متخصصان آموزش دهنده به عموم

متخصصان آموزش به عموم
0 18490

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
اهمیت معنا در سلامتی
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

اهمیت معنا در سلامتی

جیسون لیلیس

مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره زندگی ترجمه شده است.

وقتی جوان‌تر بودن می‌توانستم با کمترین زحمت ورزش کرده و رژیم غذایی سالمی داشته باشم. عادت کرده بودم این سؤال را از خودم بپرسم: چرا این کار برای مردم این‌قدر سخت است؟ حالا که تکالیف شغلی، فشارهای مالی، مشکلات سلامتی خانواده افزایش پیداکرده بهتر متوجه اوضاع هستم و تازه این حرف‌های کسی است که خوشبختی و خوش‌شانسی زیادی در زندگی خود داشته است. با این محیط پر از غذای سمی که گرفتار آن هستیم بعضی‌اوقات تعجب می‌کنم که چطور کسی می‌تواند زندگی‌اش را به سمت‌وسوی سالمی هدایت کرده و به حرکت در این مسیر، خوردن غذای سالم و ورزش کردن ادامه بدهد. موانع واقعاً زیادی بر سر این راه وجود دارد.

شروع عادت‌های سالم مخصوصاً با هدایت متخصصین برای بسیاری از مردم قابل انجام است. درواقع بسیاری از افرادی که برنامه کاهش وزن را شروع می‌کنند میزان کالری مصرفی خود را کاهش می‌دهند، فعالیت جسمانی بیشتری می‌کنند و اگر هم مقدار زیادی از وزن خود را کم نکنند به مقدار قابل قبولی وزن خود را کاهش می‌دهند. مشکل البته این است که عادت‌های سالم پایدار نمی‌مانند. یک پژوهش برای کشف علت این پدیده سرنخ‌هایی به دست آورده است.

پژوهشگران دانشگاه اوتاوا عادت‌های غذایی بیماران قلبی عروقی را به مدت یک سال پیگیری کردند. زمان شروع این یک سال روز وقوع یک رویداد قلبی ناگوار برای این بیماران بود. با توجه به حدی بودن رویداد قلبی ناگوار ما می‌توانیم فرض کنیم که همه بیماران انگیزه داشتند که یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنند؛ بااین‌حال پژوهشگران دریافتند افرادی که انگیزه آن‌ها بیشتر درونی بود در یک سال بعدی کیفیت رژیم غذایی بهتری داشتند. انگیزش درونی وقتی شعله‌ور می‌شود که شما برای انجام کارها بیشتر رسیدن به رضایت شخصی را مدنظر قرار می‌دهید و کاری را انجام می‌دهید که برای شما ارزشمند است. نقطه مقابل چنین انگیزشی، انگیزش بیرونی است که هدف آن به دست آوردن پاداش‌های بیرونی یا اجتناب از پیامدهای ناخوشایند است.

مطالعه‌ای دیگر عادت‌های غذایی نوجوانان رو در طول سال بررسی کرده است. این پژوهش به این یافته رسیده است: نوجوانانی که گزارش می‌دهند زندگی‎شان پرمعنا است و به جستجوی معنا در زندگی خود ادامه می‌دهند رژیم غذایی سالم‌تری داشته و بیشتر ورزش می‌کنند. بااینکه این مطالعه با شرکت نوجوانان انجام‌شده است اما نتیجه آن با نتایج مطالعات شامل بزرگ‌سالان همسو است و نشان می‌دهد که معنای شخصی با رفتار سالم رابطه دارد.

به نظر من اینجا می‌توان از کودکان چیزهای زیادی را در این مورد یاد گرفت. اگر می‌خواهید رژِم غذایی و عادت‌های ورزشی خود را در کوتاه‌مدت تغییر بدهید می‌توانید این کار با هدف‌گزینی، پیروی از راهنماها و تمرکز روی رفع بیماری‌ها یا متناسب شدن با لباس‌های جدید انجام بدهید. بااین‌حال اگر می‌خواهید واقعاً سبک زندگی خود برای همیشه تغییر بدهید نیاز دارید که کاری بیشتر از این‌ها انجام بدهید. شما نیاز دارید به این نکته بپردازید که سبک زندگی سالم دقیقاً چطور به زندگی شما معنی می‌دهد. سالم زیستن چطور به زندگی شما نیرو می‌دهد؟ این نوع زندگی چطور به شما اجازه می‌دهد کاری بکنید که از صمیم قلب برای شما ارزشمند است؟

اگر جواب دادن به این سؤالات برای شما آسان نبود از شیوه "که چه بشود؟" استفاده کنید. مثلاً شما می‌خواهید سالم‌تر غذا بخورید تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. باشد، دلیل بدی نیست... اما که چه بشود؟ تصور کنید که احساس بهتری نسبت به خودتان دارید. با این احساس رضایت چه‌کاری انجام می‌دهید که قبلاً انجام نمی‌دادید؟ آیا با دوستان خود فعالیت‌های بیشتری انجام می‌دهید؟ آیا با نوه‌های خودتان بیشتر وقت می‌گذرانید؟ آیا شروع به صمیم‌تر رفتار کردن با همسر خود می‌کنید؟ این‌ها نمونه‌هایی از انگیزش درونی هستند که می‌تواند به عادت‌های غذایی و ورزشی شما معنی بدهد؛ و پژوهش‌ها هم نشان می‌دهد که با پیگیری این رفتارهای معنادار و نه منتظر سالم‌تر شدن و کاهش وزن، می‎توانید که توانایی خود برای شروع و تداوم یک سبک زندگی سالم را واقعاً تقویت کنید.

شما می‌توانید تمرین این نوع رفتارها را از همین‌الان شروع کنید. مثلاً می‌توانید هر هفته سه الی چهار بار به مدت 10 دقیقه درباره ارزش‌های خود و چیزهایی که عمیقاً برای شما مهم هستند بنویسید. نوشتن مداخله بسیار قدرتمندی است و می‌تواند به شما کمک کند تا با رؤیاهای ارزشمند خود برای زندگی‌تان در تماس باشید. کار دیگری که می‌توانید انجام بدهید این است که هر تصمیم غذایی خود را بر اساس ارزش‌هایتان بسنجید؛ یعنی مکث کرده و بنویسید که کدام تصمیم غذایی با ارزش‌های شما هماهنگ است و کدام‌یک ناهماهنگ و متضاد است. همین کار را در مورد تصمیم‌هایی که برای فعالیت جسمانی خود می‌گیرید انجام بدهید (مثلاً نگاه کردن به تلویزیون در برابر پیاده‌روی یا ورزش با افراد محبوب زندگی‌تان). هدف این نیست که به خاطر تصمیمات نامفید خود را تنبیه یا سرزنش کنید بلکه هدف این است که ارزش‌ها و چیزهایی که برای شما از صمیم قلب مهم است را آگاهانه وارد زندگی روزمره خود بکنید. این کارها به شما کمک می‌کند تا تصمیمات سالم‌تری نسبت به قبل بگیرید.

زندگی سخت است و ما میل قدرتمندی به این داریم که با غذا خوردن و منفعل بودن از دست این سختی زندگی فرار کنیم. وقت گذاشتن برای تقویت ارتباط با حس معناداری در زندگی می‌تواند ما را در مسیر زندگی سالم‌تر به‌پیش برده و هدایت کند.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:

لیلیس، جیسون. (1394). اهمیت معنا در سلامتی.  علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://www.mrmz.ir

 

 

مطلب قبلی چطور می‌توان موقع ناهار غذای سالم‌تری انتخاب کرد؟
مطلب بعدی سازگاری با بیماری‌های مزمن: پنج اصل مهم که قبل از پژوهش و مداخله باید آن‌ها را در یاد داشت
چاپ
4395 به این مطلب امتیاز دهید:
2/0

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی