قابلیتهای اصلی درمانگر ACT (بخش اول)
کرک استروساهل، استیون هِیز، کلی ویلسون و الیزابت گیفورد
مترجم:
علی فیضی
این
متن به سفارش مرکز خدمات روانشناختی و مشاوره زندگی ترجمهشده است.
.
سخت است که
قابلیتهای اصلی درمانگر ACT را توصیف کنیم.
چرا؟ چون همان فضایی که ACT از آن شروع
میشود منجر به ایجاد تکالیف رفتار نو، تمرینهای تجربی و استعارهها بهصورت جلسه
به جلسه و لحظهبهلحظه میشود. به همین خاطر است که توصیف ACT بهصورت مجموعه محدودی از تکالیف، تمرینات، استعارهها و تکالیف خانگی
برای آنهایی که ACT را به کار
میروند آزاردهنده است. اگر هدف ACT کمک به
تولید انعطافپذیری در درمانجو باشد پس بایستی شامل الگوسازی انعطافپذیری روانشناختی
از طرف درمانگر باشد. ACT بیشتر
مجموعهای از فرایندها است تا تکنیکها. بااینحال با چنان مجموعه غنیای از
راهبردهایی درمانی احمقانه است اصرار شود که تکنیک در تولید نتایج خوب مهم نیست.
درنهایت ما
عقیده داریم راههای بسیاری برای تفاوت گذاشتن بین درمان ACT
خوب و درمان ACT بد وجود دارد. تفاوت بین درمان خوب و بد تا
حدی با این تعیین میشود که فرایندهای اصلی ACT
تا چه حد بهخوبی درون درمان تلفیق و با آن یکپارچهشدهاند. این یکپارچهسازی
شامل پیامهای اصلی موجود درون هر فرایند به همراه تمرینات تجربی، تکالیف، استعارهها
و تکالیف درون و بیرون از جلسه مرتبط با آن پیامها است. بهعلاوه تجربه ما در
آموزش نشان میدهد که موضع و حالت درمانگر ACT کاملاً قابلتمایز و بهآسانی در جلسه قابلتشخیص است. تمثیلی که میتوانیم
استفاده کنیم یک اسکی کننده خوب بودن است. حالتهای مشخص اسکی کردن وجود دارد که
همه اسکی کنندههای خوب آنها را دارند. بدون چنان حالتهایی انجام همه مانورهایی
که بعداً در مسیر لازم میشود ناممکن است. درعینحال هر مانور خاصی ملزومات جسمانی
خود را دارد و باید بهخوبی انجام بشود. در غیر این صورت اسکی کننده زمانی که
مانور خاصی لازم میشود سقوط میکند. یکقدم
پیشتر برویم، اسکی کنندههای خوب به شیوههای بیشماری این مانورهای خاص با سبک
اسکی خود متناسب میکنند. بهطور مشابه درمانگر ACT
بایستی تعداد حالت درمانی بنیادی داشته باشد، بایستی قادر باشد تا بر اساس دانشی
که از فرایندهای اساسی دارد مانورهای ACT خاصی انجام
بدهد و بتواند این مانورها را با واقعیت هر درمانجو متناسب کند.
قابلیتهای
اصلی در حالت درمانی ACT
حالت روانشناختی
بنیادین درمانگر ACT عامل مهم خاصی در ارائه درمان خوب است. این
حالت شامل توانایی برقراری تماس با "فضایی" است که در آن بهطور طبیعی
جریان مییابد و همینطور الگوسازی جنبههای معینی از انعطافپذیری روانشناختی
است که به دنبال رساندن آنها به درمانجو هستیم. نظیر بسیاری از سنتهای دیگر
درمانی، ACT روی اهمیت گرما و ملایمت و نیز اصالت او تأکید
میکند. این حالت بهطور طبیعی از فهم عمیق رنج انسانی از دیدگاه ACT ناشی میشود. وقتی ما درمانجویان خود را میبینیم که در تله زبان گیر
افتادهاند ما خود را و تلههایی را میبینیم که درد خود ما را هم تولید میکنند..
بازشناسی عمیق درمانجو بهعنوان یک انسان همراه طبیعی چنین فهمی هست. درمجموع
ویژگیهایی که در ادامه میآیند حالت بنیادین ACT
را توصیف و تعریف میکنند:
-
درمانگر با درمانجو از دیدگاهی برابر، آسیبپذیر، اصیل و
مشترک صحبت میکند و به توانایی درونی درمانجو برای حرکت از پاسخ ناکارآمد به پاسخ
کارآمد احترام میگذارد.
-
درمانگر بهطور فعالانه هم پذیرش محتوای فکری-هیجانی چالشبرانگیز
(مثل آنچه در طول درمان پدیدار میشود) و هم تمایل به نگهداشتن ایدهها، احساسات
یا خاطرات دشوار را الگوسازی کند.
-
درمانگر با درمانجو بحث نمیکند، برای او سخنرانی نمیکند،
او را مجبور نمیکند یا در مورد چیزی او را قانع نمیسازد.
-
درمانگر تمایل دارد تا وقتیکه میخواهد نکتهای درمانی
را بیان کند در مورد مسائل و موضوعات شخصی خود افشاگری کند.
-
درمانگر مداخلات را با نیازهای ویژه درمانجو منطبق میکند.
درمانگر آماده است تا در هرلحظه جریان درمان را برای متناسب شدن با آن نیازها
تغییر بدهد.
-
درمانگر مداخلهها را با شرایط و ویژگیهای درمانجو
تطبیق داده و استعارههای، تمرینات تجربی و تکالیف رفتاری جدید خلق میکند که با
تجارب درمانجو، شیوه رایج سخن گفتن او و بافتار اجتماعی، قومی و فرهنگی او متناسب
است.
-
درمانگر میتواند از فضای فیزیکی محیط درمانی برای
الگوسازی حالت ACT استفاده کند (مثلاً در کنار درمانجو نشستن
یا استفاده از چیزهایی در اتاق که بهصورت جسمانی مفهوم ACT
را نشان میدهد).
-
درمانگر فرایندهای مرتبط با ACT
در لحظه تشخیص داده و هر جا که مناسب بود در بافتار رابطه درمانی از آنها حمایت
میکند.
حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتابشناسی زیر بلامانع
است:
استروساهل، کرک؛
هِیز، استیون؛ ویلسون، کلی؛ گیفورد، الیزابت. (1394). قابلیتهای اصلی درمانگر ACT
(بخش اول). علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟
سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR