی کنید اما واقعا احساس تاسف نکردید چه؟ در اینجا گفتن "متاسفم اما تقصیر خودتان بود" یا "متاسفم اگر اذیت شدید" یک عذرخواهی خالصانه نیست! در حقیقت این جمله در دسته بندی رفتارهای منفعل-پرخاشگر جای می گیرد(شما میدانید که فرد صدمه دیده، می دانید سهمی در این ماجرا داشتید اما واقعا احساس تاسف نمی کنید). بنابراین چطور می توانید بگویید متاسفم در حالیکه مطمئن نیستید اشتباه کرده باشید؟

5 مرحله زیر را در نظر بگیرید:

 1.به نقطه نظر فرد مقابل گوش دهید و سعی کنید موقعیت را از دید او نگاه کنید: شما ممکن است فکر کنید هیچ اشتباهی نکرده اید اما جمله "هر داستانی دو طرفه است" کاملا درست است. دید هر کسی به جهان دچار فیلترهایی است.ممکن است فیلترهای شما مانع مسئولیت پذیریتان شود؟  جمله: "من بابت سهم خودم در این اتفاق عذرخواهی می کنم" جمله مناسب تری است.

 2.دقت کنید چه رفتارهایی برای آسیب زدن وجود دارد که ممکن است انجام داده باشید.آیا قبلا از شما بابت این رفتار انتقاد شده است؟آیا افراد بازخوردی به این رفتار شما داده اند؟ فرصتی برای انعکاس به خودتان بدهید. گاهی اوقات اعتراف به رفتاری(حق با شماست. من بیش از حد رئیس مآبانه برخورد کردم و متاسفم) به شما در شناخت خودتان کمک می کند و دفعه بعدی رفتار بهتری خواهید داشت.

 3.اگر براستی معتقدید که شخص مقابل به اشتباه شما را خطا کار می داند، انگیزه درونی او را بررسی کنید. چه هدفی پشت آن نهفته است؟ مواقع دیگری هم بوده که دیگران مثل شما فکر نکرده باشند؟آیا قبلا مواردی بوده که موضوع از نظر شما پیش پا افتاده بوده اما طرف مقابل شما خیلی غمگین شده باشد؟ این می تواند نشانه لبریز شدن کاسه صبر او باشد. قبل از اینکه این تجربه را از دست بدهید و از کنار آن عبور کنید، تجربیات و اتفاقات قبلی را در نظر بگیرید.

 4.وقتی شما می گوید معذرت می خواهم، آن را صادقانه و خالصانه بیان کنید. وقتی بچه بودیم و والدین از ما می خواستند از برادر، خواهر یا دوستمان عذرخواهی کنیم، خیلی تند و سریع و زننده می گفتیم: ببخشید! اما می دانیم واقعا به آن اعتقاد نداشتیم. بزرگسالان این کار را بیشتر انجام می دهند. یک "ببخشید" برای رفع تکلیف به ویژه وقتی به دنبال آن می گوییم: تقصیر خودت بود، اوضاع را خراب می کند. در چشمان فرد مقابل نگاه کنید یا آنها را صدا کنید و توجهشان را به خودتان جلب کنید و متاسف باشید:" من عمیقا متاسفم بابت اتفاقی که افتاد و سهمی که در این اتفاق داشتم" یا "من بابت رفتاری که برایتان مشکل ایجاد کرد  خیلی معذرت می خواهم". اگر متاسف هستید، منظورتان را واضح برسانید.

 5.دقت کنید که برخی اشتباهات به چیزی بیشتر از "متاسفم" نیاز دارند. انتظار نداشته باشید چون عذرخواهی کردید پس آن شخص فورا شما را ببخشد. کشیش ها هنگام اعترف گرفتن شاید اینکار را انجام دهند اما تعداد کمی از افراد واقعا قادرند به سرعت ببخشند. بعضی چیزها بزرگ هستند و شخص آسیب دیده به زمان بیشتری برای بخشش نیاز دارد. توقعی از آنها نداشته باشید. بهترین کار این است که با او ارتباط برقرار کنید و سپس اجازه دهید التیام یابد. وقتی به آنچه انجام دادید اعتراف می کنید و سعی می کنید جبران کنید، رو به رشد هستید. وقتی از خودتان و دیگران عذرخواهی می کنید فرصت خوبی برای آگاه شدن از خودتان دارید.    

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع فلازینگتون، بورلی. (1395). "با عرض معذرت تقصیر خودت بود" یک عذرخواهی واقعی نیست . عاطفه محمدصادق (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://mrmz.ir/  
مطلب قبلی 7 روش برای مهربان تر بودن با خودتان
مطلب بعدی به خاطر طلاقت باید شرمگین باشی!
چاپ
2996 به این مطلب امتیاز دهید:
1/7

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی