متخصصان آموزش دهنده به عموم

شقایق جلالی
0 18496

شقایق جلالی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

RSS
متخصصان آموزش دهنده به عموم
مقابله با خود انتقادگری
Anonym
/ دسته بندی ها: مطالعه برای عموم

مقابله با خود انتقادگری

مقابله با خود انتقادگری

دکتر رابرت لیهی
مترجم: علی فیضی

این متن به سفارش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی ترجمه‌شده است.

آیا تابه‌حال متوجه شده‌اید صدای انتقادگری در سر شما وجود دارد که در طول روز و شب همراه شما است؟ این صدا ممکن است وقتی به رختخواب بیرون می‌آیید فعال بشود (دوباره دیر شد) یا وقتی در آینه به خودتان نگاه می‌کنید (خیلی خسته به نظر می‌رسی) و یا ممکن است وقتی متوجهش بشوید که سرکار می‌روید (هیچ‌وقت نمی‌توانی کاری را درست انجام بدهی) یا شاید هم وقتی با جمعی از مردم هستی آن را می‌توانید در ذهن خود بشنوید (چه قدر خسته‌کننده هستی).
همه مردم با این‌ صداها آشنا هستند و شاید اگر بدانید که در این مورد تنها نیستید کمی راحت بشوید. تقریباً همه ما این صدا را بعضی‌اوقات شنیده‌ایم. سؤال این است که با این صدا چه‌کار باید بکنیم؟

انتقاد از خود به شما انگیزه نمی‌دهد

بعضی افراد فکر می‌کنند نیاز دارند از خودشان انتقاد کنند تا بعضی کارها را انجام بدهند. مثلاً می‌گویند اگر از خودم به خاطر اشتباهات احمقانه‌ای که انجام داده‌ام انتقاد نکنم انگیزه‌ام را از دست می‌دهم. یک خانم بعدازاینکه گزارش داد به خاطر افسردگی زیاد از کارش عقب‌افتاده این جمله را به من گفت؛ اما انتقاد از خود نشانه کلیدی افسردگی و اضطراب است و تلاش برای انجام رفتاری جدید را برای شما سخت می‌کند چون این ترس را به وجود می‌آورد که ممکن است درنهایت شکست بخورید یا پشیمان بشوید انتقاد از خود می‌تواند شمارا خالی از انگیزه و روحیه بکند و خلاقیت و انرژی لازم برای انجام کارها را از شما بگیرد. درباره نظریه انگیزش خانمی که قبلاً صحبتش شد فکر کنید: بر اساس این نظریه آن‌هایی بیشترین انگیزه دارند که بیشتر از همه از خود انتقاد می‌کنند و افسرده‎‌تر هستند. آیا این جملات بامعنی است؟ یا اینکه برعکس باید به خودتان پاداش بدهید و خودتان را ترغیب کنید تا از راه‌حل مناسب‌تری برای غلبه بر مشکلات استفاده کنید؟

انتقاد از خود را جدی نگیرید

صرف اینکه دارید به چیزی فکر می‌کنید این معنی را ندارد که آن چیز مهم و مربوط است یا اینکه باید وقت خود را معطلش بکنید. من دوست دارم این افکار منفی را مثل پیامک‌های تبلیغاتی ببینم که لازم نیست بر اساس آن عملی انجام بدهم یا آن را قطاری فرض می‌کنم که به مقصد موردنظر من نمی‌رود پس بهتر است سوارش نشوم. صرف اینکه یک فکر منفی دارید این معنی را نمی‌دهد که این فکر با اهداف ارزشمند شما ارتباطی دارد. اگر روی اهداف خود متمرکز بمانید و بعضی‌اوقات رفتارهایی دشوار و چالش‌برانگیز را برای رسیدن به آن‌ها انجام بدهید آن‌وقت صدای انتقادکننده را به پس‌زمینه ذهن خود تبعید می‌کنید و روبه‌جلو پیش می‌روید.

از معیارهای دوگانه دوری‌کنید

درنهایت مثل یک دوست با خودتان مهربان باشید. من متوجه شده‌ام بعضی از بهترین افرادی که می‌شناسم اغلب به‌طوری باورنکردنی از خودشان انتقاد می‌کنند و حتی نسبت به خودشان ظالمانه رفتار می‌کنند. این نوعی معیار دوگانه است که تنها نتیجه‌اش برای شما ناراحتی و غصه است. در عوض این کار را بکنید: افکار انتقادگری از خودتان را یک روز بنویسید و تصور کنید که همه این حرف‌ها را به بهترین دوست خود می‌زنید. احتمالاً این‌طور به نظرتان خواهد رسید که گفتن این حرف‌ها به دوستتان ظالمانه و دو راز انصاف است. در عوض سعی کنید تا آن حرف‌های حاکی حمایت و مهربانی را که به دوست خود می‌زنید نسبت به خودتان بیان کنید. اگر با خودتان همان رفتاری را داشته باشید که با دوست خود دارید قوی‌تر و شادتر خواهید بود.

حقوق معنوی محفوظ و ذکر منبع با کتاب شناسی زیر بلامانع است:
لیهی، رابرت. (1393). مقابله با خود انتقادگری. علی فیضی (مترجم). برگرفته در روز ؟؟ سال ؟؟ از سایت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره زندگی HTTP://WWW.MRMZ.IR
مطلب قبلی گیر افتاده اما درهم نشکسته! (درآمدی بر آسیب‌شناسی روانی از دیدگاه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد)
مطلب بعدی سلام بر تاریکی: اکتشاف ارزش‌ها در مواجهه با ترس‌ها
چاپ
5104 به این مطلب امتیاز دهید:
هیچ امتیازی موجود نیست

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید

x
پیوستن به دریافت کنندگان پیامک های مرکز

  

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های تخصصی 

جهت دریافت اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار و کارگاه های مرکز مشاوره زندگی

 

 

 

قابل توجه علاقمندان دریافت اخبار کارگاه های ویژه عموم

جهت دریافت اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

لینک سامانه پیامکی اخبار کلاس های مرکز مشاوره زندگی