متخصصان آموزش دهنده به عموم

متخصصان آموزش به عموم
0 18490

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
تله شادمانی (قسمت چهارم)
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

تله شادمانی (قسمت چهارم)


راس هریس
مترجم: علی فیضی
این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

توهم کنترل

ذهن ما آدم‌ها فایده‌های بسیاری برایمان داشته است. این ابزار به ما کمک می‌کند برنامه‎ریزی کنیم، اختراع کنیم، اقداماتمان را هماهنگ کنیم، مشکلات را تحلیل کنیم، دانشمان را به اشتراک بگذاریم، از تجربه‌هایمان یاد بگیریم و آینده تازه‌ای را تصور کنیم. لباس‌هایی که بر تن داریم، کفش‌هایی که به پا می‌کنیم، ساعتی که بر دست داریم، سقف بالای سرمان و کتابی که در دست داریم همه و همه به خاطر نبوغ ذهن انسان به وجود آمده است. ذهن به ما این توانایی را می‌دهد که دنیای دوروبرمان را به شکل آرزوهایمان دربیاوریم و برای خودمان گرما، پناهگاه، غذا، آب، مراقبت، سیستم آب و فاضلاب و خدمات پزشکی فراهم کنیم. عجیب نیست که این توانایی کنترل محیط در ما این انتظار را به وجود می‌آورد که در دیگر میدان‌ها هم بتوانیم خوب کنترل کنیم.
حالا در دینای مادی راهبردهای کنترل عموماً خوب کار می‌کنند. اگر چیزی را دوست نداشته باشیم به این فکر می‌کنیم که چطور می‌توانیم از دست آن خلاص بشویم یا از آن اجتناب کنیم و همان کار را انجام می‌دهیم. یک گرگ پشت در ایستاده؟ از دستش خلاص شو! سنگ یا نیزه‌ای به طرفش بینداز یا بهش شلیک کن. برف و باران می‌بارد؟ خوب نمی‌توانیم از دست این‌جور چیزها خلاص بشویم اما می‌توانیم با پنهان شدن در یک غار، ساختمان یا پناهگاه از آن اجتناب کنیم. زمین خشک و بایری داریم؟ می‌توانیم با آبیاری و دانه کاشتن از دست بایری زمین خلاص بشویم یا می‌توانیم ب مهاجرت به یک سرزمین بهتر از آن اجتناب کنیم.
اما درباره دنیای درونی چطور؟ دارم درباره افکار، خاطرات، هیجانات، هوس‌ها، تصاویر ذهنی و حس‌های بدنی صحبت می‌کنم. آیا می‌توانیم از دست یکی از این‎‌ها خلاص بشویم یا از آن اجتناب کنیم؟ در دنیای بیرون ما به‌سادگی می‌توانیم از چیزی که خوشمان نمی‌آید فرار کنیم یا از دستش خلاص بشویم پس چرا نشود که همین کار را در دنیای درون انجام داد؟
بیایید یک آزمایش کوچک انجام بدهیم. همان‌طور که دارید که این پاراگراف را می‌خوانید سعی کنید که درباره بستنی فکر نکنید. درباره شکل یا رنگ یا مزه بستنی فکر نکنید. درباره مزه آن در یک روز گرم تابستانی فکر نکنید. درباره لیس زدن آن فکر نکنید.
چطور شد؟
دقیقاً! نتوانستید جلوی فکر کردن درباره بستنی را بگیرید.
یک آزمایش کوچک دیگر. اتفاقی را که هفته پیش افتاده به یاد بیاورید. هر خاطره‌ای که شد، حالا یک گفتگو با یک نفر دیگر، فیلمی که دیدید یا غذایی که خوردید. چیزی یادتان آمد؟ حالا سعی کنید از دست این خاطره خلاص بشوید. این خاطره را کلاً از ذهن خودتان پاک‌کنید تا دیگر به یادتان نیاید.
چطور شد؟ اگر فکر می‌کنید که موفق شدید می‌توانید دوباره بررسی کنید که آیا دوباره آن خاطره را به یاد می‌آورید؟
حالا زبانتان را درون دهانتان حرکت بدهید. ببینید که چه حسی در زبانتان پیدا می‌کنید. حالا سعی کنید از دست این حس‌ها خلاص بشوید. سعی کنید کل دهانتان را مثل وقتی‌که وقتی دندان‌پزشک به آن نواکویین تزریق می‌کند بی‌حس کنید... توانستید؟
حالا این سناریوی خیالی را تصور کنید. فرض کنید که یک نفر یک اسلحه روی سر شما گذاشته و به شما می‌گوید که نباید بترسید؛ اگر فقط کمی اضطراب از خودتان نشان بدهید به شما شلیک خواهد شد. می‌توانید در این شرایطی که زندگی شما وابسته به مضطرب نشدن است دچار اضطراب نشوید؟
امیدوارم منظورم را متوجه شده باشید که نمی‌توان به‌سادگی خاطرات، افکار، حس‌های بدنی و احساسات را کنترل کرد. منظورم این نیست که شما هیچ کنترلی روی این‌ها ندارید بلکه می‌خواهم بگویم بسیار کمتر از آن مقداری که فکر می‌کنید روی این رویدادهای درونی کنترل دارید. بیایید در موردش فکر کنیم. اگر این چیزها به‌سادگی قابل‌کنترل هستند پس چرا نمی‎‌توانیم در سعادت ابدی زندگی کنیم؟ البته بعضی نویسنده‌ها و سخنران‌ها هستند که ادعا می‌کنند همیشه در این حالت زندگی می‌کنند. چنین افرادی اغلب خیلی ثروتمند می‌شوند، میلیون‌ها نسخه از کتاب‌هایشان به فروش می‎رود و تعداد زیادی از مردم را دنبال جواب هستند به خود جذب می‌کنند. حدس می‌زنم بسیاری از شما که دارید این مطالب را می‎خوانید در مسیری که این افراد گفته‌اند قدم گذاشته‌اید و چیزی جز غصه و ناامیدی گیرتان نیامده است.
حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
هریس، راس. (1394). تله شادمانی (قسمت چهارم). علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR 

مطلب قبلی تله شادمانی (قسمت سوم)
مطلب بعدی تمرین توجه‌آگاهی برای کاهش استرس مراقبت از بیمار
چاپ
3475 به این مطلب امتیاز دهید:
5/0

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی