متخصصان آموزش دهنده به عموم

متخصصان آموزش به عموم
0 18490

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
  سه روش قدرتمند برای مقابله با هر (بله، هر!) مشکل سمج
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

سه روش قدرتمند برای مقابله با هر (بله، هر!) مشکل سمج

  مگ سلیگ
مترجم: عاطفه محمدصادق
 این متن به سفارش مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره زندگی ترجمه شده است 

  سه روش قدرتمند برای مقابله با هر(بله، هر!) مشکل سمج 

 اجازه دهید امتحان کنیم!
به یک مشکل تکراری خود فکر کنید(با فرد دیگر، با خودتان یا با یک موقعیت، یک شی،یک مکان، یک احساس).
 برخی مشکلات می توانند این ها باشند: 
 1. اغلب کلید خود را گم میکنید سپس از فکر اینکه کجا ممکن است باشد، وحشت زده می شوید. 
 2.وقتی درباره آینده خود فکر می کنید، تمایل دارید بدترین تصور را داشته باشید. ذهن شما پر از سناریو های منفی می شود که باعث رنجتان است(حتی چیزهایی که هنوز اتفاق نیفتاده است). 
 3.دوست شما اغلب دیر سر قرار می رسد. اگرچه همیشه یک دلیل خوب دارد اما شما احساس خوبی ندارید و ساعت ها در مورد این موضوع به فکر فرو می روید. 
 چه مشکلات سمج دیگری در زندگی شما وجود دارد؟پیدا کردید؟

 اکنون سه روش کلی را توصیف می کنیم که باعث مقابله بهتر می شود. در پایان این متن از خودتان بپرسید: کدام یک از این راه حل ها برای من مناسب است؟  

1.پذیرش وضعیت به عنوان همینی که هست! 
 این روش برای مسائل و مردمی مفید است که نمی توانید آنها را کنترل کنید؛ مثل خیلی از افرادی که در زندگی شما هستند. برادر شما وقتی اشتباه کند آن را می پذیرد؟احتمالا نه. دوست شما از دیر رسیدن دست برداشته است؟هربار که او را دیدید به او طعنه زدید. شاید همیشه تصویرسازی های منفی می کنید(مثل همان نمونه که گفته شد). شما می توانید مغزتان را سرزنش کنید و بپذیرید که نگرانی بخشی از برنامه ریزی ژنتیکی شماست و طبیعی است. در مورد دوست تنبلتان می توانید به خودتان بگویید:"روش او این است". در مورد کلیدهای جا گذاشته شما می توانید شانه هایتان را بالا بیندازید و فقط جستجو کنید. پذیرش، منفعل بودن و تسلیم شدن نیست. برای پذیرش لازم است با خودتان در مورد واقعیت های ناخوشایند درونی (مثل حسودی کردن به کسی) یا واقعیت ناخوشایند بیرونی (مثل سفری که هزینه هایش بیشتر از سودش می شود) صادق باشید. برای این کار باید از احساسات خود، آگاه و توانایی اعتراف به آن را داشته باشید.کار سختی است. از سوی دیگر، منظور از پذیرش این است که سرتان را به دیوار نکوبید. می توانید روی واقعیت فعلی کار کنید، هرچند ممکن است این واقعیت را دوست نداشته باشید. این میتواند شما را برای شنا کردن در جهت آب، کمک کند. اجازه دهید جریان آب شما را با خودش ببرد و شما توجهتان را روی چیزهای مهم دیگر بگذارید. گاهی تصمیم گیری های آگاهانه به تنهایی، قدرت شما را برای تغییر مسائل قابل کنترل افزایش دهد. 

  و اما راه حل دوم:

    2.بعضی چیزها که می توانید، تغییر دهید.
  راه حل تغییر دادن، یک راه حل عالی برای چیز هایی است که شما تصمیم دارید در خودتان ایجاد کنید. همچنین می توانید برای بهبود و اصلاح دنیای اطرافتان از این راه استفاده کنید.از تمیز کردن خانه تا ایجاد یک تغییر بزرگتر. در مثال دوستی که همیشه دیر می رسد، شما می توانید یک نگرش جدید انتخاب کنید و 15 دقیقه تاخیر او را دوباره تفسیر کنید. می توانید یک کتاب ببرید و آن را در حالی که منتظرید، مطالعه کنید. یا می توانید این مسئله را فقط به عنوان یک نقص شخصیت او در نظر بگیرید. همچنین می توانید تصمیم بگیرید که این دوستی ارزش ادامه دادن ندارد و از قرار ملاقات گذاشتن با او خودداری کنید. اگر باز هم یک سناریوی فاجعه بار را در ذهنتان تصور کردید، تصور کنید فقط یک مسافر، درون سیاره نگرانی هستید یا افکار واقعی تر را جایگزین آنها کنید:" احتمال اتفاق افتادن این(فکر) خیلی کم است" یا "هر اتفاقی بیفتد من می توانم از پس آن بر بیایم".
 تغییر می تواند کم و رضایت بخش باشد. به جای اینکه از گم شدن کلیدها دست پاچه شوید، یک قلاب نزدیک در ورودی آویزان کنید و کلید خود را وقتی به خانه می آیید آنجا بیاویزید.
 راه حل تغییر دادن نیازمند تلاش است.شما باید بفهمید چه چیزی را می خواهید تغییر دهید، چرا می خواهید تغییر دهید و چطور باید تغییر کنید. در برخی موارد حتی ممکن است شکست بخورید. اما اگر شما مقاومت کنید متوجه خواهید شد که بهترین راه برای ساختن زندگی است. اگر دوباره و دوباره شکست خوردید...دلیل آن این است که مشکل سمجی است و می توانید از دو راه حل دیگر استفاده کنید.
 در نهایت، راه حل خلاقانه سومی که وجود دارد...

  3.بالا بردن سرعت: از همان مسیر همیشگی برو اما با سرعت بالا!

 راه حل سوم به زیبایی برای مشکلاتی کار می کند که بارها و بارها برای شما تکرار می شود. مثال دوست بدقول را به خاطر بیاورید. مدام با خودتان فکر می کنید: "چرا او همیشه دیر  می کند؟ آیا به وقت و زمان من احترام نمی گذارد؟او برای من به عنوان یک انسان احترام قائل نیست؟چرا برای دوستیمان ارزش قائل نیست؟باید چیزی بگویم؟ نه، بی فایده است...". یکبار صدای خودتان را به عنوان یک آهنگ روی یک CD خش دار تصور کنید. به خودتان بگویید:" باز هم همان آهنگ قدیمی، مشکلی نیست، آن را روی دور تند میگذارم.خشم، اضطراب، احساس بی ارزشی.  این به فکر فرو رفتن یک ساعته را به یک دقیقه کاهش دهید!
 وقتی متوجه شدید غرق در افکار و سناریوهای فاجعه بار هستید، یاد بگیرید آن را با همان سرعتی که گفته شد بشکنید و کوتاه کنید.حتی اگر هرگز قادر به متوقف کردن افکار فاجعه آمیز خود نیستید، می توانید استرس ناشی از آن و زمان میخکوب شدن خود را به حداق برسانید.در نهایت، آنها را کمتر جدی بگیرید و به خودتان بگویید:" فقط فکر هستند نه واقعیت".  همچنین می توانید یک الگوی فکری یا رفتاری تکرار شونده را یک برچسب در نظر بگیرید. اجازه دهید شما و همسرتان را در نظر بگیریم که در مورد اینکه چه مواد غذایی استفاده کنید و چه چیزی را حذف کنید، مشاجره می کنید. گاهی این اختلاف و درگیری به نمایندگی از همه چیزهای آزاردهنده همسرتان می آید.اما به جای اینکه یک ساعت وقت خود را صرف خشم کنید فقط به خودتان بگویید" دعوای یخچالی". برچسب زدن کمک می کند شما مشکل را در جای خود قرار دهید. 
  قدرت تصمیم گیری آگاهانه
 به مشکل شما برگردیم، ترجیح می دهید از کدام راه حل استفاده کنید؟1.پذیرش 2.تغییر 3. افزایش سرعت
 اگر مشکل شما خیلی پیچیده است، شاید لازم است آن را به به مراحل کوچکتر تقسیم کنید و برای هر مرحله یک راه حل به کار ببرید. اگر راه حل انتخابی شما کار نکرد، دیگری را امتحان کنید و ببینید چه احساسی دارید. 

 مشکلی هست که با هیچ یک از این راه ها حل نشود؟


 حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب‌شناسی زیر بلامانع است:
 سلیگ، مگ. (1395).  سه روش قدرتمند برای مقابله با هر(بله، هر!) مشکل سمج. عاطفه محمدصادق (مترجم). برگرفته در روز؟؟ سال؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی http://mrmz.ir/  
مطلب قبلی 5 عادت مخرب روانی که عملکرد هوشی شما را کاهش می دهد.
مطلب بعدی 5 گام برای ترک عادت های بد
چاپ
2391 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی